Gå til innhold

Dieselfilterbytte, motor stopper..

Ranger emnet


Battone

Anbefalte innlegg

Passat -94 1.9 gt tdi

 

Skiftet dieselfilter og luftfilter på bilen..

Først må jeg slure på starteren relativt lenge, så stopper den etter ett til 2 minutter. Har skiftet bortimot alt av slanger. Det var litt luft i slangene før filterskifte..

 

Så hører jeg gurglelyder fra filteret når motor går av, og det er lufttrykk når jeg løsner slangene. Er det noe enkelt jeg ikke har tenkt på eller kan det være dieselpumpa?

 

Så spørsmålet er selvsagt om motoren ikke får luft eller diesel?

 

Er litt fortvilt og uten ideer så all hjelp mottas med takk. Det skal jo være en enkel sak å skifte dieselfilter..:idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal jeg fylle opp alt av filter og slanger med diesel, fylte kun opp filter, men det skulle da holde?!

 

Neste steg blir så å sjekke slanger om noen av dem har blitt tette?

Sjekket returventilen og den var helt ok. Skal og legge om til gjennomsiktig slange igjen for å se om det blir luft i systemet.

 

Da er jeg tom for ideer. Er det defekt dieselpumpe bør jeg vel ikke få start i det hele tatt? En liten luftlekkasje vil vel ikke stoppe bilen om den har fått start. Må vel sjekke luftfilteret på nytt..

 

**********************

 

Det virker som noe er tett, men hva, og hvordan sjekker jeg det.

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg får start etter å ha kinnet 10-15 sekunder, men den dør ut etter en stund.. "Kjenner" at den ikke går for fullt på tomgang, så ja det er luft i systemet, men skal det ikke fjernes når motoren går? Den dør ut selv om jeg har gassen på og kjører på 2k omdreininger.

 

Jeg kan ikke så mye om motorer, men jeg gjetter at vakuumet en eller annen plass blir for stort og trekker dieselen tilbake? Det føles ihvertfall slik, noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at dette har kommet etter filterbytte.. Ta av inn og returslange, sett LETT lufttrykk på retur og inn legger du i f.eks en halvlitersflaske. Blås til det kommer diesel, sett så alt på plass. Dette funka på min, men jeg hadde bare problemer med å få diesel frem til filter da...

Prøvd å tatt av påfyllingslokket på tanken så ikke det er tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at det ligger igjen store luftlommer i systemet. Disse motorene er selvluftende. Men du kan jo ha lekkasje i en returslange? det lager mye kødd. Ellers kan du ta ei ketsjupflaske og sette på i stedet for dieselfilter og klemme inn så mye du klarer før du prøver å starte. hvis den går skikkelig da kan du krysse av mange punkter på lista :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det som er problemet mitt og, jeg tar av inn slangen til filteret så hører jeg et sus av vakuum. Hvordan skal jeg sette luft til slangen, blåse? Har dessverre ikke luft her. Holder det?

 

Du mener dieseltanklokket? Skal ikke det være tett da? Har tatt det av og på uansett nå da du sa det.

 

***************

 

Takker for alle innspill..

 

****************

 

Returventilen skaper vel vakumet, så om det er lekkasje i returslangen blir det ikke stort nok vakum og det kommer ikke diesel. Har jeg skjønt det riktig?

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på om du hade satt trykkluft inn på retur, da ville du ha fått dieselen til å komme Inn, å dermed være kvitt luftlommer. Påfyllingslokket er laget slik at det SKAL slippe inn luft. Om dette blir tett, så vil heller ikke drivstoffet komme godt nok frem til motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal leke meg litt med slangene imorgen og. Har selvsagt nye slanger, fra filter til motor, men ikke skiftet fra filter og mot tank. Var litt vanskeligere å komme til.

Ok, jeg har ihvertfall fått noen foreløpige ideer, og tanker rundt lekkasje på returslange. Skal rikle litt på dem imorgen. Skal først se om jeg kan klare å få diesel ved å blåse, for å fjerne eventuelle luftlommer..

 

**********

 

Regnet med at jeg måtte ha trykkluft, dessverre har jeg ikke det..

Skal og ta drivstofflokket og reingjøre det.. Alle tips skal testes.. ;)

Når jeg tenker meg om, så høres ikke det så dumt ut, det at lokket kan være tett..

 

Det hadde samlet seg diesel nede ved lokket, så den dekket noe av lokket, kan være der skal slippe til luft.. Så ikke fordi det er mørkt, men er litt spennende da.. ;)

 

Hadde faktisk vært og fyllt full tank rett før skifte av filter, så er ikke mye luft der heller..

 

***********************

 

For det var slikt det hørtes ut, som om vakumet i tanken ble for stort og trakk dieselen tilbake, om det går an. Om vakumet kan bli så stort da?

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting funket. JEg tok ut returventilen, og den funket. Hvordan kan jeg sette trykk uten trykkluft? Andre ideer.

 

Jeg forklarer en gang til hva som skjer.

 

1. Jeg kinner i 15-20 sek

2. får så start, men kjenner på motoren at det er luft i systemet.

3. Pumper som en gal på gasspedalen, og det hjelper litt.

4. motoren dør ut uansett, som om den ikke får drivstoff. Som den ikke gjør.. Jeg må kinne hver gang, så drivstofftilførselen stopper etter kinning.

 

Et par spørsmål; Når jeg kinner så er det jo dieselpumpa jeg bruker for å hente diesel. Kan jeg her fokusere kun på returslangen? For det kommer jo diesel til motoren..

 

*******************

 

Det er surt, men må vel kanskje bite i det sure eplet og få litt verkstedhjelp, om ingen har noen gode ideer. Og dette som skulle være så enkelt..:(

 

**********************

 

Men når det er sagt, kan luftfilteret ha denne effekten på bilen? At det på en eller annen måte er blitt tett?

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut dieselfilteret, fyll det helt fullt med diesel, monter igjen, kinn til den starter, og når den starter holder du flat pedal til den stabiliserer seg eller kommer opp på vel høyt turtall. når den går sånn noenlunde, så lar deu den gå 10 min på tomgang.

 

Funker ikke dette, så sett ei sugepumpe på slangen ut fra filteret og inn til pumpa, sug diesel ut gjennom filteret, så prøv på nytt...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fyllt diesel helt opp, fått start og får opp turtallet, holder det der, men den dør ut etter et par minutter. Hvor får du tak ei slik sugepumpe, ev. lånt ei slik?

 

Skal prøve en gang til uten tanklokk på senere, men kan det skape så stort trykk at ikke dieselen kommer om tanklokket er helt tett?

 

**************

 

Vil denne funke?

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136172957

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke av slangene fra returventilen.. Ville jeg fått start om slangene hadde vært satt feil?

 

**********************

 

 

Er det ingen som kan svare på ett par spørsmål.

1. Kan ett tett tanklokk virkelig skape et så stort trykk etter så kort tid?

2. Kan luftfilteret ha denne effekten?

 

3. Kan en tett returslange gjøre dette?

 

Håper noen kan svare på dette, for da får jeg noen ting ut av hodet..

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår