mazdak Skrevet August 24, 2010 Rapporter Share Skrevet August 24, 2010 Jeg skal kjøpe en ny Yaris diesel, men er litt bekymret med tanke på rust osv. Kjører så å si bare i Oslo, og her salter dem som bare rakkern. Hvor ofte bør jeg vaske bilen i vinter? Bør bilen poleres en gang i løpet av vinteren? Noe annet av vedlikehold som kan være viktig i løpet av vinteren? I likhet med dere andre som har en relativt ny bil er jeg som sagt bekymret for å bruke bilen i vinter. Kan det lønne seg å beholde den nåværende bilen min også, og heller bruke den i vinter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet August 24, 2010 Rapporter Share Skrevet August 24, 2010 Hyppige underspylinger er viktig, selvsagt. Men det viktigste av alt er at du rustbehandler bilen godt før du begynner å kjøre på saltføret. Tectyl eller lignende er fint. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet August 24, 2010 Rapporter Share Skrevet August 24, 2010 Og legg på en god voks eller sealer, så holder det sånn ca vintern gjennom :) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet August 24, 2010 Rapporter Share Skrevet August 24, 2010 Spare på en Yaris pga saltet? :yak: Er det en splitter ny 2010/11 modell bør du heller sende den på en omfattende understellsbehandling som JC sa. Og få de til å åpne alle mulige og umulige hulrom for å se etter eventuell eksisterende rust som har kommet iløpet av båtfrakta hit. Det rapporteres jo ikke sjelden om splitter nye hvasomhelst bilmerke biler som leveres med rust. Jeg vet ikke med dagens biler, men det er få år siden visse merker kun galvaniserte/forzinket på f.eks utsiden og lot det ruste på baksiden. :wonder: :thumb Jeg driver nå og flikker på en bruktimportert bil som har fått masser av tectyl i Danmark. Men etterhvert som jeg går over lurer jeg på om de kom igang for sent, om de har dekket over synlig eller usynlig rust. F.eks svømmer :fish batterihylla i våt tectyl mens hjulkassene bak er heldekket på innsiden og på utsiden er det bare lakken som holder sammen skjermbua. :yummy: Ellers er det viktigste å spyle og grave godt unna i skjermbuer og under bilen der du kommer til med vaskelansen. Da får ikke saltet noe søle eller gjørme å bosette seg i. Vaskehallene (i Oslo spesielt?) var beryktet for å resirkulere vaskevannet, med salt. Og får du stensprut er det viktig å tette igjen hullene med touch-up paint etc. :polish: Hør med bruktbilhandlere, karosseriverksteder eller allerhelst understellsbehandlerne hvor det bruker å ruste, så vet du hvor du må være ekstra nøye. Også Yaris har helt sikkert sine standardsteder hvor det garantert blir rustskader etter noen år. Samme om det står Mazda eller Merce i grillen når bilen må rustsveises før garantiperioden er over. :cheers: Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet August 29, 2010 Rapporter Share Skrevet August 29, 2010 Som skody sier over her, hjulbuer er viktig å holde rene på baksiden på biler, der og dreneringsteder for vann bør vaskes godt om vinteren, bakside bagasjelokk, tanklokk, innside panser etc .. få vaskelasngen godt innunder hjulbuer osv og spyl så baksiden.. vask også nedre delen av innside dør når du vasker.. Sjekk en gammel bil å se hvor det er rust, der du ser det er rust er steder du må holde så rent du kan samt rustbehandle om du er i det humøret.. Utrolig hvor mye dritt som setter seg i knekken på hjulbuer på bilen i løpet av noen dager... Lakken eller trenger en beskyttelse den også, der er Duragloss serien bra mhe holdbarhet har jeg erfart.. Duragloss 101 + 111 + 24 timers herding av sistnevnte innendørs før du drar bilen ut i saltsørpe bør hjelpe godt på... ta gjerne en Quick Wax ala Duragloss Aquawax også over bilen etter vask, så holder du bilen bra beskyttet + blank gjennom vinteren.... Duragloss finner du hos scandicshine.no el blankbil.no her hjemme i Norge..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet September 1, 2010 Rapporter Share Skrevet September 1, 2010 og dreneringsteder for vann bør vaskes godt om vinteren, bakside bagasjelokk, tanklokk, innside panser etc .. Ja det var bra du sa. Bruk en ståltråd, pinne eller hva som helst som passer i spalter og hull på undersiden av dører og kanaler. Slike avlange ca 2cm lange åpninger er det ihvertfall på gode gamle biler. De gror ofte igjen av rusk, rask og enda verre; tectyl og tynnstoff som blir sprøytet inn i beste mening. En kompis mente jeg kunne sette ut gullfisk i førerdøra på Amazonen min. :D :( Og på kanaler og andre hulrom under bilen kan det dekkes til av løv og løse rust- og malingsflak så vann ikke dreneres ut. Jeg har måtte sveise en ny kanal under en Volvo 140. Den gamle var løvtynn og full av lort og .. løv. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.