Gå til innhold

Bytte hjullager?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har hatt bilen på Eu kontroll, fikk et par deprimerende beskjeder.

 

1. Alle bremsrørene var rustet, så de måtte byttes, dette gjør de nå på verkstedet, men ble 4500,-

 

2. En kule på stabstaget var gåen, og må byttes,dette gjør de og, ble ca 700.

 

3. Hjullagrene på venstre side, både fremme og bak var gåen, og må byttes. De skulle ha 6500 for det, så jeg tenkte jeg skulle bestille lager fra USA og bytte selv. Hvor vanskelig er det? Har skrudd en god del på biler, men ikke skiftet hjullager på chrysler før, nå spesialverktøy jeg må ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, bytta hjullager på stratusen min selv for 1 års tid siden, husker ikke nøyaktig hvor ille dette var, men jeg fikk hvertfall gjort det på 3-4 timer... På hjullageret er det både lageret og nav når man kjøper det.. Som gjør jobben litt lettere.. Dette var på høyre side fram... Jeg kommer ikke på nøyaktig hvordan det ble gjort.. Men det skal være temmelig logisk.. Mener å huske jeg sleit med noe TORX dritt som det ikke var mulig å finne verktøy til, tror det var bytte av hjullageret jeg slet med det.. Mener man må ha en TORX fastnøkkel, om jeg ikke husker heeelt feil.. Husker ikke størrelse osv... men det skal man se når man tar av hjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så vanskelig egentlig, har noen bilder som jeg tok for lenge siden :) men nå for noen uker siden byttet jeg gummiforingen på den ene drivakselen og gikk enda lettere da jeg demonterte hele delen ved å løsne øvre skruen til øvre led :) da var enkelt og lett å komme til de torx skruene som var et helvete første gangen :)

 

http://www.bilforumet.no/stratus/203249-hjullager-skifte-noen-bilder.html

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var pakken kommet, skal på søndags morran å prøve å skifte. Begynner med bak da jeg tror det er lettest der:)

 

 

Hadde bilen inne på eu kontroll nå, og de skiftet bremsrør under, når jeg fikk bilen tilbake var det nesten ikke bremser på den, bare pittelitt hvis man bunner bremspedalen HELT, leverte den tilbake å fikk beskjed om at bremscylinderen er gåen, er det denne?

http://www.amerikanskebildeler.no/index.php?cPath=181_183_200

 

De skulle ha 2000 for den på verkstedet, samt 2500 for å bytte den. Men siden jeg får kjøpt den for 1100, så vurderer jeg å gjøre det selv. Noen som har prøvd? Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja... synes det var merkelig egentlig -da jeg regner med at bremsene fungerte helt ok før rørene ble skiftet? en sånt huvedcilinder blir som regel gradvis defekt da det oppstår lekasjer men da har du varsel lampa som begynner å lyse, så om det ikke er tilfelle er jeg veldig skeptisk til at det er defekt...

 

MEN om bremsene ikke har blitt utluftet ontlig så vil du self neste ikke ha noe bremser som helst men en seriøs verksted gjør det ontlig :) MEN synes det er enda merkelig at de leverer tilbake en bil med en slik alvorlig feil -hva om du hadde opdaget dette under kritiske forhold?? og finne ut at du hadde dårlig bremser etter at du har nettopp hatt bilen på verkstedet for å få reparert bremsene... hadde virkelig blitt ganske forbanne selv egentlig. Slik kan vel ikke være lov: å levere bilen og "regne med" at du "oppdager" nesten null bremse effekt så du må komme tilbake og få bedskjed at det er mer som er feil liksom... :chairshot hvilken verkested er dette egentlig?

 

Prøv å lufte bremsene først -gjerne med hjelpe av en kompis om du ikke har gjørt det før.

 

Har du forresten noen synlig lekasje rundt huvedsilinderen?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja syntes også det var veldig rart.

 

Var på Autoex i Trondheim jeg hadde bilen inne.

 

Har prøvd å lufte bremsene, 2 ganger selv faktisk, uten resultat. Leverte bilen tilbake og de hevdet at de også luftet bremsene, men at når de prøvekjørte bilen forsvant bremsene gradvis.

 

Har ikke fått tatt en titt under panseret enda, men skal gjøre det imorgen. Har forresten ikke noen varsellamper som lyser.

 

Hadde desverre innbrudd i bilen min inatt, ikke nå særlig som ble tatt, men en jakke der jeg hadde den Defa dingsen for å ha på nøklene lå i den jakken, så nå får jeg ikke slått av alarmen:S Har tatt ut ledninga så den ikke uler, men lysene blinker med en gang man åpner døra. Kan man nullstille det på nån måte? Har jo enda nøklene.

 

Nån som har skifta hjullager bak? Vil tro det er lettere enn fremme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår