Gå til innhold

Kan dette være så enkelt som glødepluggene?


raggarball

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har en Berlingo diesel som nå ikke starter i det hele tatt. Kan dobbelt og kvadruppelgløde den, og dra den på starteren i lang tid uten at det er antydning til tenning. Har blitt gradvis vanskeligere og vanskeligere å starte utover høsten, og har gjerne kommet til slutt etter 30-60sek på startmotoren, men i dag var det ikke antydning til liv.

 

MEN, det oser "parafin" og ryker som fy så antar jo at det skjer noe riktig. Er det så enkelt som glødepluggene? At de gløder, men ikke nok til at det tenner f.eks.

 

Hadde det vært noe galt med strøm, dieselfilter etc. så ville det vel ikke resultert i røyk ut av eksosrøret. Ingen røk uten ild :)

 

Skal jeg bare stikke innom nærmeste bilsjappe i morgen og satse på at nye glødeplugger gjør susen, eller kan jeg bare starte dagen med å booke tid på verksted?

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble glødepluggene fra, og mål motstanden i dem, ofte skal glødeplugger ha fra 0,7-1,1 ohm motstand, hva som gjelder her vet jeg ikke, men det er en start, hvis ikke kan du skru dem ut og koble dem på starthjelp eller noe, de bør bli glødende i løpet av 10 sekunder, gjerne før, ikke hold dem for lenge.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg faktisk start på den etter å ha glødet i 3 runder helt til releet slo ut, for så å dra den på kontinuerlig på starteren i 90 sek og vel så det. Tenkte det var vært et forsøk, så fikk jeg heller lade batteriet i løpet av natten.

 

Anyways, et helvete å komme til pluggene. Er jo fransk må vite :)

Fikk i alle fall stappet multimeteret borti 2 av pluggene, og kan konstatere ca 45 Ohm motstand fra toppen av pluggen til motorblokka. Som noen sa, hvis normalen er rundt 1 Ohm, så er vel 45 Ohm i meste laget. Er det det som skjer, at motstanden øker med årene på glødepluggene?

 

Men, siden bilen går nå så virker tydeligvis det andre. Da er det vel høyst sannsynlig pluggene som er årsaken her? I så fall er det bare å hente den franske verktøykassa og ta på de ekstra små hendene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg faktisk start på den etter å ha glødet i 3 runder helt til releet slo ut, for så å dra den på kontinuerlig på starteren i 90 sek og vel så det. Tenkte det var vært et forsøk, så fikk jeg heller lade batteriet i løpet av natten.

 

Anyways, et helvete å komme til pluggene. Er jo fransk må vite :)

Fikk i alle fall stappet multimeteret borti 2 av pluggene, og kan konstatere ca 45 Ohm motstand fra toppen av pluggen til motorblokka. Som noen sa, hvis normalen er rundt 1 Ohm, så er vel 45 Ohm i meste laget. Er det det som skjer, at motstanden øker med årene på glødepluggene?

 

Men, siden bilen går nå så virker tydeligvis det andre. Da er det vel høyst sannsynlig pluggene som er årsaken her? I så fall er det bare å hente den franske verktøykassa og ta på de ekstra små hendene :)

 

Høres ut som dårlige plugger ja, sannsynligvis er en eller flere helt defekt. En hiace jeg hadde, startet med 1 fungerende glødeplugg, men da like tregt som baguettemobilen din :D.

 

Motstanden øker mot uendelig når pluggene er gåene, er det uendelig så er det brudd. Du får bruke de ekstra små hendene ja, hehe :)

 

Det skal visst også lønne seg å kjøre motoren varm før man skrur ut pluggene, da løsner de lettere.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør gjøre er å teste pluggene på batteriet, jorde de på midten og sette strøm på de øverst. Selv om du ohmer de og flere er i orden så kan de gløde alt for langt opp på pluggen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør gjøre er å teste pluggene på batteriet, jorde de på midten og sette strøm på de øverst. Selv om du ohmer de og flere er i orden så kan de gløde alt for langt opp på pluggen.

 

 

Siden det nok uansett er en halvtime/times arbeid bare å få de ut for å teste, så tror jeg nok jeg kjøper og bytter uansett. Ser Biltema selger plugger til 99kr stk. Søppel eller greit nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle si hvordan det gikk :)

 

Om det var glødepluggene? Ehh, ja. Den beste pluggen hadde 600 K Ohm, de andre lå opp mot 1 M Ohm. Det var Beru som stod i, og siden de har holdt i 8 år og 100.000km så kjøpte jeg Beru en gang til.

 

Selve byttet var forholdsvis greit, og fant en grei instruksjon også.

 

I dag er det -8 ute, og bilen startet og gikk som ei klokke etter ca 5sek gløding (til lampen slukket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har en Citroen Berlingo 2004, 1,9 Diesel som har begynt å bli litt kranglere med å starte. Blir vanskeligere og vanskeligere og i dag måtte jeg forsøke 4-5 ganger før den startet. Da dro jeg den ganske lenge den siste gangen før den startet. Kjørte så 7 minutter, parkerte og lot bilen stå i 1,5 time. Den startet da uten problemer på første forsøk. (ca -3 grader ute)

 

Jeg har hatt den siden september og ikke hatt noen startproblemer før nå. Det er nå kulden har begynt å snike seg på og jeg tenker at det sikkert er glødepluggene mine som er problemet. Noen som er enig eller tror noe annet?

 

Ut i fra filmen kommer jeg fram til:

- løsne to slanger

- løsne to skruer bak manifolden

- så to skruer til (litt lenger ned bak manifolden)

- løfte av manifolden (den svarte med fire rør)

- løsne med fingrene ledningene koblet til de fire glødepluggene

- skru løs glødepluggene med en pipenøkkel

- skru fast nye plugger (forsiktig å ikke skru for hardt slik at den ryker)

 

- Sette på ledningene

- Sette på manifold

- sette på rør

 

----START OPP OG TEST

 

Så enkelt som det, eller har du noen tips du vil dele?

Hvor lang tid brukte du forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det tok meg en time, kanske litt mer pga. en utfordring underveis. Var som du sier, løsne innsugsslangen og eksosreturslangen, 4 skruer og løft av. Hadde store problemer med å løfte den av, for der plasten møter metall i de fire innsugsrørene så satt den jævlig godt fast. Og det var ikke noen gode muligheter til å "vugge" den løs heller. Husker ikke helt hvordan jeg fikk den løs til slutt, men lurer på om ikke det var rå og brutal makt (dro/løftet alt jeg hadde) til den glapp. Mulig dette hadde vært lettere om motoren hadde vært varm før jeg begynte, metall utvider seg vel mer enn plast? Når det svarte innsugslokket først var av så var resten plankekjøring. Tror ikke jeg var spesielt forsiktig med å stramme de nye pluggene heller, dro til uten å overdrive noe...

 

Pluggene kostet meg 1000Kr for 4stk, og brukte vel en god time. Prøver du tipset om å la motoren være varm før du prøver å løfte av lokket så det løsner lettere så er burde ikke jobben ta lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste dagene har jeg fått start på bilen min, men etter laaang tid. Jeg har hørt etter og kan bekrefte at glødingen klikker inn og ut i samsvar med lampen i dashen. Det tyder på at mekanismen fungerer i allefall. Så da er det enda større sannsynlighet for at bytting av plugger løser problemet.

Har du samme modell som meg, og hvilke plugger kjøpte du raggarball? Greit å kjøpe inn plugger før jeg går i gang med demontering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte nye plugger og luftfilter på bilen i går, og det gikk unna på ca en time. Kjøpte Beru plugger fra Meconomen og fant ut at det var det som var brukt tidligere også. Bilen startet fint etterpå så da gjenstår det bare å vente på litt kuldegrader for å se om det var der problemet lå. Akkurat nå regner det ute og er pluss 3 grader.

 

Jeg tok en del bilder også som jeg kommer til å legge ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår