Gå til innhold

Ombygging Kadett c 74mod

Ranger emnet


rune83

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke det enkleste å få nedi mtp clutchhus og kasse men hva med en 1,3i fra nyere Corsi GSi? Hva slags blokk og boltmønster har de ift f.eks Ascona B med 1.3 ohc? Med litt turtallstrim må vel det være det nærmest man kommer en mc-motor? :)

 

Corsa GSi har vel 1.6, samme som kom i div astraer og. 1.6 100hk, turtallsvillig liten sak, skal visstnok gå an å få godkjent uten å ha 1600 forstilling, da den er lett. Men ikke ta det for gitt da. Motorn heter vel C16SE

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte nok på en sånn der B. Eller er det 1.6 i de og? Hva er nyeste nå a? C? D? Iaffall lurte jeg på om ikke det kan være et artig alternativ hvis man bare får et clutchhus til å passe på det. Opel er ikke akkurat min kopp sprit.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte nok på en sånn der B. Eller er det 1.6 i de og? Hva er nyeste nå a? C? D? Iaffall lurte jeg på om ikke det kan være et artig alternativ hvis man bare får et clutchhus til å passe på det. Opel er ikke akkurat min kopp sprit.

 

 

Corsa B har i hvertfall 1.6 :) A har vel 1.3 tror jeg. Boltsirkel på girkasse mot motor er samme som på bigblock motorene, dvs. girkasse fra Omega f.eks passer på. Tenkte selv å bruke 4 trinns fra Ascona B 1.3, da den veier like mye som en pakke Rizzla, for å prøve å komme under maksvekt på forstilling :) Grei kasse og, om man hiver i den et forsterkningskit.

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, hvis vi ser bort fra http://www.situne.no style, hva er det 1) absolutt letteste man kan plumpe nedi en Kadett B/C ? Helst noe GM produkt da. 2) det som gir mest effekt/muligheter og fortsatt ikke veier for mye.

 

Vekt mindre enn CIH er vel maks. Hiver man på masse overlading og ditto kjølere spiser man vel opp endel av effektforspranget i tapt vektbalanse og hk/kg.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største motorvolum på smallblock type motor er 1.8, men det er en DOHC motor, og er for tung. Men hvis reimhjul til register passer på 1.8 veiv, å det fins kurante stempler, så skal det jo gå an å lage en 1.8 motor av en C16SE f.eks. Den som er i Corsa GSi. Hiv på 4 trinns fra Ascona b 1.3, gjerne med Risse\Quaife innmat, så har du gode greier som sparker bra fra i en liten bil, allerede uten trim :)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Okey, hvis vi ser bort fra http://www.situne.no style, hva er det 1) absolutt letteste man kan plumpe nedi en Kadett B/C ? Helst noe GM produkt da. 2) det som gir mest effekt/muligheter og fortsatt ikke veier for mye.

 

Vekt mindre enn CIH er vel maks. Hiver man på masse overlading og ditto kjølere spiser man vel opp endel av effektforspranget i tapt vektbalanse og hk/kg.

 

Kjøp deg en kadett E eller en Astra som har en 2.0l c20xe ;) de har 115hk tror jeg. Tenkte jeg skulle ha en sånn i min vertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en kadett E eller en Astra som har en 2.0l c20xe ;) de har 115hk tror jeg. Tenkte jeg skulle ha en sånn i min vertfall :P

 

XE`n veier vel nesten 40-50 kg mer enn en C16SE da ;) Den har også 150 hester, c20ne, altså 8 ventilern, har 115 hest :)

 

Mellomaksling må spesiallages mener jeg på, motorfester passer fra Manta 1.8 mener jeg, ellers er det ikke noe stress å lage noen som passer :)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XE`n veier vel nesten 40-50 kg mer enn en C16SE da ;) Den har også 150 hester, c20ne, altså 8 ventilern, har 115 hest :)

 

Mellomaksling må spesiallages mener jeg på, motorfester passer fra Manta 1.8 mener jeg, ellers er det ikke noe stress å lage noen som passer :)

 

 

vet du om noen biler som har c16se da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få kjøpe motor prosjekt av meg.

Rover K motor. 2stk 1,8l.

En potent motor som er glemt i Norge...

Blokk og topp i alu. Lav vekt, mye snack å få kjøpt fra england da de er populære der borte pga sin lave vekt. (vekt som symaskinen til Opel; 1200 motoren)

Trimvenlige er de også.

Finns i alt fra land rover til Lotus Elise.

engineKSeries.jpg

(illustrasjonsbilde)

 

http://qedmotorsport.co.uk/the-engines/rover-k-series/

http://www.titan.uk.net/products/9/rover-k-series

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få kjøpe motor prosjekt av meg.

Rover K motor. 2stk 1,8l.

En potent motor som er glemt i Norge...

Blokk og topp i alu. Lav vekt, mye snack å få kjøpt fra england da de er populære der borte pga sin lave vekt. (vekt som symaskinen til Opel; 1200 motoren)

Trimvenlige er de også.

Finns i alt fra land rover til Lotus Elise.

engineKSeries.jpg

(illustrasjonsbilde)

 

http://qedmotorsport.co.uk/the-engines/rover-k-series/

http://www.titan.uk.net/products/9/rover-k-series

 

Hvor mye kunne du tenkt deg for motoren da ? og i hvilken stand er den i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om 2stk longblock. Altså kun motor uten innsug, manifolder, tenning osv.

Den ene er ukjent stand på, den andre har blåst toppakning, mest sansynlig også søkk i sylinderforingene. (må ha nye lokaliseringshylser mm) Så sammen er de 1stk motor om du kan skru.

 

NB, det er viktig at det gjøres visse modifiseringer på en slik motor, men det finner du på de fleste locost, Caterham og MG forumer. For mangel på kunskap hos bilforetningene har gitt mye blåste topp pakninger opp gjennom årene. Mest på Freelander, men dette er en tung bil, og som gjerne trekker henger. (80% av alle topp pakninger har gått under stress trekking av tung henger. Gjerne også mye varmeutvikling under slik load)

 

Viktig å bruke MLS topp pakning og andre bolter.

Samt lokaliseringshylser av stål i stedet for plast gjør også at toppen holder seg på plass og ikke belaster toppakningen så mye.

 

Orginalt har disse 1,8l K motorene 120hk.

 

3000kr for begge motorene.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår