Gå til innhold

Dieselfilterbytte, motor stopper..

Ranger emnet


Battone

Anbefalte innlegg

Fjernet tanklokket helt, og det samme skjedde.

 

Når motoren stopper så hører jeg at det kommer luftbobler i tanken, og surkling i dieselfilteret.

Kan det skade å teste med å gjøre om på returslange og inn slange.

Når det kommer diesel til motoren, så er det vel ikke inn slangen som er problemet, så det hjelper vel ikke å bruke sugepumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, måtte lese meg litt opp på dette.

 

Så nå forstår jeg dette rett håper jeg. Håper en eller annen sier ifra om jeg tar feil. Om ikke, kan noen sende meg til et annet forum, engelsk går bra..

 

1. Det er ikke noe trykk i returslangen, det er dieselen som ikke blir brukt, og det "slippes" tilbake i tanken.

2. Returventilen slipper noe av dieselen ned i dieselfilteret.

3. Dieselpumpa pumper opp diesel fra dieselfilter og gjør at det hentes diesel fra dieseltanken.

4. Så problemet MÅ være i inn slangen, jeg tenker som så at motoren ikke klarer å gå lenge nok til å få opp dieselen, og fylt filteret.

 

Hva skjer så om jeg i et øyeblikks hjernedød har byttet om på slangene? Kan det være noe slikt som har skjedd, og skader det å bytte om på disse?

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tanklokket, så skulle den ha gått normalt når du har tatt av tanklokket. Altså, du lar det være av når du prøver å starter og lar bilen gå. Hjelper ikke dette, er det ikke det som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå putrer og går "jævelskapen".. Jeg tok tak i inn slangen og blåste lenge og vel til jeg hørte gurgling..

 

Så gjorde jeg alt på nyy og startet og etter en god del kinning så går han nå.. Er spent på om han starter etter at jeg stopper has..

 

Mandagsmorgen FTW.. ;)

 

****************

 

Og nå spekulerer jeg, det satt vel noe i inn røret, enten en luftboble eller noe annet..

 

Takker for hjelpen med å forstå systemet litt bedre. Og et tips til andre i samme møkkasituasjon må bli å ikke gi opp, selv om jeg ikke var så langt derifra selv..

 

''''''''''''''''''''''

 

Problemet kom tilbake, men nå visste jeg hvor problemet måtte ligge, inn slangen fra tank til filter.. Her fant jeg et megahull, er imponert at bilen startet i det hele tatt..

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at du har en 2001 modell akkurat, men en eldre modell vil være mer utsatt for "slangeslitasje". Det er autolufting på min passat og.

Det skal jo være så hur lett som helst å bytte dette, så jeg var maks uheldig. Derimot maks heldig som fant denne feilen før det begynte å sprute ut over hele motorrommet.

Det var faktisk bare litt tøy og at slange ble bøyd i riktig retning som gjorde at det ikke skjedde.. Hullet i selve gummien var vel 3 cm langt, men heldigvis var det ikke gått gjennom det siste "tøyforsterkningen".

 

****************

 

En liten rettelse, det hadde nok ikke sprutet ut i motorrommet, men jeg kunne fått stopp på en helt annen plass enn hjemme hos meg selv..

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår