Gå til innhold

Dei mest avanserte bilane. Bilteknologi.

Ranger emnet


Actros 8x8

Kor kjem dei mest avanserte bilane ifrå?  

49 stemmer

  1. 1. Kor kjem dei mest avanserte bilane ifrå?

    • Nord Amerika.
      4
    • Oseania
      0
    • Asia.
      14
    • Europa.
      31
    • Annet.
      1


Anbefalte innlegg

Kva for nokre bilar er blandt dei mest avanserte?

Det kan være alt frå avanserte elektronikk, mekanikk i sjølve bilane. Fabrikkane og produksjonslinja er som regel også avanserte.

Bare legg ut aktuelle bilder av bilane og frå produksjonen.

Bare sett igang å diskuter.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt siden Karl Benz har Europa ligget i front når det gjelder bilteknologi. Med unntak av en periode på 1930-tallet, har amerikanerne vært et eksempel på det motsatte. Japsene har selvfølgelig Nissan Skyline, men ellers er asiatene mer kjent for spartanske biler enn noe annet.

 

98_bmw_850_csi.jpg

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, litt uenig der. Se bare på 80-tallet, da hadde mange japanske biler masse elektrisk utstyr, 4-hjulssving og firehjulstrekk, mens tyske biler hadde sveivevinduer, 3-trinns automatkasser og forgassermotorer... Det fins jo alltid unntak selvfølgelig.

 

Japanske biler som var høyteknologiske i sin tid var jo Mitsubishi Galant, Honda Accord, Honda prelude og noen andre. Jeg sier ikke at tyskland ikke kunne tilby utstyr, men det virket som det var mindre vanlig. Min 88-modell galant hadde alt elektrisk, ELEKTRISK sentrallås(som vw begynte med på 2000-tallet), 4-trinns automat(som girte perfekt), og de kunne fås med abs, 4ws, 4wd og opptil 240hk.

 

Nå derimot, er det vel stikk motsatt. Men jeg mener bestemt at 80-tallet var en glansperiode for de japanske bilprodusentene, spesielt teknologimessig.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser ut til at japanerne hadde en del avanserte modeller på 80- og 90-tallet. De var jo også frempå med fireventilsmotorer og forhjulsdrift. Men Mini var den første bilen med dette tradisjonelle oppsettet, tverrstilt motor og forhjulsdrift. Var ikke også Audi først ute med masseproduksjon av firehjulstrekk?

 

Det som kjennetegner japanerne er at de gjerne lykkes kommersielt med teknologi som de ikke nødvendigvis har utviklet selv. Synd de rustet så fælt back in the days, men det er kanskje en annen sak.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel hadde jeg en gang en 1985 mod saab 900 turbo. Den hadde AC, autmoatiske oppvarmete seter, elektrisk takluke, elektriske vinduer forran/bak, elektrisk justerbare speil og greit fungerende turbosystem. Dette kom allerede i 85.

 

Har også eid en 85 mod opel rekord hvor alt var manuelt (speil, vindu osv)

VW Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cadillac hadde en del avansert utstyr på sine dyreste modeller på slutten 50-tallet.

El.seter med minne, luftfjæring, autodim på fjærnlys og så videre.

GM/Chevrolet hadde biler med glassfiberkarosserier og fuelinjection allerede på 50-tallet.

 

Amerikanske avgasskrav skal nok også ha æren for en god del av utvikling på dette området også.

 

Men nå er det kanskje lenge mellom hver gang de er først ute med noe nyttig ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stemme går for Europa,men var litt i tvil om jeg skulle stemme på Asia på grunn av japanske biler,men jeg kom på at demmers biler var ganske enkle for 25-30 år siden,bare de dyreste hadde mye utsyr og det var for å lokke kunder på europeisk marked.Jeg hadde sett mange mercedeser 123 som hadde elektriske vinduer og klima anlegg allerede på slutten av 70 tallet,også samme gjelder de gamle SEL fra 70 tallet som hadde alt tenkelig av utstyr,til og med webasto som jeg tror var romteknologi for mange i den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av en periode på 1930-tallet, har amerikanerne vært et eksempel på det motsatte.

 

Her bommer du ganske grovt - som det har blitt nevnt allerede lå amerikanerne ganske langt fremme på femtitallet, og det var vel strengt tatt ikke før sytti- og åttitall Asia og Europa passerte dem for alvor...

 

Og nei, Audi var nok dessverre langt fra de første med masseprodusert firehjulstrekk. Derimot var de først med rally-suksess med firehjulstrekk, men det får vel sies å være noe ganske annet..

Endret av espsko

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan det være ein BMW 6 serie?

 

Korleis lages motorblokkene i nye bilar? Blir dei støypt eller bare maskinert?

Syns det er merkeleg at Lamborghini lakkerer på gamlemåten for hånd, når nesten alle andre bruker lakkeringsroboter.

 

Etterlyste bilder frå moderne bilproduksjon.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen er da vel både Europa, Amerika, Japan og Kina langt frempå f.eks mtp batteriteknologi og co2-vennlige twincharger bensinmotorer. Jeg kunne godt tenkt meg både en 1,4L på 200hk og en elbil med kinesiske jernbatterier.

 

Det siste jeg leste av bilnytt var at Audi (mener jeg det var) har begynt med roterende stempler igjen. Riktignok jobber den bare som et slags turbinaggregat men likefullt er det en wankel. Spennende.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er merkeleg at Lamborghini lakkerer på gamlemåten for hånd, når nesten alle andre bruker lakkeringsroboter.

 

Det er fordi de lager så få biler at de ikke så nødvendigheten i å koste på seg dyre roboter.

Dessuten blir det mer nøyaktigt med et menneske som lakker.De bruker f,eks 2stk lakkerere på en bil, en som lakker utsiden og en som lakker innsiden.Dette for å få nøyaktig samme finish.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Top Gear BMW 760 Li vs Mercedes S63 AMG.

xsofZq2pxVA

Fifth Gear BMW 750i

http://www.youtube.com/watch?v=JldTC-4eScw&feature=related

Blei overrasket over BMWen.

 

Viste heller ikkje at alle nye biler i USA må ha dekktrykksensorer.

Fare for hackeangrep.

http://www.tv2underholdning.no/broom/hacker-seg-inn-i-bilens-datahjerne-3266314.html

http://www.tv2underholdning.no/broom/frykter-at-datahackere-kan-fjerne-bremsene-dine-3210179.html

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bimmer 7 serie vant ihvertfall en kåring om mest avanserte bil i 2009.

 

http://www.bmwblog.com/2009/04/04/bmw-7-series-named-world%E2%80%99s-most-technologically-advanced-new-vehicle-in-2009/

 

Men cadillac har jo vært først ute med veldig mange ting. og onstar systemet begynner jo å bli heftig når du kan åpne og starte bilen med iphone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår