AlexB Skrevet September 13, 2010 Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 fikk på fredags kveld en 1986 Opel Ascona C, og etter 15 km med litt hard testing av motor dukket det opp en verkmerdig lyd i motorrommet.. det hørtes ut som ventilbanking, da lyden oppstod rundt 1000 omdreininger (vanskelig å bedømme uten turteller på en ny og uvant bil). sjekka oljenivået etter noen timer, å oljenivået lå rundt maks-merket på peilepinnen. tok en kjapp telefon til et verksted og fikk deres mening om saken, og de mente at dette ganske sikkert var ventil-banking grunnet gåen ventil-løfter, eller en kilt ventil. så når jeg da begynte på den 40 mil lange turen jeg hadde fremfor meg for å komme hjem, kjørte jeg omtrent 6 mil før bilen avslutta sin turné med følgende; " bank-bank-bank-bank-bank-SKRRRR-PÆNG " la merke til at når jeg slapp av gassen og motoren fikk mindre motstand, så hørtes det ut som et tannhjul lå å ragga over, og bankelyden var ikke konstant som i en rådebank. Når bilen var stoppa opp prøvde jeg å starte opp ved bruk av starteren, men virka som hele motoren var låst helt av. fra motoren stoppa trilla bilen rundt 1-2 kilometer fritt før jeg la meg ut av veien... noe som jeg vil si skulle vært ganske umulig iogmed at bilen fremdeles stod i 4.-gir (?) 15 mil senere når bilen var strømløs, og jeg var noe kald grunnet bruken av en snøkost som vindusvisker når jeg ble slept fant jeg også ut at bilen ikke stod i ro på girene.. men når en stoppa neste gang etter nye 5 mil, gjorde jeg nok et optimistisk forsøk på å starte bilen.. da stod bilen i gir, men holdt clutchen inne.. og da skulle bilen helt ut av det blå høres ut som en mishandla blanding av et jetfly og et helikopter mens bilen helt ut av det blå prøvde å dra seg fremover... noen som har litt peiling her som kan fortelle meg HVA som er gåent? motor, girkasse, clutch, alt som noen gang skulle eksistert under panseret? Siter 1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL) Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 13, 2010 Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 Defekte hydrauliske løftere er jo ikke noe ukjent fenomen på disse motorene, men det høres jo ut som om du har blitt utsatt for varmskjæring. Tror nok du har kjøpt en mindre bra bil? Funker oljelampa i det hele tatt? Jeg tipper på en motor der det ikke er oljetrykk, samt en clutch som synger på siste verset eller trenger sårt en justering, mitt tips, bytt motor. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z3011 Skrevet September 13, 2010 Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 "helikopter" lyd er desverre veldig vanleg på disse, vist du har prøvd å kjørt den litt hardt.. tror nok rådebank du hører. bruker å gå til den kommer ut siden på blokka, men kanskje du har vært heldig;) knekte vippe armer går også igjen, men burde gått på tre sylindre likevell.. umuligt å si uten å ha hørt lyden, men tviler på de er en bagatell. håpløse motorer i de bilene der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlexB Skrevet September 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 hmm... har hatt noen timer med svette, oljesøl og banning idag.. Har til nå demontert halve motoren, og konkludert med at det meste egentlig er rasert nedi motoren.. Men, så det store spørsmålet; hvilke motorer passer i en ascona c ? har sett på en 1.8i fra en 1986 Kadett GSI, og et par ascona motorer.. men er det noen som har litt mer spesifikk peiling på hvilke modeller som benytter samme motorfester og girkasse? Siter 1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL) Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 13, 2010 Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 hmm...har hatt noen timer med svette, oljesøl og banning idag.. Har til nå demontert halve motoren, og konkludert med at det meste egentlig er rasert nedi motoren.. Men, så det store spørsmålet; hvilke motorer passer i en ascona c ? har sett på en 1.8i fra en 1986 Kadett GSI, og et par ascona motorer.. men er det noen som har litt mer spesifikk peiling på hvilke modeller som benytter samme motorfester og girkasse? Vil tro alt av OHC passer greit i, bare man får til dette med motorstyring, hva med en 2.0 fra Vectra, MED GASSER... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlexB Skrevet September 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 Vil tro alt av OHC passer greit i, bare man får til dette med motorstyring, hva med en 2.0 fra Vectra, MED GASSER... om jeg ikke tar mye feil er vel det elektriske nettet annerledes på 2.0 fra vectra.. + bremser må oppgraderes med mer.. mye arbeid.. :P enkleste er vel igrunn å få i en makan motor :/ Siter 1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL) Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z3011 Skrevet September 13, 2010 Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 er jo altids noe bedre å slenge nedi en 1,8E og sette forgasseren fra 1,6 på den. vist det skal gjørest enklest mulig da.. passer vell det meste av motorer, men spørs hvor mye arbeid du vill legge i det. 2,0 16v fra gsi funker jo relativt greit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlexB Skrevet September 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 fikk netopp melding fra en kar om at han har en 1.6 fra en astra f.. noen sjanse for at den kan passe? Siter 1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL) Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.