Gå til innhold

bygge om/bytte motor..


sirsnare

Anbefalte innlegg

Originally posted by partypulp

Tøft da..

Men dette kan vel ikke være bra for en motor som fra før av ikke har turbo ?

Ser det står spesiell topppakning, vil vel kanskje si en tjukkere forsterka topppakning som senker kompen.

 

Åssen motor er det i primeraen, ca20s?

Kan vel sette en sx-motor på tverken frammi der, bare bygge grenrør tilpaasa FWD + litt stasj, men hvis du bare har lyst på sprut for sprutens skyld så kan vel en ca20e eller ca20de være tingen, fins vel i diverse bluebird/primera.

Mest interresante er vel SR20DE eller SR20DET.

Finnes vel noen kollisjonsskada med SR20DE(GT/SRi) på høggeren.

CA20 er vel lettest å få billig.

 

Edit: Er å bytte kasse, ledningsnett til motor(Er det like lett å skille ut som på silviaen så går det greit, kanskje av med en forskjerm for å strekke kabler), montere ecu.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok samme motor som S14 og seine S13 det da, selvfølgelig litt omgjort for å passe tverrstillt, men med en SR20DE til FWD og en SR20DET til RWD så skal det nok la seg gjøre å bygge en FWD SR20DET, muligens et annet grenrør.

Så sett på kammer fra SRi1,6 eller GT og litt mer turbo og mat, tilleggssprut eller .no burde dt vel bli en del mer hester også, kanskje en dyr måte er jeg redd.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Granada3.0GL

Er nok samme motor som S14 og seine S13 det da, selvfølgelig litt omgjort for å passe tverrstillt, men med en SR20DE til FWD og en SR20DET til RWD så skal det nok la seg gjøre å bygge en FWD SR20DET, muligens et annet grenrør.

Så sett på kammer fra SRi1,6 eller GT og litt mer turbo og mat, tilleggssprut eller .no burde dt vel bli en del mer hester også, kanskje en dyr måte er jeg redd.

 

Nissan hadde en liten periode med P11 med SR20DET. Heter

GTR, men kun JDM markedet som fikk denne. Har 4x4 også. :)

 

Har sett et par bilder av den og sikler like mye hver gang.

Uansett anbefales det IKKE å prøve å putte en SR20DET i primera,

bilen kommer til å bli helt jævlig å kjøre.. Nei, kjøp deg heller en

S14. :D Får du skikkelig bil

Nissan Skyline R33 V-spec Le-mans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PrimeraSRI

I USA selges det Primera med turbo originalt. Og det er samme motor. Den heter SR20De I USA SR20DET

 

SR20DE og SR20DET er IKKE det samme. samme navn i hele verden på blokkene.

Benevnelsene er de samme, de er fra nissan.

 

SR - blokka

20 - volum (2.0 liter)

D - twincam (16 ventiler)

E - Injection

T - Turbo

 

F.eks en 2.0SRi primera har SR20DE

200sx har SR20DET

 

så er det vel forskjell på toppene og kompresjonen, som bl.a utgjør forskjellen mellom 200sx'n sin SR20DET og sunny gti-r'n sin SR20DET. (204?hk mot 225?hk (??))

 

SR - alu blokk, nissans nyere blokk

CA - helstøpt jern, bl.a bluebird og 200sx s10?->s13

QV? - 350z, maxima

RB - 'racing breed', skyline

FJ? - amerikanske 240sx (FJ24DET)

 

Vet ikke med plassen, men i teorien går en RB26DETT inn i en primera.

 

Kanskje billigere å skaffe en SR20DET fra en 200sx s14 og smekke denne inn i bilen? Evt. bare toppen på den med turbo og injection + ledningsnett.

 

Har jo noen som kalles SR16VE ogSR20VE(T). Nissans svar på VTEC med 125hk per liter på sin 1.6 liter. Den turbotrykka versjonen på 2 liter yter vel rundt 280 hester fra fabrikk... kom i pulsar z-er eller noe og sentra (amerikansk sunny) om jeg ikke tar helt feil...

 

beklager med den store posten, men dette er diskutert maaaange plasser her på forumet og jeg er så lat at jeg ikke gidder å poste url. vær vennlig og korrektur meg hvis jeg mangler/bomma på noe :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte noe (for å ikke ødelegge den fine posten min)....

 

primera selges vel ikke i usa... de få eksemplarene som ble/blir solgt går vel under Infiniti som G60 eller noe.

 

OG, så vidt jeg vet, så kom det vel aldri noen CA20DET ut fra fabrikken... så noe om en silvia som hadde det, men det kan ikke ha vært rett? har sett flere i australia og new zealand som har hybrider der toppen av CA18DET er borra opp og satt på en CA20... en i statene som også har borra opp sin CA20DE til å romme 2.2 liter, altså en CA22DE som sikkert ville tatt mange s14'er hvis den hadde fått litt turbotrykk.

CA sin høyeste hk blokk er vel CA18DET som er i s13 og misc.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren til SRI heter ikke SR20DE (Og andre 2.0l), men SR20De...

GT heter SR20DE..

 

Infiniti G20 heter den i USA. Det går utrolig mange av den der nede. Var på ferie der i sommer og av ikke amerikanske biler. så var den godt representert. Sef. var det flere av Eclipser, Bora (Jetta) og den nye bobla. Men så flere Primeraer enn Mercedeser, BMW'er og kanskje til og med Audier.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Infiniti G20 er faktisk veldig populær i USA Og det er nøyaktig den samme bilen som Nissan primera!! De heter jo G20-p10 og G20-p11......

 

Originally posted by Hawkon

QV? - 350z, maxima

 

vær vennlig og korrektur meg hvis jeg mangler/bomma på noe :)

 

Motoren heter QX;)

-98 Almera GTi

 

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åkei.

 

så SR20De står for half injection eller noe? det var noe nytt for meg..

 

Mente også KA, og ikke KJ på 240sx.

 

Så glemte jeg jo av GA blokka som også er noe utbredt.

 

Drømmen er jo fremdeles å få tak i en versjon av SR16VE N-1 eller noe, den som ble produsert i en limited masse i ett år.. finnes 500 stykker eller noe som kom i pulsar z-noe.. hvor mange som kom fra fabrikk som ekstra motorer, vet jeg ikke.

 

Kan hende de finnes i Japan.

Dette er ihvertfall en som slår VTEC'ens 1.6 liter :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Få mere info da! Alltid kjekt å høre om andre VTEC-utfordrere. Noe lignende som Mitsubishis MIVEC?

 

kjenner ikke til MIVEC...

 

nissan kaller sin for NEO VVL, tror jeg...

Du har dem i 1.6, 2.0 og 2.0 + turbo. (SRxxVE(T))

 

neosr16ve.jpg

SR20VE (2.0L, 204 hp @ 7200 rpm, 152 lb. ft @ 5200 rpm)

SR16VE-N1 (1.6L, 200hp @ ???? rpm, 135? lb.ft @ ?????? rpm)

SR16VE (1.6L, 175hp@ ????rpm, ???? lb.ft @ ???? rpm)

SR20VET (2.0L, turbo, 2

SR16VE(-N1) kom/kommer i Nissan Pulsar VZ-R

SR20VE kom/kommer i p12 primera.

 

Honda sin 'heftigste' B16A blokk kommer med 170hk, mens Nissan sin 'minste' SR16VE kommer med 175hk. Så kom jo N1 versjonen da med 200hk, som utgjør 125hk/l, noe av det meste som noen gang kom fra en japansk fabrikk.

 

Problemet med VE er at de ikke har så fin kurve som VTEC'en har. VTEC har en mer stabil, glatt kurve med dreiemoment, mens VVL'en gir en mer ustabil kurve, og derfor ikke får levert det den egentlig er god for. Men hey, Nissan har jo ikke akkurat brukt like mange milliarder på prosjektet sitt som Honda har gjort? :)

 

PS: Er litt usikker på hk og nm tallene her, men de skal være ca. i det området. Skal sjekke mer og poste tilbake hvis jeg finner noen sikre kilder.

 

PPS: vet det er mye kluss i denne posten, skal komme tilbake seinere :) spør om noe, så skal jeg scanne litt i saker og ting.

 

OG, se signaturen min ;)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår