Gå til innhold

Skifte frontrute passat

Ranger emnet


zerex

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort det før? Noe spesielt man må tenke på?

Blir trolig nødt til å prøve å gjøre det selv, fikk en måse i vinduet i går, ble ganske så knust..

 

har hørt med de fleste verksteder rundt her, billigste ble litt over 5000,-.. og der var det ikke tid før i august..

Jeg har ikke råd til å betale så mye, heller ikke vente så lenge!

Får ikke dekket det på forsikringen heller, har bare ansvar..

 

Men har fått tak i ei brukt rute.

 

Trenger ikke bli helt 100%

Hvordan lim kan man bruke?

Hvor lang tid bruker man ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg jobber med det, og har limt en del ruter. Det er egentlig IKKE en jobb som gjøres hjemme i garasjen, da for det første:

- Ruten er egentlig en del av det selvbærende karroseriet, så det er greit at limen "limer" og sitter hele veien, med rikelig feste og god heft til gammel lim

 

- Og faren for vannlekkasje er meget stor om du aldri har limt ruter før, eller har sett noen som har gjort det og vet hvordan det fungerer.

 

Drar du til ditt nærmeste verksted så har de sikkert produkter og verktøy til deg..

 

Når man har gjort det et par ganger, så tar man et ruteskift på en drøy time ellerno, og lar det stå til rundt slutten på dagen og tørke, evnt til dagen etterpå, men har man aldri skjært ut, eller klargjort for ny liming før, tar det fort litt tid..

- Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline

- Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt)

- Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med det, og har limt en del ruter. Det er egentlig IKKE en jobb som gjøres hjemme i garasjen, da for det første:

- Ruten er egentlig en del av det selvbærende karroseriet, så det er greit at limen "limer" og sitter hele veien, med rikelig feste og god heft til gammel lim

 

- Og faren for vannlekkasje er meget stor om du aldri har limt ruter før, eller har sett noen som har gjort det og vet hvordan det fungerer.

 

Drar du til ditt nærmeste verksted så har de sikkert produkter og verktøy til deg..

 

Når man har gjort det et par ganger, så tar man et ruteskift på en drøy time ellerno, og lar det stå til rundt slutten på dagen og tørke, evnt til dagen etterpå, men har man aldri skjært ut, eller klargjort for ny liming før, tar det fort litt tid..

 

Snakket med en fyr som kunne hjelpe meg å sette inn ruta, hadde tilgang til det meste utstyret..

 

- Så sjekket på nettet etter rute, fant et bilopphuggeri 20mil unna som hadde.. ringte dit og var bare å komme..

Så kjører bortover, men når jeg kommer dit så står ruta på bilen.! var på en fredag og virket som de bare ville komme seg hjem, men etter mye om å men, pris osv.. så fikk jeg overtalt de til å ta ut ruta til meg..

 

Meeeen, det hele endte med at han fyren som skulle skjære ut ruta, klarte å knuse ruta (sprakk i hjørnet).. Prøvde så på en annen og akkurat samme skjedde.! Var en bil til der, men den orket han ikke prøve på, og ingen andre som gidda heller!

 

Så måtte bare kjøre hjem uten rute, og forbanna som et uvær!!

 

Så kjører ennå med knust frontrute, men det er ikke så ille at det forstyrrer sikten nevneverdig..

¨

Har sendt mail til noen forskjellig opphuggerier, men virker som de ikke tar ut frontruta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en risiko for at ruta man tar ut sprekker. Det går an å få den ut hel, men da skal man vite hva man holder på med. Hvilken pris fikk du på brukt rute?

 

ser på youtube at de fleste får den ut hel, ser ikke så fryktelig vanskelig ut..

 

700kr hvis jeg tok den ut selv, men måtte opp i 1500 hvis de skulle ta den ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet tålmodighet tålmodighet. På Volvo 240 er det kjekt med pianotråd, sveisetråd eller en tynn tynn wire til å skjære løs ruta. Den er limt. Fryktelig lett å bli overivrig, spesielt når man nærmer seg bunnen. Også verdt å merke seg klaringer rundt i ramma samt å space opp glasset til samme posisjonen når man monterer igjen. Både <1 år gammelt Kjøkkentema rutelim og 30 år gammelt rutelim er noe klin å få delt i to. Har du z-list eller sprenglist kan det være verdt å koste på seg en ny til f.eks 500kr og skjære av den gamle for å redde glasset.

 

Har du i det hele tatt bedt om pris på ei NY rute? Er ikke bilen altfor ny behøver den ikke koste all verden. Volvo 240 svinger fra ~1000 for den enkleste til 3.000kr for nyeste typen med farge og gummilist på. Dyreste jeg har sett her inne var en Opel med rute langt opp på taket, den var det ~8.000kr for. Høggerne her ville bare har 3-4-500kr for B og C kvalitet men de ville ikke anbefale til annet enn bilcrossbruk pga lav nypris.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet tålmodighet tålmodighet. På Volvo 240 er det kjekt med pianotråd, sveisetråd eller en tynn tynn wire til å skjære løs ruta. Den er limt. Fryktelig lett å bli overivrig, spesielt når man nærmer seg bunnen. Også verdt å merke seg klaringer rundt i ramma samt å space opp glasset til samme posisjonen når man monterer igjen. Både <1 år gammelt Kjøkkentema rutelim og 30 år gammelt rutelim er noe klin å få delt i to. Har du z-list eller sprenglist kan det være verdt å koste på seg en ny til f.eks 500kr og skjære av den gamle for å redde glasset.

 

Har du i det hele tatt bedt om pris på ei NY rute? Er ikke bilen altfor ny behøver den ikke koste all verden. Volvo 240 svinger fra ~1000 for den enkleste til 3.000kr for nyeste typen med farge og gummilist på. Dyreste jeg har sett her inne var en Opel med rute langt opp på taket, den var det ~8.000kr for. Høggerne her ville bare har 3-4-500kr for B og C kvalitet men de ville ikke anbefale til annet enn bilcrossbruk pga lav nypris.

 

billigste var litt over 4000,-...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du kun har ansvarsforsikring på bilen siden du startet denne tråden her?? Har du delkasko/kasko så har du også glassforsikkring inkludert og betaler da kun egenandelen for å få byttet rute. Typisk 1500-2000, kr. 0 på de beste forsikkringene.

 

har kun ansvar ja desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tullete å bare ha ansvar på en bil. Delkasko utgjør stort sett en tusenlapp i ÅRET, og sparer deg for mye bryderi i slike tilfeller. I tillegg dekker den brann og tyveri, noe som definitivt er kjekt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tullete å bare ha ansvar på en bil. Delkasko utgjør stort sett en tusenlapp i ÅRET, og sparer deg for mye bryderi i slike tilfeller. I tillegg dekker den brann og tyveri, noe som definitivt er kjekt.

 

du sier noe der.. men men..

 

Men å oppgradere til delkasko/kasko nå, for så å vente litt å melde fra om ruta er vel svindel, kanskje ikke så lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier noe der.. men men..

 

Men å oppgradere til delkasko/kasko nå, for så å vente litt å melde fra om ruta er vel svindel, kanskje ikke så lurt.

 

Tja, mange som gjør det da... men skal ikke anbefale noe.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår