Gå til innhold

Hengerkontakt VW Caddy -05

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er Canbus på 05-modellen, det er ihvertfall det på 09-modellen. Det vil si at du må ha tilpasset ledningsnett for å få det til å virke.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Nå har jeg letet litt rundtom på nettet etter info om dette her.

Det ser ut til at caddyen har CanBus, som gjør at en ikke kan koble hengerkontakten på gamle måten. Tilpasset ledningsnett til denne koster nesten 3000 og er egentlig uaktuelt. Istedet så fant jeg denne kjekke releboksen http://www.towsure.com/home/guides/pdf/el02.pdf som bruker signalene fra baklyktene som styresignal og kobler 12v direkte fra batteriet og videre til hengerkontakten. Ser at jeg får tak i disse for rundt 300kr og vil være et greit alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg får sjekke dette ut med Møller. Og så et spørsmål til slutt...Hvordan får jeg demontert baklykta for pærebytte? Jeg finner ingen skruer/klips o.l. rundt lyktene på denne og jeg tør ikke røske i noe før jeg vet at det er rett.

Åpne opp bakluka/dørene, se på siden av lampene, der er det ett svart plastdeksel. Røsk av det så ser du 2 skruer.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Takker for svar. Jeg sjekket med møller idag, og de bekreftet at en bør ha orginalt ledningsnett + at dette må aktiveres i softwaren. Koster ca 6-7000 for ledningsnett med montering. Hvis en koblet hengerkontakten på gammlemåten, ville styringsmodulen til baklyktene bli brent iløpet av kort tid.

Jeg har sjekket litt mer rundtom på div forum angående 7 veis releet, og dette fungerer visst helt perfekt. Jeg har bestilt et fra england, kostet 320 kr inkl frakt. Hendig løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heihei!

 

En lite tilbakemelding angående hengerfeste monteringen:

Vi brukte kvelden i går til å koble opp tilhengerkontakten med releboksen som jeg bestillte tidligere. Dette var såre enkelt. Styrestrøm til releboksen ble tatt fra baklyktene, hengerkontakten koblet opp mot releboksen, og så strakk vi en strømkabel rett fra batteriet (med sikkring) og bak til releboksen. Dette fungerer utmerket og vi har spart haugevis med kroner og arbeid for å få strøm til hengerkontakten. Totalprisen på denne jobben ble 3500 for hengerfeste + kontakt + releboks og div kabling + 4 timer med arbeid (kløing i hodet mye av tiden..).

Skal si eieren av bilen er fornøyd :)

 

En kjempeløsning å bruke på biler med Canbus system!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips! Funker dette bare på volkswagen, eller på alle biler med canbus?

 

Dette skal virke på alle biler med canbus og andre systemer. Boksen "sniffer" kun på ledningene til baklyktene for å aktivere strømmen til hengerkontakten. DVS, så lenge det er strøm til baklysene i en eller annen form, så er dette nok til å aktivere releet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår