Gå til innhold

`84 Golf 2 vil ikke kjøle.

Ranger emnet


crazyclomp

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en golf 2, men den vil ikke kjøle.

Viften slår ikke inn.

 

Når jeg kjenner på kjøleslangene til radiatoren, er den øverste så varm at jeg ikke klarer å holde på den. Mens den nederste ikke blir varm.

 

Har byttet termostaten, da jeg trodde det var denne som var ødelagt.

 

Ser også i vanntanken at vannet sirkulerer. Noen som har opplevd samme før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg meg her igjen, etter mange timer med å prøve å finne ut problemet.

 

Har skiftet termostat, og vannpumpe. Spylt igjennom hele kjølesystemet, og der var alt fint.

 

Men den vil ikke kjøle nå heller. Den tjukke slangen som er øverst på radiatoren blir glovarm, men den andre tjukke på bunnen, er like kald som den var før jeg startet bilen.

 

En ting til som jeg reagerer på. Det gpr en tynn slange fra radiatoren og inn på toppen av ekspansjonstanken. Skal det komme vann ut av den? Det gjør det på min, men jeg mener bestemt at det ikke skal komme vann ut, at den kun er til å få ut luftbobler.

 

Ingen som har opplevd samme problemet før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd 3 forskjellige, og vet at den nye åpner.

Det virker ikke som vannet sirkulerer, men har prøvd to forskjellige vannpumper.

Har også spylt igjennom hele systemet, alt er åpent.

 

Men den tynne slangen som kommer fra toppen av radiatoren, og tilbake på vanntanken, den kommer det vann ut av. Det gjør det ikke på de andre bilene mine. Skal det det?

 

Kanskje jeg skal prøve uten termostat da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd 3 forskjellige, og vet at den nye åpner.

Det virker ikke som vannet sirkulerer, men har prøvd to forskjellige vannpumper.

Har også spylt igjennom hele systemet, alt er åpent.

 

Men den tynne slangen som kommer fra toppen av radiatoren, og tilbake på vanntanken, den kommer det vann ut av. Det gjør det ikke på de andre bilene mine. Skal det det?

 

Kanskje jeg skal prøve uten termostat da...

 

Den tynne slangen er en overløpsslange, det skal komme vann ut av den.

 

- Hev fronten på bilen, støttebukker e.l.

- Tapp av kjølevannet via nedre kjøleslange og remonter slangen.

- Ta av øvre slange ved radiator

- Fyll på kjølevann i ekspansjonstanken til det kommer ut av øvre slange, remonter slangen.

- Etterfyll til nivået er ved Min merket.

- Sett varmeapparatet på varme og start motoren.

- La motor få temperatur, etterfyll kjølevæske ved behov- Aldri over Min merket med kaldt kjølevann.

- Klem på kjøleslangene for å sikre at all luft er ute.

 

Nå skal systemet være mer eller mindre luftet, så kan du bytte korken til eksp.tanken, denne har faktisk skiftintervall.

Kjør deg noen runder, gjerne oppoverbakker, etterfyll kjølevann ved behov.

Nivået skal ikke overstige Max ved varm motor.

 

Hvis viften ikke slår inn så kan du tvangskjøre den med to ledninger fra batteriet. Hvis den da virker så har du ledningsbrudd eller defekt temperatursensor.

Sjekk giveren som står på høyre siden av radiator(sett forfra), og den nedre giveren på flensen i front av toppen.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt utfyllede svar!

Skal prøve dette senere, må først fikse gjengene til skruene til den flensen.

 

Angående viften, så vet jeg at den fungerer. Men nederste slangen på radiatoren blir aldri noe temp på. Alltid like kald som den er før jeg starter bilen.

 

Men jeg skal prøve å lufte på den måten du sa :)

 

Går det an å måle den føleren som sitter på undersiden av flensen? Om det skal være noe ohm elns der?

Elektro er ikke min sterke side, som dere sikkert skjønner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår