Gå til innhold

Sofus2k's Audi A4 B5, Sedan

Ranger emnet


Sofus2k

Anbefalte innlegg

Sofus2k's Audi A4 B5, Sedan

 

afkf3b.jpg

 

I månedsskiftet mai/juni gjorde meg mitt livs største investering så langt. Da ble denne Audien kjøpt inn for en god slump med penger.

Men når jeg hadde letet og vurdert i et par år, og en fra nabokommunen ville selge var jeg bitt. Bilen hadde gått ca. 162.000 når jeg kjøpte den,

og det er ikke allverdens til å være en 12 år gammel bil.

Har samlet litt fakta nedenfor, og håper å kunne samle sammen mer etterhvert.

Hensikten ved kjøp av Audi A4 B5, var at jeg skulle gjøre ting med den selv, da jeg vet hvor rå de kan bli med litt utskiftninger osv.

Kan også legge til at det vil nok ta litt tid, da jeg ikke har veldig bra peiling på bil. Men håper på litt lærdom herfra ;)

 

Årsmodell: 1998

- Førstegangsreg.: Jan. 98

Farge: Santoriniblå

Kjørt: ca. 167.000 (ca. 162.000 når jeg kjøpte den i mnd.skiftet mai/juni)

Tidl. eiere: 2

Interiør: Stoff, grått/beige

Forrige EU-kontroll: 04/10

Elektrisk Klimaanlegg

Avtakbart hengerfeste

 

Derfor står følgende på listen over ting som skal gjøres iløpet av sommeren/høsten:

(skrev dette i inspirasjonstråden òg, men til ingen nytte da det fortsatt ikke er kommentert).

- Nye sommerfelger. Har sett litt på denne(felg18.jpg[/img]

)fra bildeler.no.

De er ikke altfor dyr, og ser faktisk ganske bra ut.

- Nye lykter, foran og bak (dette er hvordan de ser ut i dag: dsc00718oz.jpg[/img]

og dsc00729fv.jpg[/img]).

- Senkesett?

- Xenon i lyktene foran?

 

Gjerne kom med forslag på ting som kan/bør gjøres. Tips taes imot med takk!

 

Har forresten et spørsmål. Hvordan får jeg tåkelysene(dsc00718t.jpg[/img]) til å funke/lyse?

Spørsmålet har vært der siden jeg kjøpte kjerra. Vet jeg må ned i panseret og se for å få lys, men hva skal jeg gjøre?

Hvordan er mulighetene for xenon i disse? Bør jeg la vær å skifte pære?

 

Håper på litt hjelp og tips! : )

Endret av Sofus2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min b5 så har jeg en knapp på dash borde jeg slår på tåkelysene..

men hvis du en bryter du vrir på for å slå på lysene på venstre siden av rattet så kan du sikkert trekke denne ut for å slå på tåkelysene og...

 

orginalt så har ikke b5 tåkelys orginalt i fangeren men i hovedlykten, da kan du bare trekke den kabelen fra pæren og vidre nedover :)

 

xenon er alltid pent, men du får det aldri godkjent hos biltilsynet, men om du absolutt skal ha det så må du idet minste ha xenon godkjente lykter å still lyktene nesten helt ned..

xenon i tåkelyktene er en liten uting da disse sprer lysene i alle retninger, så bruk LED pærer i dem å i park lyset :)

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen knapp på dashbordet jeg, ei heller noen kontroll for å skru på/av.

Regner med at den ikke er koplet opp enda, så får prøve å gjøre det når jeg virkelig vet hva jeg skal gjøre.

 

Aha! Ja, jeg tenkte på xenon-godkjente lykter. Orker ikke å kjøre ulovlig så greit å få litt informasjon. Men hvis du foretrekker LED og det er bedre så velger jeg jo heller det.

 

Takk for raskt svar slippern :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har led i mine tåkelys å er fornøyd! slipper alt tullet med ballast å dyre xenon perer samt surkne biltilsyn gubber som glor over at bilen har ulovelig xenon..

Se om du har en ledig kabel framme med lykten for tåkelys da:)

Visst ikke så må du bare trekke kabel fra lykten å fram til dash bordet, tar ikke så laang tid..

 

vurderer selv å montere xenon i fjernlyset å hoen xenon match pærer i nær..

Har kjøpt inn Depo klarglass xenon godkjente lykter fra ebay for en billig penge..

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går nok jeg også for LED tenker jeg. Er enig med deg at Biltilsynet kan la vær å sette fingrene sine på det jeg gjør!

 

Skal lete etter og se om jeg finner kabelen til tåkelysene i morgen. Skal heller ikke være større problem hvis det ender med at jeg må trekke kabel selv ;)

 

Ah. Xenon-pærer i nærlys er absolutt aktuelt, men ønsker å skifte lykter først. Men disse klarglass lyktene du kjøpte, er de "normale", altså hverken angel- eller devileyes?

 

Forresten, så har jeg sett at det er mange forskjellige xenon-pærer, alâ H1, H4 osv.osv. Hvilke passer til B5?

 

:spin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går nok jeg også for LED tenker jeg. Er enig med deg at Biltilsynet kan la vær å sette fingrene sine på det jeg gjør!

 

Skal lete etter og se om jeg finner kabelen til tåkelysene i morgen. Skal heller ikke være større problem hvis det ender med at jeg må trekke kabel selv ;)

 

Ah. Xenon-pærer i nærlys er absolutt aktuelt, men ønsker å skifte lykter først. Men disse klarglass lyktene du kjøpte, er de "normale", altså hverken angel- eller devileyes?

 

Forresten, så har jeg sett at det er mange forskjellige xenon-pærer, alâ H1, H4 osv.osv. Hvilke passer til B5?

 

:spin

 

http://i38.photobucket.com/albums/e150/slippern/IMAG0005.jpg sånner kjøpte jeg meg, helt normale ja :)

angel / devileyes passer ikke godt på Audi :P

h4 eller h7, husker ikke i farten..

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene lykter de der ;)

 

Har aldri tenkt på hvordan de(devil-/angeleyes) ville passet til audi egentlig. Men når jeg tenker meg om, kan det kanskje bli litt feil ja.

 

Okei, H4 så jeg var nevnt et sted. Men må nok se litt mer først :)

 

//Btw!: Bilen din er slik jeg vil ha min! Makan til flott kjøretøy skal man lete lenge etter, mener jeg :).

Har du senket noe? Hvor store felger har du?

Endret av Sofus2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Depo sine faceliftlyker, enten med svart eller vanlig innmat, uten angel eyes :)

Kjempebra kvalitet, de eneste skikkelige lyktene jeg har funnet som ikke skriker jallastyling som jeg har funnet iallefall. FK lager noen helt ok lamper også. FK lager noen frekke sotete baklamper som er ganske flotte.. parts and retards har disse.

NCCS xenonkit er også varmt å anbefale! bilkabel.no leverer disse. .laget på lisens fra phillips.

Om du er fattig bør du velge TA Technix senkesett, om du har litt mer penger å legge i den burde du valgt FK Silverline X, evnt. KW variant 2 :)

Zito WP762 ser bra ut på denne bilen.. de er ikke fryktelig dyre heller :)

 

Tåkelys er stress på denne.. ikke supermye vits, siden det er vanskelig å montere dem bra. Facelift tåkelys passer ikke, og det som ligger på ebay er litt jalla.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oysann! Disse frontlyktene var stilige. Passer de til min? Er ikke helt 100% i tysk, men synes å se at de passer på A4 fra 01/1999 - 09/2000.

Følgende står på neste setning:

Diese Scheinwerfer können auch für die älteren Baujahre(94-99) verwendet werden.

>>Disse kan også brukes for biler produsert mellom 94 og 99?<<

 

Anbefaler Depo sine faceliftlyker, enten med svart eller vanlig innmat, uten angel eyes

Kjempebra kvalitet, de eneste skikkelige lyktene jeg har funnet som ikke skriker jallastyling som jeg har funnet iallefall. FK lager noen helt ok lamper også. FK lager noen frekke sotete baklamper som er ganske flotte.. parts and retards har disse.

NCCS xenonkit er også varmt å anbefale! bilkabel.no leverer disse. .laget på lisens fra phillips.

Om du er fattig bør du velge TA Technix senkesett, om du har litt mer penger å legge i den burde du valgt FK Silverline X, evnt. KW variant 2

Zito WP762 ser bra ut på denne bilen.. de er ikke fryktelig dyre heller

 

Tåkelys er stress på denne.. ikke supermye vits, siden det er vanskelig å montere dem bra. Facelift tåkelys passer ikke, og det som ligger på ebay er litt jalla.

 

Takk for tipsene ;) Søkte på Depo nå og fikk frem dette bildet: http://media.photobucket.com/image/depo%20facelift%20audi%20a4%20b5/virtualD/audi-1.jpg.

Disse lyktene er jo rå! Nå er jo denne bilen gjort litt mer med også da, men mener disse lyktene var freshe! Går for vanlige framfor sort.

Er litt usikker på hvordan baklyktene skal være. Er sorte anbefalt eller?

Hvordan er det med disse Xenon-kitene? Får jeg godkjent de hos biltilsynet? Må vel som Slippern skrev lengre opp ha Xenon-godkjente lykter hvis jeg skal kjøre med Xenonkit.

Hehe! Er vel ikke direkte fattig. Er lærling, men tjener greit nok.

Er disse senkesettene justerbare?

Synes felgene Slippern har på sin bil var fryktelig fine. Men må ta alt til vurdering.

 

Men hvilket senkesett bør jeg ha. Liksom, hvor mye bør den senkes?

 

Har 19" replica felger på min å justerbart senkesett fra autostyle..

 

Aiit ;) 19" høres sinnsykt ut, men var bare herlige å se på!

Betalte du mye for senkesett? Og felgene, for den del?

 

Tusen takk for svar, Sofus2k :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversatt med Google Translate:

Disse lysene kan også gjelde for den eldre modellen år (94-99) brukes, men da kontakten må endres og stålplater på innsiden av Fender der slår signalet er koblet til, er fjernet, siden ansiktsløftning frontlyktene selv en komplett enhet med blinklys.

 

Må bare skjære vekk en liten del av forskjermen der blinklysa sitter. Står mer om dette i FAQ 1,1.

 

Hvilke baklykter man skal velge går vel litt i sammenheng om hvordan man ønsker bilen skal se ut. Jeg personlig ønsker at det meste skal bli mørkt, så jeg gikk for mørke baklykter (som ble sotet litt ekstra) og skal monteres mørk lamin-x film på tåkelys og hovedlys.

 

De lysa her syns jeg ser ut som helt vanlige facelift-lykter som jeg linka til tidligere:

audi-1.jpg

 

 

Xenon får du ikke godkjent uansett uten å koste på bilen en formue, så er vel så enkelt å bare montere og eventuellt ta ut igjen ved visning.

 

Jeg også har 19", men skal muligens ned en tomme når justerbart kommer på bilen.

Som Veegard sier så er Zito WP762 utrolig fine felger.. Selv har jeg Zito 525, og vurderer å bytte til Zito WP762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få xenon lyktene godkjent må du ha godkjente lykter, automatisk høydejustering å lyktespylere..

høydejusteringskit får du kjøpt på kufatec.de, koster endel å synes ikke er verdt det...

 

Derfor ha hoen xenon match i nærlys å xenon i langlys, da slipper du unna høydejusteringen å lyktespylingen så vidt jeg vet..

 

ang facelift lyktene så må du fram med dremmelen å kutte av en kant på sideskjermen, jeg kjøper depolykter å nye blinkelys, slipper å kutte i karroseriet da + at er kjedelig at alle skal bygge om til facelift =/

 

baklyktene ville jeg kansje bare ha sotet førr å prøvd, kan først ta dem ut å trø sånner jente strømpebukser over så får du en viss peiling på hvordan det blir :P

 

mitt senkesett kostet 5000kr, tror du får det til 4000kr nå og det er stift å pent! :)

 

er det quattro du har? eller bare turbo? eller bare en lat 125hk?

med det samme du senker den så ville jeg ha byttet hele forstillingen med det samme man er igang! :)

får forstillings kit på ebay for en billig penge, 1500kr med moms osv osv...

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til SteinarS:

 

Tusen takk for hjelpen med oversettingen SteinarS ;) Tenkte ikke på Google Translate egentlig!

 

Okei. Må vurdere om det blir til at jeg skjærer av. Synes facelift er litt stiligere enn det jeg har nå.

 

Ja, det er akkurat det. Jeg vet ikke om det blir sotete baklykter. Men det er kanskje litt stilig.

Hvor mye koster en sånn lamin-x film, og er det bare å dra den over mine nåværende lykter?

 

Mener lyktene på linken er kjempefine og vurderer sterkt disse :)

 

Nei, kanskje jeg bare skal la vær å kjøpe xenon. Men andre pærer kan jeg vel kjøpe, noe som gir litt annet lys?

Sant det. Kan jo bare ta ut og inn som du sier ;)

 

Jeg ser den. 19" er jo flott, men passer nok bedre med 18", med senkesett!

 

Er usikker på felger. Men fortsatt så synes jeg Slippern sine er penest ;)

 

--

Til Slippern:

 

Okei, men blir vel ikke xenon hvis det blir utenomjordiske priser på saken. Funker greit uten også!

Men xenon-match, er det "look-a-like" xenon det? Hvordan fungerer dette?

 

Ja, høres ut som det er litt jobb det med dremmel osv. Men synes det er litt penere. Men du har ikke det sant? Syntes bilen din var utrolig fin (Y)

 

Hehe, ja kan ta strømpebuksen til dama når hun kommer hjem fra ferie :D Smart triks btw.;)

 

4/5000 for senkesettet ja. Er det dyrt, eller må man ut med såpass?

Høres jo bra ut for min del hvertfall, at prisen har sunket ;)

 

Må skuffe deg og si at jeg har den late skillpadden av de tre alternativene. Siden dette trossalt er førstebil, så orker jeg ikke å bruke altfor mye på bil :)

 

med det samme du senker den så ville jeg ha byttet hele forstillingen med det samme man er igang!

får forstillings kit på ebay for en billig penge, 1500kr med moms osv osv...

Ah, hvordan er det å bytte ut forstillingen? Er ikke det mye jobb ? Har ikke allverdens peiling på bil, så vet ikke om jeg tørr å begynne med altfor store prosjekt nå :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på bunn jeg. Det er pes å bytte forstilling om man ikke har så mye skruskills, ting sitter godt fast, og det er mye bolter og ting som skal av, til sammen.

Mitt senkesett, TA Technix fåes for under 4000kr hos Parts and Retards.. Du kan ikke senke superlavt, det er ikke stivt nok. Vmaxx er forresten helt likt.

Settene i denne prisklassen er, som originaldemperene dine, IKKE rustfrie. Dvs du må vedlikeholde dem for å ha sjangs å skru dem opp og ned om et år. FK sine rustfrie er ganske ok.. de koster ca 6500. Dette er faktisk de komponentene som gir bilen din gode kjøreegenskaper, det er verd å bruke litt penger på.

 

Ang xenon og høydejustering, drit i hva som er lov, strengt tatt. Bare vent med å ta xenon i før du har vært innom BT for å godkjenne senkesettet.

Jeg syntes svart innmat er mye penere da.. det har jeg på min.

http://bildr.no/view/664330 sånn ser det ut. Se vekk ifra Angel eyesene, jeg var ung og dum.

 

Jeg har forresten 17" med 45 i profil. Det er ganske passe.. ork å ha lav profil, kjennes som man kjører på murstein.. dreper ryggen din.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår