Gå til innhold

Audi A4 Allroad eller Q5?

Ranger emnet


twogees

Anbefalte innlegg

driver å lurer på ny bil, men klarer ikke helt å bestemme om man skal ha en A4 Allroad eller en Q5.

 

Noen erfaringer? har 2 barn :) så bagasjerom og plass bak har endel å si :)

 

Edit:

Legger merke til at de fleste a4 allroad leveres med manuelt gir... er det noen spesiell grunn til det?

Endret av twogees

Mb 190E, jakter på AMG motor :)

Audi A6 2.5 TDI 2002 @450Nm :D vrrrooom

Audi S6 4.2 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at Allroad leveres med manuelle girkasse er mest sansynleg for at

Du skal ha bedre kontroll på bilen på ein dårleg brøyta hytteveg. Bilen skal ikkje gire vekk i frå det giret du vil være i. Automatkassa girer opp eller ned når du ikkje vil det.

 

Info om den relevante modellen. Klikk på den aktuelle modellen.

http://www.tv2underholdning.no/broom/audi/q5/2009/

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte en Allroad og får den om et par uker.

 

Ble en liten diskusjon angående q5 vs Allroad i tråden "min"

http://www.bilforumet.no/a4-s4-rs4-a5-s5-2001/254644-audi-a4-allroad-2011-a.html

 

Jeg valgte Allroaden fremfor en SUV fordi jeg trengte en ekstra bakke klaring - men ikke fult det behovet som en SUV gir. Samt fordelen med kjøreegenskapene til allroaden.

 

Vil uansett anbefale deg å prøve begge bilene og føle på hva som er best!

Obs signaturregler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv begge, jeg endte opp med A4 allroad, syntes den var best for meg. Det at man ikke får de fleste med automat, tror jeg skyldes at den blir for lik A6 Allroad, tror kun du får 3,0tdi og 2,0tfsi bensin med automat.

En annen ting er at Q5 med automat ikke liker norske fartsgrenser, den veksler opp og ned, passer greit i 70 og 110, men ikke så godt i 80 og 100(subjektiv erfaring). Men ellers er plassen i de 2 nesten like store innvendig, da de baserer seg på samme plattform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du må nesten prøve dem og se hva du liker best. Vil nok tro Allroad'en er høy nok i de fleste tilfeller du skulle trenge det. Samtidig er jeg ganske sikker på den gir bedre komfort og bedre kjøreegenskaper, uten at Q5 nødvendigvis er dårligere. I tillegg er det normalt høyere kostnader med en SUV, gjerne mer slitasje på div. i hjuloppheng osv. Bagasjerommet er også ofte upraktisk utformet. OK volum, men høyt og smalt ift. en stasjonsvogn. Ingen av dem er vel helt ideelle for småbarn med bakovervendte bilstoler som gjerne tar et hav av plass, barnevogn etc... Synes Passat'en jeg hadde bare var passe, og den er relativt stor.

Ift. bensin/diesel er det bare ett valg om du skal tenke annenhåndsverdi, det er diesel. De nye med common rail har blitt veldig bra, selv om en 2,0TFSI er en veldig bra bensinmotor med bra dreiemoment. Foreløpig tilbyr de kun denne og 3,0 tdi med automat/S-tronic, slik har det alltid vært med firehjulsdrift på disse. Samme er det med A6'n jeg har, kun 2,7TDI og 3,0TDI av dieselutgavene som kan leveres med firehjulsdrift og automat. Mulig det skjer endringer etterhvert, VW leverte jo Passat'en på slutten med 170hk TDI og DSG sammen med firehjulsdrift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi valgte A4 Allroad pga bedre kjørekomfort og bedre kjøreposisjon. Føler ikke at man sitter i en SUV med tanke på takhøyde og sittehøyde inni bilen, eller utseende, men bilen klarer da å kjøre over det meste uten at du trenger å tenke på bakkeklaring. Vet du har hatt Quattro før, så fremdrift på vinteren trengs ikke nevnes. Bilen er retningstabil og krenger lite og lengre støtdempere og fjærer kontra vanlig A4 gjør at den passer bedre på norske veier.

Q5 er litt vel stump og hard i fjæringen, noe som føles smårart i en så høy bil. Tror likevel at den kommer til å ha noe høyere annenhåndsverdi enn A4 Allroad og kombinasjonen 2.0TDI og S-tronic er nok veldig komfortabelt.

 

Men som folket sier, kjør begge bilene med forskjellige girkasser og bestem deg selv, lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper muligens Allroad'en kan holde seg noe bedre i pris. A6 Allroad holder seg i alle fall bedre i pris enn en standard A6, men nå er det litt mer som skiller en vanlig A6 og en A6 Allroad, nemlig luftfjæring. Men min som har luftfjæring var likevel en god del rimeligere enn en tilsvarende utstyrt Allroad. Vanskelig å si om det kan overføres direkte til A4'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår