Gå til innhold

Mista lappen - treg snu¨t

Ranger emnet


Turbobenni

Anbefalte innlegg

jeg har da gjort det fantastiske å klare å miste lappen. Det skjedde vet tinnsjø oppe i telemark (?) ett sted når jeg skulle hente dama i rjukan. lå bak en tysk campingbil i ca 45 minutter før jeg fant en lang slette å dra forbi på. Men da skulle seff han også sette opp farta, så jeg blei tatt i en hastighet av 125km i 80-sona.

Jeg godtok alt for å gjøre det enkelt. dette er snart 4 uker siden, og jeg har ikke hørt noe enda. Har lest på lovdata.no og der står det at hvis jeg ikke godtar og saken må opp i høyesterett, får jeg lappen tilbake etter 3 uker hvis jeg ikke hører noe. Men som sagt godtok jeg alt. kan jeg ringe og be om å hente lappen nå, eller har ikke jeg disse rettighetene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du var så smart og godtok, så skjer det ikke noe før saken er avgjort. Ev kan du kontakte politiet og omgjøre din beslutning, og de har da tre uker fra du gjør det til saken må være oversendt retten, slik at retten kan ta stilling til om politiet kan beholde førerkortet ditt inntil saken kommer opp/ blir avgjort. Tviler dog sterkt på at den havner i høyesterett :)

Men uansett, i fartssaker med grei måling så er det bare å vente. Beslagtiden blir den samme uansett

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken går ikke rett til høyesterett... Du har tydeligvis ikke særlig god kjennskap til rettssystemet hvis du tror det. Slike saker kommer først opp i tingretten.

 

Du har allerede godtatt straffen, og jeg vil tro du trenger en usedvanlig god advokat for å klare å gjøre om på dette. 3 ukersfristen gjelder kun hvis du IKKE godtar straffen.

 

Man skal aldri godta å få lappen inndratt, av den enkle grunn at man ikke har noe å tape på å nekte å godta det.

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjenta å dette er jeg 110% sikker på ettersom jeg har vært gjennom prossesen flere ganger.

 

Send en fax, eller dra ned å lever skriftlig noe sånt som "den dd.mm.aa, ble førerkortet mitt beslaglagt. jeg samtykket da i beslag, og endrer dette herved til ikke samtykke". med signatur og fødselsdato.

 

Hvis politiet da ikke har sendt begjæring til retten om fortsatt beslag av førerkort innen 3 uker får du den tilbake INNTIL saken er ferdig behandlet. du vil da også etterhvert få innkallelse til rettsmøte, der hvor det sitter en dommer og et rettsvitne(bare for å sørge at partene forstår hverandre). Det kan også hende at du sammen med innkallelsen til rettsmøte får forelegget, som du kan velge å godta eller ikke godta.

 

Det er ikke så veldig mange ting du kan bruke mot politiet når det er fartskontroll, men du var det gjennomsnittsmåling(patruljebil av no slag), kan du be om be om skriftlig når police pilot(den de bruker for å måle) var sist kalibrert. den skal kalibreres fra tid til annen(husker ikke nøyaktig), og hvis den f.eks ikke har vært det til riktig tid kan du kanskje få slått av noen km.

 

Var det lasermåling, hvor politiet da stod langs veikanten kan du spørre om hvor lang avstand de målte deg fra. de kan maks måle deg fra så å så mange meter.

 

Det var vel det jeg hadde å gi av tips :)

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme sak som meg det. Lå bak en chevy sub med henger i mange mil i 70 km/t i 90 sona. Fikk enderlig en strekke med mulighet til å dra forbi. Midt på sletta gikk det over til vinterfartsgrense 80 km/t og i enden av strekka sto de med laser. Tok å målte meg i venstre fila mens jeg kjørte forbi og ble målt til 124 i 80 sone. Måtte gå 7 måneder uten lappen.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjenta å dette er jeg 110% sikker på ettersom jeg har vært gjennom prossesen flere ganger.

 

Send en fax, eller dra ned å lever skriftlig noe sånt som "den dd.mm.aa, ble førerkortet mitt beslaglagt. jeg samtykket da i beslag, og endrer dette herved til ikke samtykke". med signatur og fødselsdato.

 

Hvis politiet da ikke har sendt begjæring til retten om fortsatt beslag av førerkort innen 3 uker får du den tilbake INNTIL saken er ferdig behandlet. du vil da også etterhvert få innkallelse til rettsmøte, der hvor det sitter en dommer og et rettsvitne(bare for å sørge at partene forstår hverandre). Det kan også hende at du sammen med innkallelsen til rettsmøte får forelegget, som du kan velge å godta eller ikke godta.

 

Det er ikke så veldig mange ting du kan bruke mot politiet når det er fartskontroll, men du var det gjennomsnittsmåling(patruljebil av no slag), kan du be om be om skriftlig når police pilot(den de bruker for å måle) var sist kalibrert. den skal kalibreres fra tid til annen(husker ikke nøyaktig), og hvis den f.eks ikke har vært det til riktig tid kan du kanskje få slått av noen km.

 

Var det lasermåling, hvor politiet da stod langs veikanten kan du spørre om hvor lang avstand de målte deg fra. de kan maks måle deg fra så å så mange meter.

 

Det var vel det jeg hadde å gi av tips :)

 

jeg blei stoppet med laser i en hastighet av 125km/t i 80-sone med en avstand på 214 meter fra laseren eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vel ta "hensyn" til bot når det gjelder forbikjøring? mener det står noe om det i lovdata

 

Det jeg sa også. Men nei da. Skal ikke bryte fartsgrensen selv ved forbikjøring. Spurte da hvor lang tid han mente jeg skulle bruke på forbikjøringen. "var ikke hans problem" spurte hvor i norges land man finner en slette som er lang nok til å kjøre forbi hvis man ikke kan bryte fartsgrensen ved forbikjøring. "var ikke hans problem".

 

Så nei det tar de ingen hennsyn til:)

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "avslag" på straff i forbindelse med en ellers aktsom forbikjøring, så gjelder dette tapstiden. Ikke km/t men antall mnd uten førerrett. Er vel 20-30% som blir nevnt.

Som nevnt.

Det jeg sa også. Men nei da. Skal ikke bryte fartsgrensen selv ved forbikjøring. Spurte da hvor lang tid han mente jeg skulle bruke på forbikjøringen. "var ikke hans problem" spurte hvor i norges land man finner en slette som er lang nok til å kjøre forbi hvis man ikke kan bryte fartsgrensen ved forbikjøring. "var ikke hans problem".

 

Så nei det tar de ingen hennsyn til:)

 

Dette var til politijuristen som bestemte beslaget. Ved mitt tilfelle hadde det en ramme på 4-7 måneder. Jeg var i dette tidspunktet fortsatt i prøvetiden min. 2 måneder igjen. Hadde jeg mistet under 6 måneder så hadde jeg sluppet teori og oppkjøring på nytt. Men selv om det var i en forbikjøring så fikk jeg MAX beslag på 7 måneder. Så ingen rabatt der i gården nei. Nå er dette endel år siden da så kansje de har begynt å gi rabatter i senere til men det tviler jeg på da alt annet som har med bilkjøring bare har blitt strengere.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår