Gå til innhold

unødvendig bruk av tåkelys - hvorfor?

Ranger emnet


mikkaf89

Anbefalte innlegg

hei,

 

jeg lar meg lett irritere over folk som kommer mot meg med tåkelys på, gjerne midt på dagen. det er ikke bra å bli irritert i trafikken, men jeg kan bare ikke la være. midt på dagen synes jeg bare det er dumt, men om natta vil det faktisk være blendende.

 

verst av alt: det er så mange av de! fra råneidioten i en sminket gris til bestemor som har haka på rattet i sin auris eller yaris, helt til noen bussjåfører - og de skal jo jammen være veiens beste og mest erfarne folk!

 

loven er entydig her, uten mye rom for tolkning: trafikkreglene §15.5:

"Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys."

følgelig:

"Brudd på disse bestemmelsene (Trafikkreglene §15 og Vegtrafikkloven §23) kan straffes med et forenklet forelegg på 2.000 kroner, subsidiært tre dagers fengsel."

 

så hvorfor i alle dager bruker folk tåkelys midt på dagen (da man uansett bare skal bli sett - og tåkelys er "kortere" og gjerne for lavt), og i kombinasjon med nærlys når det er mørkt uten tåke (da lyset er kortere og flytter fokus nærmere bilen; effektiv dårligere sikt + blending av motgående trafikk)?? kanskje noen her kan hjelpe meg med å få roet ned irritasjonen litt. jeg forstår bare ikke ...

 

hilsen - mikka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det har seg slik at noen tror at de ser bedre bare fordi det blir mer lys rett foran bilen, og uansett hvor mye en diskuterer med dem så nekter de for at blender seg selv.

 

"Mer lys vil jo selvsagt bety at jeg ser bedre, så ikke kom å fortell meg noe annet din bedreviter"

 

Så er det de som ikke vet at de har disse ekstra lysene på, denne gruppen bruker også tåkebaklyset flittig, igjen uten å vite om det.

 

"Hmmm, det lyset på den knappen har jeg ikke sett før, kanskje best å la det være til jeg har vært på verkstedet for service om tre måneder"

 

Så har du den siste gruppen, disse gjør det fordi det er tøft, kult o.l. Gjerne kombinert med ettermontert Xenon i tåkelysene, fordi det er utrolig viktig at nærlysene og tåkelysene har samme farge.

 

"Jeg vet innerst inne at det er feil, og at det kan plage andre, men det er så viktig for meg å vise alle andre at jeg har tåkelys på min bil og at jeg hadde penger og ferdigheter nok til å "bygge" om til Xenon, og da selvsagt i 6000K, fordi ryktet på gata sier at det gir best lys."

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører altid med spredere og parklys om sommeren... men bare på dagen og kvelden... når det er mørkt blender de for mye...det er faktisk lov og kombinere park og spredere når det er lyst...og snakk om xenon, jeg skal ha det i mine fjernlys da golf 3 har TRAGISK lys fra før av, men har aldri planer om og sette det i nærlys og spredere da det blender noe JÆVLIG!!!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som kjører med tåkelys på dagtid.

Dette er fordi jeg selv synes det der bedre ut.

Det skal da sies at dette er lovlig pærer i riktig innstillte lykter, og kun i kombinasjon med parklys!

 

Når det kommer til kombinasjonen nærlys + tåkelys, er vi nok av samme oppfatning. Jeg skjønner ikke helt at folk kan påstå at det er bedre med litt ekstra lys den eller de få metrene foran bilen. Dette har ingenting å si i 80 km/t. ikke i 40 km/t heller.

 

Det som slår meg er at det virker umulig å få noen til å skru de av. Ja, jeg har prøvd, og prøver det meste av kombinasjoner hva anbgår riksing med lysbrytere, men til dags dato totalt uten hell.

 

Møter du meg med nærlys + tåkelys, er sjangsen stor for at du får smake fjernlysa mine tilbake!

Ja jeg vet at dette ikke hjlper stort, men fa*n heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har du den siste gruppen, disse gjør det fordi det er tøft, kult o.l. Gjerne kombinert med ettermontert Xenon i tåkelysene, fordi det er utrolig viktig at nærlysene og tåkelysene har samme farge.

 

"Jeg vet innerst inne at det er feil, og at det kan plage andre, men det er så viktig for meg å vise alle andre at jeg har tåkelys på min bil og at jeg hadde penger og ferdigheter nok til å "bygge" om til Xenon, og da selvsagt i 6000K, fordi ryktet på gata sier at det gir best lys."

Og nettopp disse er de verste, spør du meg. Hvorfor skal det at bilen din ser "bedre" ut/du får bedre lys gå på bekostning av andre folk sin sikt? Irriterer meg grønn at noen i det hele tatt har en så egoistisk holdning.

 

Man har jo "argumentet" om at "jeg har jo justert tåkelysene (med xenon) omtrent rett ned, så de blender jo ikke andre". Neida, ikke annet enn når det er våt asfalt, noe man har mye av i Norge - ihvertfall sist jeg sjekket.

 

Xenon i tåkelys = idioti.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nettopp disse er de verste, spør du meg. Hvorfor skal det at bilen din ser "bedre" ut/du får bedre lys gå på bekostning av andre folk sin sikt? Irriterer meg grønn at noen i det hele tatt har en så egoistisk holdning.

 

Man har jo "argumentet" om at "jeg har jo justert tåkelysene (med xenon) omtrent rett ned, så de blender jo ikke andre". Neida, ikke annet enn når det er våt asfalt, noe man har mye av i Norge - ihvertfall sist jeg sjekket.

 

Xenon i tåkelys = idioti.

 

 

Ord..!

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@poliq, takk for svar - skal ikke diskutere hva som ser bedre ut eller ikke, får det er nå en smakssak. men du sitter jo i bilen og ser ikke frontlysene dine i det hele tatt...!?

@commodus, fikk ikke helt med meg hvorfor du har de på - fordi det er lov? :)

@alex_89_p, men hvem sier det ser "tøff" ut? i tilfelle det er "andre bilinteresserte": hvorfor kolliderer deres syn med resten av samfunnet og til dels loven? er det kanskje det som ligger bak, å gjøre noe litt ulovlig (woohoo, crazy!) som politiet ikke gidder å bry seg om?

 

er ikke så lett å overbevise, men jeg vil helt oppriktig prøve å forstå "greia"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys er lov å bruke på godt opplyste steder, altså på dagtid spesielt, og er heller ikke noe galt på kveldstid der det er opplyst.

 

Men.

Det eneste andre lyset du har lov å ha tent samtidig(selvfølgelig i tillegg til parklys), det er fjernlyset, og det er jo forsåvidt rett.

 

Kun tåkelys, selvfølgelig korrekt justert/montert, og uten xenon, kan folk kjøre så mye de vil med for meg.

 

Ofte generer ikke nærlys/tåkelys-kombinasjonen heller, men enkelte biler gjør den helt klart det på.

 

Men de mongoloide idiotene som skal kjøre med tåkelys og nærlys, og da gjerne med xenon i en eller begge, og aller helst i regnvær, de kan gjerne dø for min del.

 

Det kan også de idiotene som driver på å blinker på meg og andre, som fullstendig lovlig og usjenerende kjører med park/tåkelys på dagtid.

 

Min anmodning, vil være å blinke på biler som har sjenerende lys, uansett om det er ettermontert, lovlig eller orginalt, og alle de egoistene med xenon i tåkelys bør få ett tonn med tusenmetere mot seg.

 

Til de som bruker slikt, tåkelys lyser rett i bakken, og skal det, og blender da spesielt på mørk, våt vei, eller verst på begge.

Det samme gjør nærlys ofte.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåke+parklys er genialt under råning på kveldstid. Alle ser bedre da når det er gatelys rundt.. Til og med sørpe fulle fotgjengere ser man da, folk som normalt sett er like forutsigbare som ei høne med avkappa hode, og skifter retning fortere enn en øyenstikker i vill flukt.. Til og med de klarer man og få øye på da, med bil i mot med samme lyskombo, under råning altså. Man ser da også forbi den møtende bilen, før man er oppe ved siden av den, det er fint :) Men sånn ellers er tåkelys noe piss, skjønner ikke poenget med de what so ever. Har enda ikke funnet sånne forhold at det har hatt noe som helst for seg og kjøre med park+tåkelys, da må man i alle fall ha gangfart..

 

Forøvrig er jeg større motstander av bruk av tåkelyset bak.. DET er irriterende det.. Uansett forhold. Noe jeg har ytret min meing om til ei dame i 40åra. Blinka i lysa et par ganger, ingen reaksjon.. Jeg kjørte forbi, blinka i tåkelyset mitt, ingen reaksjon.. Hu fulgte etter og lurte litt småhisiig på hva i helvete slags kjøring/oppførsel det der var.. Hu snudde bråkvast på hæla og gikk inn i bilen sin igjen når jeg hadde sagt meninga mi.. hehe.

 

Jeg har bil som jeg må sette på kjørelysa, så glemmer det en gang i blandt, spesielt på sommern, så jeg bryr meg svært lite om blunking fra andre. Enkel måte og si i fra om noe er feil på. I sommer lå jeg etter ei bil med henger, hvor en jekkestropp lå og slang bak hengern, med festøret slengende bak.. Fint om stroppen slites av og man får denne 100grams stål dingsen kasta i grillen.. Da er det greit og blinke litt, for så og kjøreforbi.. Men blinker sjelden selv på lysfeil. Ser ikke helt poenget i og lage så mye styr for noe du har passert om noen sekunder.. Unntaket er når jeg ligger bak en bil som bruker tåkelyset bak, spessielt på vei med midtdeler uten mulighet for og kjøre forbi..

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår