Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
Plecto

Motoren er kald!

Rate this topic

Recommended Posts

Har et litt merkelig problem. Har hatt litt problemer med en tett bakre potte på min Kia Sephia 96-modell som har ført til litt tap av effekt, med litt drilling og staking har jeg klart å kontre problemet, men etter siste drilling ble motoren kald! Jeg vet ikke om det er noen sammenheng eller om det var en ren tilfeldighet.

 

Vi var 5 stykker i bilen med et fullstappet bagasjerom så motoren fikk kjørt seg, men temperaturnålen rikket seg ikke. I tro om at måleren var ødelagt skrudde jeg temperaturen i kupeen på fult for å se om vi fikk varme inn, men det var svært lite. Svingte raskt inn til siden for å se om det ikke var tomt for vann, men der fant vi bare en motor som var knapt lunken (kunne fint legge hånden på den). Det som er snålt med dette er at dette var rett etter jeg drillet hull i potten og hadde derfor en bil som var sprek som juling (kan ikke huske sist den oppførte seg så godt i alle fall). Er ikke dette brudd på diverse av fysikkens lover?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du tenker på at termostaten står åpen hele tiden? Men dette ville vel bare ført til at motoren bruker lenger tid på å varme seg opp, ikke at den har en generelt sett lavere temperatur? Hvor er det blitt av varmen som en gang var der?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er nok termostaten som står helt åpen vil jeg tru..

 

Dersom den er helt åpen, vil du aldri få "varm" motor under kjøring.. Motoren klarer ikke å varme opp 6-10L vann samtidig som radiator og kjølevifte kjøler alt ned..

 

Kok termostaten din og sjekk at den åpner ved varme, og lukker seg under rennende kaldt vann.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er nok ganske sikkert termostat som står open ja.. motoren utvikler vell noe mindre varme med "fri" eksos vil eg tru. du kan altids la bilen stå på tomgang enn halvtimes tid.. bør få opp temperaturen hvertfall endel da.. og kjøp like godt en ny termostat med det samme.. koster så lite, og du slipper å styre med å koke den osv..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.