Gå til innhold

Sirkulasjonspumpe ikke strøm, sikring?

Ranger emnet


Santino

Anbefalte innlegg

Sirkulasjonspumpa (elektrisk vannpumpe som skal flytte varme inn i kupeen) virker ikke så jeg regnet selvfølgelig med at denne var gåen, dette er vel en vanlig feil på Omega.

 

Kjøpte en ny (brukt) en for dyre dommer og regnet med at det skulle fikse feilen. Koblet denne nye på kontakten uten å montere den på vannslangene bare for å teste men den gikk ikke denne heller! MEN, den nye pumpa fungerer i hvertfall, koblet den direkte på batterier og den gikk som bare av det.

 

Derfor lurer jeg på, finnes det noen sikring til denne jeg kan sjekke? Jeg kunne ikke se noen.. Ledning og kontakten ser fin ut. Er ikke helt sikker på hvor denne ledningen kommer fra men det virker rart hvis det skulle være brudd på den.

 

Hva er alternativet, evt legge opp ny strøm direkte til denne? Denne skal vel gå konstant så lenge motor/tenning er på.

 

Takk for svar! Håper på å fikse dette i morgen.. Er frøsen:)

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egen sikring til den ja, står i instruksjonsboka hvilken det er. Om du ikke har instruksjonsboka så kan jeg finne ut hvilken sikring det er senere i dag. Den går ikke konstant nei, da hadde den gått varm. Vet ikke hva som gjør at den slår inn men den går bare avogtil på min hvertfall.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egen sikring til den ja, står i instruksjonsboka hvilken det er. Om du ikke har instruksjonsboka så kan jeg finne ut hvilken sikring det er senere i dag. Den går ikke konstant nei, da hadde den gått varm. Vet ikke hva som gjør at den slår inn men den går bare avogtil på min hvertfall.

 

Tror ikke jeg har instruksjonsbok, hadde vært konge om du kan sjekke det opp.

 

Hvis den ikke går konstant så får jeg koble strøm direkte på den gamle pumpa for å sjekke om den funker før jeg evt. bytter til den nye.. Men prøver først å sjekke sikringen

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke i instruksjonsboka under noen spesiell sikring, men jeg regner med at det går på en av sikringene som tilhører varmeapparatet. Er ikke så lange jobben å gå over alle sikringene ;)

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke i instruksjonsboka under noen spesiell sikring, men jeg regner med at det går på en av sikringene som tilhører varmeapparatet. Er ikke så lange jobben å gå over alle sikringene ;)

 

Takk for at du sjekket! Jepp skal gå over alle sikringer i kveld (hvis det slutter å regne:P).

 

Men er du helt sikker på at den ikke skal gå hele tiden? En kompis sier at sirkulasjonspumpa hans går hele tiden, bare han har på tenninga så setter den i gang

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eldre mercedes går sirkulasjonspumpa så lenge tenninga er på, og så lenge vifta i varmeapparatet står på 1 eller mer. Vet ikke om det er likt på Opel, men det kan jo tenkes?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stått en del med bilen med bare tenninga på og da hører jeg lett når pumpa starter. På min så går den ganske ofte, men ikke konstant. Det er en ganske høy lyd i den, vet ikke om det er det på din?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Uff.. har nå funnet ut at pumpa faktisk funker ved å koble strøm direkte på den, så da har jeg en til overs hvis noen trenger..

 

Men jeg har også sjekket alle sikringer under rattstammen og i motorrommet men fortsatt ikke liv i den. Har målt i kontakta til pumpa og der er det ikke strøm.. Må være noen styringsenhet til den?

 

Vil helst unngå å legge opp ny strøm og rele, blir så jalla.. Har nok jallamekk fra før:P

 

Flere tips fra Omega-guruene?

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
henger meg på her, samme problem, helt død min og,skummelt hvis man stopper bilen uten å la den bakke seg ned når den er varmkjørt med vogn/henger, er det kun dieselen som har disse pumpene?

 

(Tenkte om noen kunne se etter i Haynes boka som beskriver bensinutgavene)

 

Tror du tenker på viskevifta på diesel?

 

Jeg mener kun den lille sirkulasjonspumpa som sitter på vannslangen like ved dieselfilter som har som funksjon å flytte varme i vannlengene inn til varmeregisteret i kupeen

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskevifta? Hva er det?

 

(trodde den lille sirkulasjonspumpa pumpet vannet gjennom hele motoren for å kjøle ned blokken og :)

Noen bilmerker har jo slike koblet ilag med elviften på bilen.)

 

Men nårtid starter den lille pumpen da, hva aktiverer den?

 

Sorry, mente viskose-vifte:)

 

Spørsmålet er egentlig som du skriver ja, hva aktiverer den og når den skal gå?

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår