Cohiba Skrevet Februar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2004 Jeg har planer om å kjøpe en amerikansk familiebil, muligens stasjonsvogn, men har også sansen for full size sedaner. Noe av årsaken er naturligvis at jeg er svak for amerikanske V-8 motorer. Imidlertid er jeg ikke interessert i å tømme hele lønnskontoen på bensinutgifter. Derfor er jeg avhengig av en bil med small block og overdrive. Foreløpig har valget falt på Chevrolet Caprice fra 1981 og senere. Det har vært vanskelig å finne noen gode kjøp på nettet (på finn.no o.l.). Har max kr. 50 000 å bruke. Finnes det noen veteranbiler som tilfredsstiller mine krav? Ville det være en god ide å shoppe i Sverige? Jeg har aldri eid en amerikansk bil tidligere, så jeg trenger tips. På forhånd takk. Siter 1987 5.0 T-bird (Ja, det er tilfeldig at det ble Forder fra 87) 1987 Ford Fiesta CL med den heftige 1.1L rekkefireren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Februar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2004 Prøv å finn en bil med Injection motor, 350 TPI feks, 4 trinns automat (th700) er jo lurt som du sa og. En løsning er å kjøpe akkurat den bilen du vil ha, de tyngste bilene bruker logisk nok mest bensin da. Gjerne med en dårlig motor, som gjør at du kan prute litt. Så kjøper du en TPI motor til den og konverterer, ligger ofte motorer i billisten, LT1 motoren er enda litt gjerrigere. Man får jo ofte kjøpt ferdig konverterte biler og. Det går også ann å få forgasser motorer til å være gjerrige og menes det, men det bør være en litt mere sofistikert gasser en de enkleste holley gasserne, feks en nyoverhalt rochester gasser. Jeg er ikke så rå på gassere selv akkurat, bare bringer videre ting jeg har hørt... Lykke til da. V8r er herlig å cruise på landeveien med, rolig gange og fin brumling :-) Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Av litt eldre stasjonsvogner ville jeg sett etter tidlig 70-talls chevelle stasjonsvogn. Ekte amcarfølelse, men mindre og lettere enn Caprice. mht å senke bensinutgiftene hadde Wheels Magazine en utmerket artikkel om dette for none år siden. De fikk en Buick helt ned i 0,8L/mil med relativt enkle midler. Største inngrepet de gjorde var å bytte ut powerglidekassa med en TH 200 kasse. Disse kassene har også overdrive. De sitter orginalt i bl.a Caprice fra utpå 80-tallet og utover. Kassene er helt ok til en orginal smallblock. Fordi de ikke tåler altfor mye trimmet motor er den ikke så populær som TH 700 kassa. Men det gjør også at den er betydelig billigere. Den er også lettere og tar mye mindre plass. Det de gjorde i tillegg til dette med Buicken i Wheels var bl.a å bytte til elektronisk tenning og sette på dekk med litt større rulleomkrets. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2fast Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 kjøp 85og oppover camaro billi drift å er gode kjøre egenskaper Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Wheels har også en fin reportasje i det seneste nummeret om innsprut på gammel motor. Tror vel en bil fra 74 og nedover er det desidert billigeste å eie, med tanke på årsavgift og forsikring. Også innkjøpsprisen kan være betraktelig lavere i den perioden. TH-700 R4 med lockup eller TH-200 med lockup er jo gode alternativer når det gjelder girkassevalg på en ikke altfor sprek (Les: Slapp) åtter. Innsprut kan være noe skikkelig dritt hvis man ikke har vært borti det før, og kan brått bli mer kostbart en først beregnet. Med brukte deler, og ofte fra en skrota bil, kan man strengt tatt ikke regne med at alt er i orden. En Rochester i bra stand kan være vel så god som et gammelt innsprut. Ellers er jo Capricene fra 80-tallet meget pene biler men prisen har en tendens til å følge standen på bilen, så å kjøpe den billigste du finner er sjelden lønnsomt. Legg heller litt ekstra i å få en bil som er bra i utgangspunktet, det vil spare deg for mye irritasjon og dyre deler. Å handle amerikansk bil som ikke er veteran i Sverige kommer til å koste deg 50 laken i avgiftene alene, så der er det nok ikke så mye å spare selv om du får bilen billigere. Er det derimot veteran some gjelder er det nok ikke dumt å titte over grensa, men mitt inntrykk er at prisene er forholdsvis like der og her. Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 Å da gjør momsen at den svenske bilen blir dyrere. Sliper jo ikke unna moms + vrakpant på veteranbiler. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cohiba Skrevet Februar 24, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2004 Imidlertid kjenner jeg ikke til TH 200 kassen. Hvor mange trinns er det? Noen som har noe info om den? Noen linker til info om TH 700 også? Mvh Cohiba Siter 1987 5.0 T-bird (Ja, det er tilfeldig at det ble Forder fra 87) 1987 Ford Fiesta CL med den heftige 1.1L rekkefireren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Se under tråden "Girkassebetegnelser" Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hardrocx Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 chevrolet celebrity e og en fin bil, (nermest elsker den) så en stv. i ba i dag. viste ikje at det va stv utgave av den. den e en 2,8 l. V6 F1 motor ikje spør ka det betyr for det vet eg ikje.:rolleyes: den e drit gode seter og elsker lyden av sekseren, og den e dritt god å kjøre(sitte på) på landeveier, den bruker ca literen på milen.;) bare ett forslag. men som sagt eg digger de. men de kan være vanskelig å finne, har ikje funnet en på nettet. mvh Daniel Siter Chevrolet Celebrity 2.8 V6 *wannabe chevy* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Det var vel helst FI det sto på motoren, ikke F1. Altså Fuel Injection. Disse motorene er i utgangspunktet veldig bra motore med respektabelt bensinforbruk og en utrolig respons. Men når man er ferdig med førstegiret merker man jo at det er bare respons man har, ikke så mye hest og dreimoment. TH-200 har vel i utgangspunktet bare 2 gir, mens TH-200 R4 har 4 gir. Det er mulig jeg tar feil da.... Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Alle Th 200 har 4 gear. R4 er en forbedret versjon. 2 trinns automat har ikke GM laget siden slutten av 60-tallet. Den har betegnelsen powerglide. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Originally posted by Hot Rod 2 trinns automat har ikke GM laget siden slutten av 60-tallet. Den har betegnelsen powerglide. En liten rettelse: Man fikk Powerglide fram til 1972...såvidt jeg husker. Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2004 En liten kuriositet: Da Wheels magazine byttet fra Powerglide til Th 200R4 på en 65 Buick viste det seg at gearkassefestene i bilens ramme til de to kasse var like! Greit å vite dersom man har en PG utstyrt bil og ønsker å senke forbruket. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet Februar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2004 Jada det er samme mål på kassene. Jeg har PG i min Chevelle, men har kjøpt en ny TH350 som skal inn i løpet av våren. Slik jeg har forstått det skal det gå relativt smertefritt. Man får vel i tillegg til bedre økonomi også bedre akselerasjon pga lavere første gir... Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2004 Jeg hadde en '68 Chevelle 4dht med 307 og PG engang. Den gikk over 80 km/t på 1 gear ved full pinne. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.