Gå til innhold

300e 24v kjøp (trenger raskt hjelp)


turbodott

Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger noen raske råd angående en 300e 1987 med 24v motor jeg vurderer å kjøpe, men er litt usikker på motoren.

Var og prøvekjørte den men så gikk den ikke så godt som forventet, følte nesten at 320 e36n kunne kjøre fra den + at den spydde ut masse hvit røyk, så jeg er redd for at den drikker kjølevann selvom eieren sir at den ikke skal gjøre det.

Så da lurer jeg på om jeg skal prøve å kjøpe den for halve prisen altså 15000kr hvis jeg kan påvise min teori, å da fikse det eller bare stå over. Å da eventuellt hva det vil koste meg å fikse problemet hos verksted eller om jeg kan klare det selv for en billigere penge.

grunnen til at jeg vil ha bilen er for at den har w124 chassis og manuel + at det skal vist være en bra motor som går godt.:)

 

Takker for alle raske svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville kjørt den på verksted og sjekket om det er co i kjølevannet / kompresjon.

å sette en m104 motor på verksted for toppakningsbytte kan fort bli 15-30000,- kr.

må regne med at toppen må demonteres helt og planslipes,trykktestes etc.

 

87 mod... er den godkjent ombygd til 300-24? gjort skikkelig arbeid?

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda motorbytte er gjort orndtlig.

Men etter hva du sir så virker det som om den bilen der er fortapt, har ikke rå til å spandere like mye på å få den i stand som jeg betaler for bilen desverre. (er bare 18år så har ikke allverden av penger)

Synd siden det er en mercedes med manuel kasse å en "bra" motor.:(

 

vil ha merce men de aller fleste er jo automat (manuel er et must) + at jeg vil ha litt effekt, er ikke så opptatt av utsende, men alle er jo så grusomt dyr som regel hvis det er litt motor.

 

Så du tror ikke det kan gjøres selv litt av arbeidet i værtfall sånn at man havner på en menneskelig pris?

eller kan man kjøpe ny topp muligens å få det rimeligere?

Endret av turbodott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke avskrive en MB på grunn av ei gåen pakning ;)

 

du kan jo selfølgelig skru selv :)

er du heldig holder det bare å bytte pakninger. men ville selv ha fått ett verksted til å sjekke toppen for sprekker og skjevhet.

 

var selv for noen år siden på nordic motor med en 16V-topp og fikk trykktestet og sjekket for skjevhet, mener de tok litt over tusenlappen for det.(da demonterte de kammene og ventilene også)

 

er jo slett ikke sikkert pakninga er gåen heller....

 

 

har en m111 motor stående som er ganske lik m104 motoren (bare 2syl. kortere)

den ble satt på verksted for bytting av toppakning, kom på 25000,- inkl nye kammer og løftere

 

er det den hvite fra skibotn forresten??

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

liker du bilen,prut,kjøp...

men ville som sagt sjekket opp toppakn. hvis du mistenker den.

ett verksted bruker ikke lang tid på det, max noen hundrelapper vil jeg tro de kan finne på å ta for det :)

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen peiling om hvilken som går best,er jo to helt forskjellige biler og en bmw 320 er sikkert noen hundre kilo lettere..

 

ser forresten at min 220te som har m111 motor (er i prinsippet samme motor som m104, bare to syl. kortere)

ryker enn del grått når den er mellomvarm og kjører den litt :)

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk pruta den ned til 10000kr, så da er det mere aktuellt.

kjetil1972 ser du er fra troms, kansje du kan anbefale et verksted som kan sjekke motoren billig og eventuellt noen som kan fikse toppen?

Ja å så burde jeg vurdere å bytte gearkasse siden den virket sliten, den funket men den var ikke akurat tight kan man si.

Så hvordan kasse er det jeg må ha da? er det uansett eller er det en spesiell?

Endret av turbodott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få sjekket toppakn. bruk fks. naf.

gearkasse skal de fleste passe, er ikke 100% sikker. prøv å å hør på fks.http://www.mercefreaken.com eller http://www.mbentusiastklubb.com

kjenner ikke til verksteder i tromsø. har brukt selv nordic motor i målselv til planing/sliping etc. de er ikke så dyr hvis demontere/montere toppen selv.

kammer,ventiler etc. må også demonteres..

 

men kjør den på naf/verksted og få tatt en test på motor :)

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300-24 skal gå ganske så godt, ca 220 hk, problemer med dem er jo toppakning, oljellekk i bakkkant, startproblemer, gjerne varm(starter altids, men litt muggen).

 

Men det er en bil som veier en del kilo mere enn E36, men bør fremdeles gå bedre, 320 er ikke akkurat kjent for å være sprekt.

 

Noe annet du bør være oppmerksom på, er at det kan være en uhyggelig dyr motor å fikse på, bare tenningsmodulen koster vel godt over 20 lapper.

 

Hvitrøyk kan være så enkelt at det har samla seg mye vann i eksosen pga mye småkjøring.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår