Gå til innhold

gåen turbo på A4 B5 TSq?

Ranger emnet


licorice84

Anbefalte innlegg

hei!

 

var ute og kjørte før helga. skulle ut på motorveien, og under pådrag lugga den et sekund, akkurat som om den sluttet å lade, før den tok tak igjen. det samme skjedde ved et par tilfeller i helga. i dag så ladet den ikke i det hele tatt. ingen fusking eller hopping, men den går som en vanlig sugemotor. hører at turboen begynner å suge luft, men det skjer ingen ting, og vacuumet går fra -0.8 til 0, og der ligger den. prøvde å kjenne etter om wastegate-staget sitter fast, men det er nesten umulig å komme til uten å begynne å skru vekk ting og tang som gjør at jeg ikke kan kjøre til jobb i morgen...

kan nevne at ifølge den lokale VAG-butikken, så er det ikke registrert noe tidligere bytte av turbo på bilen, og den bikket akkurat 170 000km i helga...

 

any clues?

 

takk!

 

Marius

quattroholic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

var ute og kjørte før helga. skulle ut på motorveien, og under pådrag lugga den et sekund, akkurat som om den sluttet å lade, før den tok tak igjen. det samme skjedde ved et par tilfeller i helga. i dag så ladet den ikke i det hele tatt. ingen fusking eller hopping, men den går som en vanlig sugemotor. hører at turboen begynner å suge luft, men det skjer ingen ting, og vacuumet går fra -0.8 til 0, og der ligger den. prøvde å kjenne etter om wastegate-staget sitter fast, men det er nesten umulig å komme til uten å begynne å skru vekk ting og tang som gjør at jeg ikke kan kjøre til jobb i morgen...

kan nevne at ifølge den lokale VAG-butikken, så er det ikke registrert noe tidligere bytte av turbo på bilen, og den bikket akkurat 170 000km i helga...

 

any clues?

 

takk!

 

Marius

 

Heisann:)

Hmm... Turboen lader jo litt iogmed at du klarer å få den opp til 0 i trykk. Hvis den ikke ladet noe ville det vel blitt mer vakum ved pådrag. Kanskje du har en lekasje et sted mellom tyrbo og innsug? Slik at den vil klare å bekjempe negativt trykk, men at overtrykket blåses ut et annet sted? Kanskje resirk ventilen er ødelagt.

Eller det kan hende at turboen har blitt for dårlig slik at den ikke greier å lage overtrykk. Har ikke erfaring med turbohavari, men har vært bortig trykklekasjer:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! jeg har hatt trykklekkasje før, da en IC-slange løsnet. det resulterte i lugging og ujevn gange. nå går bilen helt fint, bortsett fra at den ikke vil lade. skal prøve å inspisere litt mer og se. noen gode tips for trykktesting av IC-system? ventilen er forøvrig nesten ny, og jeg trykket inn stempelet for å teste. den virker fin.

quattroholic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal sjekke staget på wastegate i dag. jeg lurer mer og mer på om det er N75-ventilen som er gåen. finnes det noen måte å teste den på?

 

har forøvrig også lest at det er mange som bruker N75H eller N75J fra S4 på A4/1.8T. har dette noe for seg i det hele tatt?

 

Har også hørt at mange trikser med n75 ventilen, men vet ikke hva slags forskjell det gjør.

 

Men mener jeg har hørt at msn kan koble fra kontakten på n75 ventilen å strekke en leding fra hver pol fra batteriet, hvis du da setter minus og pluss på den skal dem klikke, som et rele eller noe. Men dette er bare noe jeg har hørt. Så det gjøres på eget ansvar:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har også lest at den kan testes på den måten. klikket indikerer at den fungerer, siden det er en magnetventil.

dag tok jeg av røret fra filter til turbo, og løsnet N75.

kjente på turboen. ingen ødelagte skovler, ikke oljesøl eller griseri, og heller ikke slark. bittebittelitt sideveis, men ingen ting ut/inn (er det ikke slik det skal være?). N75'en så litt sliten ut, så det kan godt hende at den er synderen. jeg bestiller en ny i morgen, så får vi se om det hjelper. den burde nok likevel byttes.

quattroholic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har også lest at den kan testes på den måten. klikket indikerer at den fungerer, siden det er en magnetventil.

dag tok jeg av røret fra filter til turbo, og løsnet N75.

kjente på turboen. ingen ødelagte skovler, ikke oljesøl eller griseri, og heller ikke slark. bittebittelitt sideveis, men ingen ting ut/inn (er det ikke slik det skal være?). N75'en så litt sliten ut, så det kan godt hende at den er synderen. jeg bestiller en ny i morgen, så får vi se om det hjelper. den burde nok likevel byttes.

 

Ja, prøvde du å sjekke om den klikker?

Turboen høres jo ganske så bra ut.

Kommer du til å bestille n75j eller n75h? :p eller går du for den orginale?

Du har vel kanskje gått over trykkslagene, prøvd å spraye litt med startgass for å se om du har lekasjer noen steder? (Falskluft)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår