Gå til innhold

2009 fiesta som fusker


roythomas

Anbefalte innlegg

Jeg leverte bilen på verksted i dag for å få fikset fuskingen. Dette er en 1,25 liter bensin med ca. 83hk. De klarte ikke å finne noe feil på bilen. Men når de slo av AC, så kjørte den vanlig igjen. Noe jeg også merket selv. Jeg fikk da beskjed om at AC tar ca 7 hk fra motor, så jeg måtte kjøre minst mulig med AC på. Det betyr jo da at motor er altfor undermotorisert siden jeg da ikke kan bruke AC... for da fusker jo bilen igjen...

 

Er det noe jeg kan klage på? Som f.eks bytte ny motor eller noe annet. Er jo i tilfelle for jævlig at jeg må trimme bilen for å bruke AC... hadde jo ikke gjort noe det heller da men... Men dette må jo bare være tull!!! Skal jo være mulig å bruke AC uten at det skal gå utover motor og komfor... hopper jo som en kanin til tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjøpt en bil med AC og ACn ikke kan brukes, da har bilen en vesentlig mangel. Da kan du i siste instans heve kjøpet hvis ikke forhandleren utbedrer saken.

 

Kan ikke helt si at jeg tror på verkstedets forklaring. På en såpass liten bil skal 83hk være nok til både AC og fremdrift. Det er bare på fullgass høyt turtall du bruker alle 83hk uansett.

 

Edit: Hvis verkstedet påstår det, så kan det være til hjelp å si at du vil ha en skriftlig uttalelse fra importøren om at det skal være sånn. Det er de antagelig tvilende til å gi, og da vet du jo at de lyver. Hvis du mot all formodning får en skriftlig uttalelse, så er det jo bare å la f.eks. Motor lage en sak om det.

Endret av magnul

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett skal ikke motoren fuske av at AC belaster motoren. Det at AC belastes motoren skal føles som å kjøre i oppoverbakke, du må til med litt mer gasspedal for å holde farten og du har mindre krefter tilgjengelig til f.eks en forbikjøring.

 

Om motoren fusker når AC er på så er det enten en kortslutning på AC kretsen som påvirker motorstyringen, at motorstyringen kjører på et program som ikke fungerer når den får signal om at AC er på, eller at det er noe generelt galt med motoren som kommer bedre til syne ved akkurat den belastningen AC påfører motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har gått litt over 41000 på 1,5 år. Er litt mye, men har jo fulgt servicene. Jeg har fått ny time torsdag den 14. Men det er for å bytte clutch, da girkassa skraper når den settes i revers. Så da skal jeg ta opp det med AC igjen. Er ikke holdbart at det er sånn...

 

Har egentlig vært mye småfeil med den siden jeg kjøpte den. Musikk anlegget har ikke fungert som det skulle, det ble oppdatert, barnesikring på høyre og venstre er byttet, bremsecalipper er byttet, lysrelé er byttet (dette gjelder alle 09 fiesta), clutch skal byttes og da er det fortsatt fuskingen som står igjen...

 

Jeg kjørte en Fiesta som hadde samme motor som min og en med 1,25 diesel. De kunne ikke sammenlignes med min, da de var MYE deiligere å kjøre. Til og med dama merket stor forskjell, og ho vet knapt at det er en Fiesta vi eier :D Ho sier bare til andre at vi kjører en lilla bil :D

 

Edit: Når jeg tenker etter, så er det ved lav fart opp mot 50kmh den fusker/rykker... Fusker mest ved akselerasjon og rett etter girskift.

Endret av roythomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Gjenåpner denne tråden da jeg opplever noe lignende på min 2011 Fiesta 1,4 TDCI (69hk) som er kjørt ca 16000 km nå.

Vil ikke kalle det fusking, men mer som "rykkete gange" som om clutch kobler litt inn og ut igjen nærmest hele tiden. Merker det best i lave hastigheter under 60 km/h, da den benyttes mest til og fra jobb som er en strekning med hovedsaklig 50 og 60 sone.

Kan det være clutch som er problemet på min bil også ? Er dette et "kjent" problem på slike Ford Fiesta ?

Vil tro at dette i så fall er en garantisak ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår