Gå til innhold

Strømproblem? LED blinker.

Ranger emnet


mfafa

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått basser i bilen, og den trekker visst strøm. Har en PG forsterker med 2x30A sikringer og i stad la jeg merke til at når jeg spiller høyt, så begynte LEDen å blinke veldig fort og lage gnistrelyd. Noen ganger virket det som basstyrken kom og gikk igjen etterhvert. Som om forsterkeren ladet ut kondisene på første anslag, og ikke rakk å lade dem opp igjen før neste anslag.. slik at annenhvert anslag var kraftig.

 

Mistenker store strømproblemer. Har nytt Biltema 66Ah batteri som jeg ikke stoler helt på (er blitt helt utladet én gang), og 5m 35kvm kabel. Forsterker er jordet med 1m 25kvm kabel festet i setefestet med pusset kontaktpunkt. Lurer på om jordpunktet kan skape spenningstap nok til at det brister ved store strømtrekk! Vet kontakten mellom negativ batteripol og chassis ikke akkurat er god lenger, noe som betyr dårlig kontakt fra forsterkerjord til batterijord. Dynamoen er vanlig "pirat-type" tror jeg, men er ca. 1 år gammel (byttet hos Ford). Ladespenning er målt til 13,6V uten lys på, og ~13,3V med hovedlys.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Har nettopp fått basser i bilen, og den trekker visst strøm. Har en PG forsterker med 2x30A sikringer og i stad la jeg merke til at når jeg spiller høyt, så begynte LEDen å blinke veldig fort og lage gnistrelyd. Noen ganger virket det som basstyrken kom og gikk igjen etterhvert. Som om forsterkeren ladet ut kondisene på første anslag, og ikke rakk å lade dem opp igjen før neste anslag.. slik at annenhvert anslag var kraftig.

 

Mistenker store strømproblemer. Har nytt Biltema 66Ah batteri som jeg ikke stoler helt på (er blitt helt utladet én gang), og 5m 35kvm kabel. Forsterker er jordet med 1m 25kvm kabel festet i setefestet med pusset kontaktpunkt. Lurer på om jordpunktet kan skape spenningstap nok til at det brister ved store strømtrekk! Vet kontakten mellom negativ batteripol og chassis ikke akkurat er god lenger, noe som betyr dårlig kontakt fra forsterkerjord til batterijord. Dynamoen er vanlig "pirat-type" tror jeg, men er ca. 1 år gammel (byttet hos Ford). Ladespenning er målt til 13,6V uten lys på, og ~13,3V med hovedlys.

 

 

Noen som kan hjelpe?

 

Altfor dårlig ladespenning, må være mellom 13,8(dårlig)-14,4(passe bra)-14,8(litt mye, men greit med mye anlegg, kan ha 15 volt også), elers kan vel kanskje mer kondis foreslåes siden "første" bassen er bra.

Biltema batteri er ganske bra, noe av det beste blant standard-batteriene.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

 

Altfor dårlig ladespenning, må være mellom 13,8(dårlig)-14,4(passe bra)-14,8(litt mye, men greit med mye anlegg, kan ha 15 volt også), elers kan vel kanskje mer kondis foreslåes siden "første" bassen er bra.

Biltema batteri er ganske bra, noe av det beste blant standard-batteriene.

 

Enig at det er ALT for dårlig ladespenning.

Batteriet tar ikke til seg noe lading, om spenningen er under 13,8volt.

Men å gå over 14,4volt er ikke bra for blybatterier. Da begynner cellene å koke, og det er ikke bra.

 

Men en kondensator gjør nok endel. Men jeg vet ikke hvor mange watt du kan trekke med forsterkerene dine... For om dynamoen er alt for liten, hjelper selv ikke all verdens kondensatorer.

 

Du bør nok ihvertfall investere i en Ladac laderegulator. Da får du 14,4volt garantert. Helt til dynamoen møter veggen, og ikke fysisk greier å levere mer.

Den laderegulatoren som sitter på den piratdynamoen din, er knapt nok verd å ligge i søpplebøtta di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når LEDen blinker kjapt og lager en slags lyd som minner mest om gnistring (som et sveiseapparat, bare lavere lyd) betyr det at ampen går i beskyttelsesmodus? Rart med det, for det bassen fungerte flott en stund. Blir spennende å se om forsterkeren må på rep. eller ikke :( Nå er den bare ræva. Blinker med en gang...

 

Hvor kan jeg kjøpe Ladac laderegulator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behøver ikke ladac-regulator, er mange andre bra, bosch har man jo, og mange andre gode.

Men stikk og kjøp/lag en bedre jording, men helt sikker på at ladespenningen var så dårlig?

 

"gnistrelyden" var sikkert relè-klikking, protect som kutter strømmen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Behøver ikke ladac-regulator, er mange andre bra, bosch har man jo, og mange andre gode.

Men stikk og kjøp/lag en bedre jording, men helt sikker på at ladespenningen var så dårlig?

 

"gnistrelyden" var sikkert relè-klikking, protect som kutter strømmen.

 

Hvis ikke prisforskjellen er nevneverdig stor i Bosch sin favør, vil jeg nok gå for Ladac'en. Regner med at det ikke er mange hundre kronene prisen er snakk om her.

 

Forslag til hva jeg bør gjøre for bedre jording? Vet jordingen jeg har nå ikke er topp....fordi jeg kunne pusset ned til metallet mer der hvor jeg festet jordkabelen.. og prøvd å lodde hvis det går, eller ha på ledende pasta (?) pluss at det ikke er sikkert setefestet ER så god jord.. og at forbindelsen mellom batteriminus og kaross ikke er så god da det er fisleledning koblet til rustent metall!!

 

Er helt sikker på at ladespenningen er så dårlig, ja!

"Don't fix it if it ain't broken" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør noe med den jordingen din... Hele veien. På alle punkt.

Så kan du måle spenningen igjen.

 

Ladac'en koster faktisk hele 1360,-... Men jeg mener den er verdt hver krone. Du knallstabil spenning, og max ladet batteri, som har lenger levetid og ytelse.

 

Bosch og andre tilsvarende regulatorer er ikke verdt en krone. De regulerer ingen ting. De er bare forhåndinnstilt til et visst nivå. Og jo mer strøm du trekker, jo mindre spenning får du.

 

Ladac'en tar hensyn til strømtrekket, og justerer opp spenningen, når den begynner å synke. Pluss at den tar hensyn til temperaturen, og justerer opp spenningen, når det blir kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Gjør noe med den jordingen din... Hele veien. På alle punkt.

Så kan du måle spenningen igjen.

 

Ladac'en koster faktisk hele 1360,-... Men jeg mener den er verdt hver krone. Du knallstabil spenning, og max ladet batteri, som har lenger levetid og ytelse.

 

Bosch og andre tilsvarende regulatorer er ikke verdt en krone. De regulerer ingen ting. De er bare forhåndinnstilt til et visst nivå. Og jo mer strøm du trekker, jo mindre spenning får du.

 

Ladac'en tar hensyn til strømtrekket, og justerer opp spenningen, når den begynner å synke. Pluss at den tar hensyn til temperaturen, og justerer opp spenningen, når det blir kaldt.

 

Ahh, temp. avhengig regulator, var jo det på de gamle amazoner og sånn med utvendig regulator.

Litt av det jobben til laderegulatoren er jo å holde strømmen på ett jevnt nivå, verken over eller under, men når du nærmer deg grensa for hva generatoren greier så hjelper det ikke med en regulator til 20 k kr, sier ikke at ladac er dårlig, men måler den spenninga ute i anlegget eller i generatoren, temp. avhengig er kjekt men ikke ett must.

 

Og er jo tross alt bosch som har laga dynamoen, eller er det annet slag på escorten?

 

Kjøp det du mener du trenger til ditt bruk, er du veldig avhenghig av perfekt spenning til forsterkeren så kjøper du en regulator som regulerer etter spenninga på forsterkeren.

 

Men skal du bare ha god lyd/bass så holder det med en regulator som holder 13-14 v bak standby.

Har du en 14,6-14,8 volts reg. burde dette være greit.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Litt av det jobben til laderegulatoren er jo å holde strømmen på ett jevnt nivå, verken over eller under, men når du nærmer deg grensa for hva generatoren greier så hjelper det ikke med en regulator til 20 k kr,

Nei... Den skal holde spenningen konstant. det gjør ikke vanlige regulatorer, da de ikke aner hvilken spenning du har ute i anlegget.

 

...sier ikke at ladac er dårlig, men måler den spenninga ute i anlegget eller i generatoren, temp. avhengig er kjekt men ikke ett must.

 

Ladacen måler spenninga der du ønsker å ha jevn spenning... Batteri eller forsterker.

 

...Men skal du bare ha god lyd/bass så holder det med en regulator som holder 13-14 v bak standby.

Har du en 14,6-14,8 volts reg. burde dette være greit.

 

Under 13,8v er ikke godkjent. Da tar ikke batteriet til seg nok strøm.

Over 14,4v er heller ikke bra. For da koker cellene, og levetiden og ytelsen til batteriet går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

 

For å utbedre problemet sjekket jeg kabelskoene rundt omkring. Byttet kabelsko på +12V på forsterkerside pga. det virket som kabelen satt en smule i den (kabelen beveget seg litt i skoen når jeg dro den til siden). Sjekket jordingsfestet. Så jeg hadde brukt en gammel, stygg 50kvm kabelsko siden jeg ikke hadde noe annet. Kabelen er en Stinger 25kvm ellernoe :rolleyes: Dro litt i kabelen - resultat jeg dro den rett ut av kabelskoen :D Kastet kabelsko, avmantlet på nytt, og satt på fin gullforgylt ringkabelsko av riktig størrelse.

Etter dette går ikke ampen i protect, og fungerer.

Ladingen er fortsatt lav, men det er ikke akutt.....

 

Ps! Hva skal jeg bruke for å klare å lodde opptil 35kvm kabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår