Gå til innhold

Om syklister langs veien - bør leses!

Ranger emnet


A.K

Anbefalte innlegg

Enig med Mondeo her.

 

Men, selv om man kjører 1,5T stålbur så MÅ man ikke hevde sin rett.Og, selv om man er syklist så MÅ man ikke hevde sin rett, for det nytter ikke å sitte/ligge som en grønnsak på Sunnaas og hevde at jeg hadde rett når man ikke engang kan innta næring til seg selv.

Dette går begge veier mht repsekt og adfærd i trafikken, man SKAL respektere andre, selv om de har feil.

 

 

 

Forøvrig må jeg legge til at jeg personlig hater syklister som sykler over fotgjengerfelt, rødt lys etc.Disse sikter jeg faktisk på, fordi min bil er større enn deres ego..........!

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror du skal være veldig forsiktig med å snakke om respekt i trafikken Viking067, ettersom du slår ihjel dine egne argumenter: Først sier du dette:

 

Dette går begge veier mht repsekt og adfærd i trafikken, man SKAL respektere andre

 

Og så sier du dette:

..jeg personlig hater syklister som sykler over fotgjengerfelt, rødt lys etc.Disse sikter jeg faktisk på, fordi min bil er større enn deres ego..........!

 

Jeg tror vel de fleste ikke tar dette bokstavelig, og at du bare sitter hjemme og er stor i kjeften, men du snakker om å møte seg selv i døra... hadde heller holdt kjeft jeg az, enn å si noe så dumt...

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda, men det er det som er så uendelig viktig i det skriftlige språk, nemlig å gjøre utvetydig hensikten med det man sier =) Mulig det er noe feil med oppfattelsesevnen min da, men jeg så ingen soleklare tegn til ironi der, sånn umiddelbart =)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig må jeg legge til at jeg personlig hater syklister som sykler over fotgjengerfelt, rødt lys etc. Disse sikter jeg faktisk på, fordi min bil er større enn deres ego..........!

Jeg regner med at dette gjelder alle syklister, inkludert barn med støttehjul? Uansett har du hengt ut deg selv som en idiotbilist som ikke kan trafikkreglene. :assman

 

Det er nemlig slett ikke forbudt å sykle over gangfeltet (slik mange "bedrevitende" bilister tror). Det er tillatt. Syklisten må bare være oppmerksom på at vedkommende da har vikeplikt for alle andre (inkludert de gående), men ingen av de andre trafikkantene har påkjørsrett. Det er også et unntak: Hvis gangfeltet er lysregulert og vedkommende sykler over på grønn mann har du som bilist vikeplikt. Dette unntaket er det veldig få bilister som har fått med seg.

 

Som bilist er du pliktig til å kunne alle trafikkregler til enhver tid, ellers bryter du kontrakten som ble inngått da du fikk lappen. Hvis du ikke føler deg sikker på reglene for syklister i veibanen, så plikter du altså å lære rubbel og bit før du igjen setter deg bak rattet på en bil.

 

For å føre en sykkel er det ingen krav til sertifikat, altså egentlig ingen krav til forutgående trafikkopplæring. Men de fleste voksne syklister har billappen og de betaler antagelig like stor årsavgift som deg selv, selv om bilen deres står parkert i garasjen.

 

Syklister som ferdes helt ute ved hvitstripa stoler jeg ikke på som bilist, da det skal svært lite til før de får et hjul utenfor asfaltkanten (eller ned i et sluk). Hvis de da velter, så velter de innover i veibanen, foran bilen. Syklister som ligger godt inne i kjørefeltet er tryggere å kjøre forbi da de neppe velter. Når man kjører forbi andre trafikkanter er man uansett pliktig til å skifte kjørefelt, å sneie forbi syklister i veikanten er både farlig og forbudt.

 

Her er de viktigste trafikkreglene, inkludert spesialregler for gående og syklende. Som bilister med sertifikat plikter dere å kunne de, alle sammen, hvis ikke bryter dere kontrakten dere har fått med trafikkmyndighetene:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda, men det er det som er så uendelig viktig i det skriftlige språk, nemlig å gjøre utvetydig hensikten med det man sier =) Mulig det er noe feil med oppfattelsesevnen min da, men jeg så ingen soleklare tegn til ironi der, sånn umiddelbart =)

 

Jau, burde kanskje slengt inn en smiley eller to der siden det er enda en som ikke umiddelbart forstod det! ;)

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper nok =)Men SeaLion har faktisk et par gode poeng her, og for å ta det bittelitt videre, basert på egne opplevelser, har jeg dette å tilføye (jeg trodde jeg hadde sagt mitt, men jeg tok feil, hehe):

 

Jeg har ofte opplevd biler som trenger seg forbi på skremmende liten avstand, både personbiler og trailere. Trailere utgjør en betydelig risiko her, ettersom de flytter så mye luft at man i verste tilfelle kan bli revet overende. Man blir da revet utover og kan potensielt havne under hjulene. Stygt. INGEN har så hastverk at de bør ta slike risikoer ved forbikjøring av syklister.

En annen ting jeg praktiserer selv, er å legge meg offensivt i feltet der hvor farten min er høy, dvs fra 50km/t og oppover, og der hvor hastigheten på veien er lav. For mitt vedkommende betinger dette at det er nedoverbakke. Hvorfor legger jeg meg ut? Bilistene får ikke anledning til å presse meg av veien mens jeg har relativt høy fart, som regel 50-75km/t, og jeg risikerer ikke å gå på trynet i grøfta fordi jeg på liv og død skal skape minst mulig uro i trafikken. Hvis det er noen av kritikerne her som noengang har sett hva disse hastighetene gjør med menneskekroppen når den møter grøfta med en slik fart, så ville det kreve to hjerneceller å ha forståelse for hvordan man av og til må ta seg litt til rette.

 

Det er ikke annerledes for mopedister, de er jo også relativt langsomme. Da jeg en gang i tiden tok mopedlappen, ble vi oppfordret til å ligge offensivt der hvor veihastigheten er lav, og mer defensivt der farten er høy, for å skape minst mulig hindring. Dette praktiseres i dag også, og jeg praktiserer det når jeg er ute med tohjulingen.

 

Jeg forstår at folk kan være frustrerte, men det hjelper å bruke egget et par sekunder og se litt lenger enn hva som passer for bilisten. Syklister har kommet for å bli, de som ikke er interessert i terrengsykling har INTET annet alternativ enn veien, derfor blir det slik. Men sykler man der hvor det er 80-sone (jeg snakker da ikke om opphevet 60-sone, hvor syklisten HAR lov til å sykle) eller på E6, da er man erklært idiot, for det har man regelrett ikke lov til. Jeg har dog tilgode å se at noe sånt skjer, de fleste er godt nok informert til å vite bedre.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sykler man der hvor det er 80-sone (jeg snakker da ikke om opphevet 60-sone, hvor syklisten HAR lov til å sykle) eller på E6, da er man erklært idiot, for det har man regelrett ikke lov til.

I vanlig 80-sone er det fullt tillatt å sykle, også selv om veien er en europavei. Det er kun på motorvei (tidligere motorvei klasse A) og på motortrafikkvei (tildligere motorvei klasse B) at sykling (og kjøring med moped, traktor og hest) er forbudt. Pluss steder der det er skiltet med sykkelforbud spesielt.

§ 4. Bruk av kjørebane

1. Kjørende skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg.

Andre kjørende enn syklende må ikke bruke sykkelveg eller sykkelfelt. Syklende må bare bruke sykkelfelt på høyre side av vegen.

 

2. På motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg må det bare foregå trafikk med motorvogn, eller vogntog, som lovlig kan kjøres med minst 40 km i timen på vannrett veg. Vegdirektoratet eller den det gir fullmakt kan gjøre unntak i enkelttilfelle fra dette.

Moped må ikke kjøres på motorveg eller motortrafikkveg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en idiot som sykla ut av ryen krysset og ned på e6`n senest på mandag jeg.

 

@A.K

 

når det gjelder lastebiler så MÅ man nesten forbi! man MÅ ha stor plass på trange veier å bruke HELE feltet.. og når man da skal ligge bak en svett løk pakka inn i spandex i 30 når det er lov til å fly bortover i 60,70 kanskje 80 så skjønner vel du og hvor frusterende det er? er man heldig med lastebil er det sikkert en bakke ifra helvette rett rundt svingen der spandex løken ligger foran deg.. da MÅ man ha fart for å komme seg oppover den bakken i normal fart og bruke lite drivstoff osv.. kan tenke deg hvor mange farlige situasjoner DU på sykkelen din skaper når du velger å ikke slippe forbi en lastebil på 40tonn som skal opp samme bakke som deg... og når DU har blokka han lenge og han velger og ikke PRESSE seg forbi deg som han egentlig burde ha gjort,når dere ENDELIG kommer til den bakken så kommer han trolig til å kjøre like fort oppover den bakken som du gjør pga DU ikke har sluppet han forbi før.. lastebiler er IKKE raske i bakker når dem er lastet og du ødelegger ALT Som heter drivstoff økonomi for han. og for ikke å snakke om den køen som har bygd seg opp etter den lastebilen pga DU velger å sykle på veier der det er trafikk.. sikker MYE tryggere å ha flere titals biler som skal forbi lastebilen på en og samme gang for så å vrenge inne foran der DU sykler og dem ikke ser deg..

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg SER poenget DITT, Mr_Ford, Jeg har INGEN problemer med å FORSTÅ det DU sier. Nå ER det ikke snakk om hva JEG gjør til ENHVER tid heller, FOR, som sagt, selv opptrer JEG hensynsfullt når JEG beveger MEG i trafikken MED sykkel. Det VIRKER ikke som om DU har forstått en DRITT av det JEG har sagt, les en gang til, så KANSKJE du FORSTÅR...

 

Kunne ikke dy meg, makan til skriving =)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse svette sykklistene absolutt skal ut på veien å leke med de store kjøretøyene, vær så snill å lær deg trafikk reglene?

 

Er du på veien, er du et kjøretøy, med andre ord, vikeplikt betur at også du må stoppe, ikke hive det framover med skylapper på, inn i en forkjørs vei.

Også, rødt skilt med hvit stripe i midten, det betyr at veien er enveiskjørt, og du er på feil ende av den, å kikke dumt på bilene som kommer side om side i den riktige retningen i en enveiskjørt gate, for å faktisk stoppe dem å riste på hode til dem, som om de ikke har tatt hensyn til sykklisten, hvor kommer den logikken fra?

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer, hvor tar du disse tinga fra? Kan ikke huske at noe av dette engang har vært tema her..

 

Altså, man må gjerne mene det ene eller det andre, spiller ingen rolle for mitt vedkommende. Alle meninger er velkomne, er bare ikke alle man er enige med, og sånn skal det være. Det er ikke akkurat uventet at det blir slik diskusjon her, bevares, hovedmålet mitt var likevel å legge ut artikkelen til informasjon. Lekeledes kunne vel denne og de andre trådene vedrørende syklister legges ut på et sykkelforum, slik at folk der kan se hvordan de blir ansett, samt at det sikkert sitter noen av gærningene der og leser og faktisk kan ta lærdom av et par (u)ting de gjør.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel på tide at du A.K begynner å bruke egget litt..

 

så at man bryter regler er synonymt med idiot? noe så vanvittig doktrinert av myndighetene du må være..

 

det er regelrett FEIL å påstå at det å bryte regler er synonymt med idioti, jeg bryter masse regler hver dag jeg.. rett og slett fordi enkelte regler på ingen måte er fornuftig. De aller fleste gjør det samme.. betyr det at man er idiot av den grunn? hvis du svarer JA her, så har du mista all min sympati som syklist.

 

Hvis du skaper lang kø og farlige forbikjøringer, bare fordi det er lov, da er du evneveik og IDIOT som du påstå det akkurat motsatte var...

 

MAO, ingen kommer noen vei i denne diskusjonen.. for mitt vedkommende er det totalt likegyldig om jeg bryter kontrakten med veimyndighetene.. de har så mange liv på samvittigheten at jeg ikke tar de seriøst uansett, de bør bygge infrastruktur istedenfor å stå i refleksvester og vinke inn folk til alle døgnets tider pga latterlige småting folk fra utlandet ikke trur på når du forteller til dem hva man blir stoppet for..

 

loven kunne ikke brydd meg mindre.. men fornuften er derimot meget viktig. Folk må lære seg å leve litt utenfor den monotone a4-verdenen sin..skaper man kø, så driter man i regelen og kommer seg opp på fortauet med mindre det er mange gående der

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler mye, men jeg blir irritert på alle de syklistene som absolutt må sykle etter veien når det ligger fin og rett gang og SYKKELvei rett ved siden av. Å at de attpå til sykler rett ut i gangfeltet så det suser uten å bry seg om annen trafikk...

 

Jeg mener å huske at en syklist skal sti ned av sykkelen å gå ved siden av over gangfeltet for at biler skal ha vikeplikt for dem.

 

For ca ett år siden fikk jeg "finger'n" av en sportssyklist som kom i full fart mot ganfeltet da jeg ikke stoppet for han. Med slik oppførsel er det ikke rart at folk misliker syklister på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ofte opplevd biler som trenger seg forbi på skremmende liten avstand, både personbiler og trailere. Trailere utgjør en betydelig risiko her, ettersom de flytter så mye luft at man i verste tilfelle kan bli revet overende. Man blir da revet utover og kan potensielt havne under hjulene. Stygt. INGEN har så hastverk at de bør ta slike risikoer ved forbikjøring av syklister.

 

Ja du er sikkert flink til å sykle, men har du noen gang kjørt trailer??

Å ligge bak en syklist i 30 km/t med 50 tonn å prøve å komme forbi?. Du akselrerer fortere opp til 60 km/t med sykkelen. Men det skjønner du vel ikke, du er bare opptatt av at du som er ute i det livsviktige ærendet å trene egoet ditt ikke skal bli blåst overende av en eller annen unyttig idiot som bare er på jobb. Må da vel gå an å ta litt hensyn liksom, å trene seg selv til impotens er jo mye viktigere enn å få frem et lass med mat og medisiner

 

En annen ting jeg praktiserer selv, er å legge meg offensivt i feltet der hvor farten min er høy, dvs fra 50km/t og oppover, og der hvor hastigheten på veien er lav. For mitt vedkommende betinger dette at det er nedoverbakke. Hvorfor legger jeg meg ut? Bilistene får ikke anledning til å presse meg av veien mens jeg har relativt høy fart, som regel 50-75km/t, og jeg risikerer ikke å gå på trynet i grøfta fordi jeg på liv og død skal skape minst mulig uro i trafikken. Hvis det er noen av kritikerne her som noengang har sett hva disse hastighetene gjør med menneskekroppen når den møter grøfta med en slik fart, så ville det kreve to hjerneceller å ha forståelse for hvordan man av og til må ta seg litt til rette
.

Hvis det er så forbanna fælt for dere ute i trafikken, hvorfor er dere der da? Ikke er dere på vei noe sted, ikke er dere der for jobb, det er rett og slett totalt unyttig for alle andre enn deres eget ego å være der, og alikevel så er dere så frekke at dere skjeller ut alle som ikke tar ekstra hensyn til dere, mens dere selv turer frem etter eget forgodtfinnende uten blikk for hverken regler eller andre trafikkanter angry2

:fatality:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår