Gå til innhold

Amerikanisering av Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg holder på med et mindre prosjekt av min 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE: Jeg skal amerikanisere den! Den er selvsagt laget i Sterling Heights, Michigan, akkurat som alle andre Stratuser. Men siden Chrysler Stratus er en "importhybrid" av Chrysler Cirrus og Dodge Stratus, tenkte jeg å gjøre bilen min om til en av de.

 

Eneste problem med å gjøre om til Cirrus kan jo bli å bytte motor, noe jeg sterkt tviler på er noen god idé... Så alternativet er å gjøre den om til en Dodge Stratus, siden de kom med 2.0. Minste volum på Cirrus var 2.4, men stort sett helt lik 2.0-motoren. Så teoretisk sett skal man kunne poppe den rett inn. Begge motorene er DOHC og har samme oppsett.

 

Utseendesmessig blir det enklere å gjøre om til Stratus.

Med Stratusen trenger jeg å bytte frontfanger og frontlykter samt airbag på førersiden.

 

Med Cirrus blir det grill, ny bakfanger og baklykter samt frontlykter.

 

Bør kanskje holde meg til Dodge Stratus? :yummy:

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Høres ut som en artig ide ja. En Stratus er jo ingen designmessig dum bil, og ved å "amerikanisere" den blir den både mer uvanlig og enda litt "tøffere".

 

Tenkte faktisk på å gjøre det samme med en 95 mod. Ford Mondeo. De ser kjedelige ut, men ved å gjøre den om til Ford Contour (amerikansk Mondeo) blir den vesentlig mindre kjedelig og mer spesiell. Forskjellen er hovedsakelig grill, lys og støtfangere, sånn at særlig fronten blir mye kulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sorry at jeg ikke har fått svart noe særlig. Har vært opptatt i det siste.

 

Og ja, jeg har faktisk begynt med prosjektet. Dog bare interiørmessig.Har skaffet blant annet ny CD-veksler til å ha foran ved sigarettenneren, ganske vanskelige å få tak i, fant jeg ut.

 

Så har jeg kjøpt et speedometer med MPH, CMTC (kjøre-computer) og grøftelys. Hverken grøftelysene eller CMTC'en fungerer ennå, har ikke lagt opp ledningene ennå. Trenger loddebolt til CMTC'en og nytt brytersett til grøftelysene.

 

Nå tenker jeg muligens på å skifte ut sidespeilene. Så blir det muligens nye frontlykter. Og HVIS jeg får det til, ny bakfanger og nye baklykter.

 

Og ja, jeg kjøper delene på Ebay og diverse skraphandlere står for grøftelys og slikt :P

 

Har også lyst til å sette inn skinninteriør, men er så fryktelig dyrt. Lønner seg nesten bare å kjøpe en LX delebil, men har ikke plass til den :(

 

Har fortsatt ikke fått bestemt meg, da. Er en del ting som må klargjøres, som penger. Skal jeg ha Dodge Stratus, koster en frontfanger ganske mye, enda mer med lakkering. Men jeg antar det er det beste, så jeg slipper å kjøpe en hel motor!

 

Som sagt, med Cirrus blir problemet altså motor, samt ny grill, ny bakfanger og baklykter. Stratusen trenger ny frontfanger og dekaler på siden, med mindre jeg gjør den helt "plain" og driter i å ha dekaler.

 

Hva synes dere? Forslag?

Endret av Foxchase
Mangelfull tekst.

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte faktisk på å gjøre det samme med en 95 mod. Ford Mondeo. De ser kjedelige ut, men ved å gjøre den om til Ford Contour (amerikansk Mondeo) blir den vesentlig mindre kjedelig og mer spesiell. Forskjellen er hovedsakelig grill, lys og støtfangere, sånn at særlig fronten blir mye kulere.

 

Høres ut som en god idé, du! Er noe spesielle biler, ja. Er faktisk en på skolen som kjører en slik, men den er et vrak. Rusten og greier.

 

Det du trenger da, er vel hovedsaklig nye lykter og fangere, tenker jeg. Er vel også noe interiør som må byttes/inkluderes :)

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes spennende ut!

 

 

Hehe, er egentlig det, ja. Er ikke så utrolig vanskelig, heller, bare man legger litt penger i det. Men er ikke alle som er enige i det, bare spør her i huset :P

 

Så forresten at du har en Saratoga? Stilige biler.

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg egentlig intet genuint ønske å vite mer enn dette om Stratus, men et par bilder sier mer enn tusen ord. Har jeg hørt ...

 

Hvis bilen din ikke er bruktimportert etter år 2000 kan du jo hive inn en 2,4L uten å sponse staten. Og hvor mye er du villig til å bruke på frakt av lange gjenstander som støtfangere og ymse annet vs å kjøpe en hel bil med det samme? De der kan da ikke være verdt mye over there om dagen. Hvis ikke cash for clunkers presser prisen kunstig høyt da?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt noen bilder ennå, rett og slett fordi jeg ikke har koblet opp tingene. Er jo heller ingen nevneverdige endringer, men sparer jo opp en del penger til det. Skal kjøpe inn nye sidespeil nå snart.

 

Og en frontfanger er ikke et stort problem med tanke på pris, men det er ikke lett når man er 7 timer på skolen i hverdagene, har et tonn med lekser fordi man går fem timer ekstra i uka enn mange andre på skolen og kun jobber i helgene for å tjene opp til forsikring og diverse. 100$ til en fanger pluss frakt er kanskje relativt lite, men ikke når man jobber deltid. En motor til 20-30 000kr er jo heller ikke aktuelt for øyeblikket.

 

Og hvorfor skal jeg importere en hel bil når jeg fikk en GOD Stratus fra 1998 med lav kilometerstand (131 000km) og helt utmerket motor med utrolig god servicehistorikk til 40 000 kr? Det er jo bare de små kosmetiske detaljene som er forskjellen, så hvis man ikke sitter med ræva full av penger, er det et godt alternativ.

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jepp, da har jeg bestilt US-radio til bilen. Er ingen stor forskjell, annet enn at oppsettet er annerledes. Men det blir jo mer spesielt enn andre Stratuser der ute. :)

 

Har også gått vekk fra idéen om å skifte til lærinteriør. Skaffer meg bare trelistene på dørene, installerer elektrisk motor til førersetet og vóila, jeg har Cirrus LX-interiør.

 

Skal bytte til "sportsspeilene" etter vinteren. Da blir det nok også nye frontlykter, samt grill.

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig denne radioen søker, men mange us-radioer hopper over mange av radiostasjonene i norge når du søker. Og hvis de ellers så veldig like ut, så ser jeg kun ulemper ved et slikt bytte. Hadde vel heller bytta til en mer moderne og bedre spiller enn den orginale.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte deler som er så simple til å grine av er jo f... så inn i he.... dyrt til disse bilene da. Om du vet om kanaler til stratus til vettug pris får du hyle, for det er den sjukeste prisen jeg har hørt på en kanal i mitt liv, enda den er helt ren for profilering. bare en enkel bue hele kanalen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig bilde, men her er min nye bilradio:

PB100600.jpg?t=1289652870

 

Dreit meg litt ut da jeg skulle installere den, da...

Jeg koblet ut det gamle anlegget og koblet inn det nye og skrudde det på. Det funka helt utmerket, men jeg fikk bare inn tyske kanaler! Da tenkte jeg "Faen, den funker ikke i Norge!", men etter 5 minutter fant jeg ut at den stod på AM, ikke FM! xD

 

Jaja... Synes faktisk at dette anlegget hadde bedre lyd enn det europeiske, for å være ærlig. :)

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår