Gå til innhold

Negativ Camber - Dekkslitasje og støy.

Ranger emnet


golf-mann

Anbefalte innlegg

hola.

 

Har en golf 2.0 tdi 2005 sportline med 225-17-45 dekk på. Kjøpte bilen for ca 4 måneder ca så har ikke hatt den så altfor lenge.

 

I det siste har jeg merket veldig støy inne i bilen ved litt høyere hastigheter. 80 kmh +. Spessielt ved 120 kmh så kommer det en høy "rummlende" irriterende lyd. Har skjønt det slik at golf ikke er de mest støyisolerte bilene, men her er det noe som ikke stemmer. Har en stund nå søkt mye etter å finne ut hva det er. Trodde en periode det var hjulager, men lyden kommer kun på rette strekninger, så har sikta meg mer inn på at det er dekka.

 

Sjekka dekka for slitasje og fant ut at alle fire dekka er ganske slitte helt innerst alle sammen. Dette er pga stillingen på hjula visstnok - Negativ camber.

 

Kom over denne tråden : http://uk-mkivs.net/forums/p/125052/1889888.aspx

 

Siterer ett innlegg der : I have just had my car 4 wheel aligned and had the tyres checked over. As standard the golf MkV with sport suspension i.e. Sport, GT Sport, GTI can have a negative camber of up to 1.5 Deg on the back. what this means is that the tyre runs on the inside edge and when you hare it round a corner the full tread of the tyre is supposed to be in contact with the road giving better hadnling.

 

In a nutshell, if you dont constantly drive around roundabouts and do a lot of motorway miles, you will wear our the ID of your rear tyres. Due to the rears only having to cope with breaking, you end up with the sawtoothing on the them which causes the rumbling noise at certain speeds

 

Er det noen fler som sliter med dette? Noen som har stilt om camberet foran/bak med bra resultat?

 

Jeg vet at jeg trenger nye dekk, så må bytte de uansett, men virker som at camber innstillinger gjør at dekka blir mye fortere slitt. Jeg tror faktisk at dekkene var nye forrige sesong.. dekka er forresten "roadstone n7000" (crap tror jeg)

 

Jeg synes det høres ut som lyden kommer mest bakfra og fyller på en måte opp hele kupeen med støy. Jeg vet ikke helt hvor mye støy som er vanlig, men her om dagen da jeg var ute å kjørte prøvde jeg skru av motor i fart for å eliminere. Skrudde av motor og kunne ikke høre noe forskjell. Jeg kunne altså ikke høre at motor var avskrudd pga all støyen.

 

Er dette normalt?

 

Lyden i min bil kan best beskrives som "rummlende" kombinert med "wob wob wob".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Bump. Noen som har peiling på dette? Kastet sommerdekkene på min når jeg overtok den. Slitt totalt ned på innsiden. Vurderer å få den på verksted og få sjekket/stillt hjulstillingen. Vil det hjelpe????

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel få den på firhjuls kontroll ja.

 

Er ikke senket, originale felger og dim. Men skal handle sommerfelger etterhvert så bør vel få det rettet opp i før den tid så dekkene ikke slites ut så fort.

 

Skal prøve å huske å poste her når det har blitt sett på.

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

det skal noe til at negativ camber er årsak til dette på en ikke senket bil.

tror det skal en god del negativ camber til fær det skjer.

jeg tror nok heller at spissingen er feil, noe som vil gi mye mer slitasje.

ta en skikkelig kontroll på vinklene. jeg har forresten blitt tipset om at NAF er topp på sånt, iallfall her i haugesund.

 

alfi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å få den inn hos hjulmakeren i Bergen i romjulen. Får rabatt der. Skal be de sjekke camber, spissing og alt som er. Hjulene skal være RETT.

 

Noen som har en enkel forklaring på hva camber og spissing er??

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en forklaring på camber,caster og toe inn.

 

http://scott92282.tripod.com/scomax/info.html

 

Har glemt denne tråden helt, men for å gi en liten update. Når jeg skifta til vinterdekk ble all støyen i bilen så og si borte. Så jeg legger skylda på sommerdekka ang støyen.

 

Blir nye felger og dekk til sommern, mest sannsynlig 19". ER spent på hvordan rummlinga blir med 19. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge spissingen er korrekt, er min erfaring at man kan ha mye camber uten at det gir veldig skjev dekkslitasje. Kjører selv med -2.5 grader og nøytral spissing (0 grader) foran og bak, når dekkene er utslitt skiller det ca 1 mm spordybde ved innerkant i forhold til senter.

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår