Gå til innhold

Forskjeller på B230FT og FK - trimm++

Ranger emnet


k9v

Anbefalte innlegg

Jeg driver og leiter etter en Volvo 940 turbo. Har funnet et pent eksemplar hos en lokal forhandler, 1996 mod. 940 LT. Dette er jo lavtrykksturbo (b230fk), selvsagt hadde det vært bedre med vanlig turbo (FT), men uansett:

 

Hadde vært fint om noen kompotente kunne fortalt meg hvilke forskjeller som skiller b230ft og fk, spesiellt med tanke på interne deler (stempler, råder, lagrer osv.). Er det billigere/bedre/lettere å trimme en FT? Dersom jeg kjøper denne bilen (940LT), ville det vært mer økonomisk å funnet en b230FT og trimme den, for å så bytte den ut med FK'en...?

Eller kan en likesågodt trimme FT'en?

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alt? Og dette er du 100% sikker på? Altså ikke svakere lagrer, stempler og andre interne deler?

 

Har forøvrig hørt mye forskjellig, derfor det hadde vært greit å fått bekreftet dette før jeg evt. kjøper bilen. Noen sier at det interne er forskjellig, noen sier mindre turbo og noen sier mindre trykk osv. osv.

 

Forresten, hva er rimelig pris å gi for bilen.. 1996 mod. 940 LT, skinn interiør, gått 194.000, 3 mnd. garanti - ellers er bilen veldig pen, den har noen skraper helt nederst på frontfanger og en liten steinsprut på panseret, men ellers er den pen. Slik jeg forstod det er det et gammelt ektepar som har hatt den før. Bilen står hos forhandler og de skal ha 119.000,- for den. Litt dyrt kanskje? De små skjønnhetsfeilene gir jo litt pruterom.

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvendig er jeg 100% sikker på at det er likt.

Turbo'en er også den samme.

Eneste jeg ikke er 100% sikker på, er dyser og styrboks, men på turboperformanceclub.com , så påstår dem at dette også er likt.

 

Er det en 96mod, så har du også m90 kassa, denne er meget stabil å trimme med.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Originally posted by k9v

Ok takk for svar :)

Har vært å sett litt på turboperformanceclub selv, står mye bra der. Men hvordan er det å trimme på 190.000 km? Bilen har jo vært "snillt" kjørt siden det er gamle folk som har hatt den...

 

Kommer helt an på hvordan den er kjørt,servicer osv..

En kompis monterte større turbo,chip,alucooler+proggressiv btr på en tidligere taxi..en 940 turbo som hadde rulla 460000...

Hehe,motorn hadde gått så langt uansett så hva hadde han å miste?:rolleyes: uansett,motorn gikk meget godt og fungerer fortsatt...

 

Jeg tror ikke det er noe problem å trimme en på 19000km.Ta en komptest først uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k9v

Ok takk for svar :)

Har vært å sett litt på turboperformanceclub selv, står mye bra der. Men hvordan er det å trimme på 190.000 km? Bilen har jo vært "snillt" kjørt siden det er gamle folk som har hatt den...

 

 

Sakl du trimme lett er det vel ikke nødvendig med de store inngrep i motoren. Men alt som er gjort er jo bedre enn det som ikke er gjort.

 

Trimmet min B230ET med ca150.000 på telleren. Med ny turbo gikk det greit, gikk bedre og var morsom å kjøre(laddetrykk ca 0,8)

 

Satt på 3" eksos helle veien fra turbo og med 2 potter.

Kom 150 meter ut på sletta før toppakningen gikk til h......

 

Fikk bilen til verkstedet som hadde bytet turbo. Og fortalte hva det var som hadde skjedd, de bytett toppakning og lot meg få bilen, 2 dager etter var det hull i to stempel.

 

Kjører med stereo og hørte ikke tenningsbanken, verkstedet hadde ikke sjekket ladetrykket etter turbo bytte , ladet ca 1,5 på ikke justert bensintrykk eller noe.

 

Kjedelig, men sant.

 

Har du Lh 2,2 eller 2,4? På din bil?

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår