Gå til innhold

Audi A4 1.6 2005 modell, greit kjøp?

Ranger emnet

Svolp

Anbefalte innlegg

Hallo gutta boys og alle flikkana!!

Har seg så at jeg har liten greie på bil men må te og handle meg en ny da vi har en liten på vei pluss ei bikkje..

Prisen jeg kan handle for er 160.000kr og har sett en del på opel astra, ford focus og har den siste tiden fått litt interessen for audi, aldri eid en så det er derfor jeg spørr..

Gjennom en som jeg kjenner som kjenner en som kjenner en annen fikk jeg et tilbud nå på en audi a4 1.6 2005 modell som har rullet 85.000km. Prisen lød på 150.000kr eksl omreg. Syntes ikke dette var så galt og vedkommende som selger bilen tar mer vare på bilen sin en kona! Regner med at den er godt hold(skal se og prøvekjøre før jeg bestemmer meg) Har også en ford focus 1.6 2006modell som bare har gått 15.000km, denne selges gjennom forhandler med 2år garanti til 165.000kr inkl omreg. Det er skade i bakfanger, venstre hjulbue bak(dårlig lakkjobb ved tidlig skade) Vedkommende som har hatt denne bilen er en gammal mann som har blitt fratatt forerkortet så bilen har en del riper og skavanker her og der. Forhandler har gått med på og pusse og lakke bakfanger samt flekke ripene med tilsvarende lakk.

Fornuften sier gjerne focusen pga kmstand mens stolthet og "vil ha" følelsen sier audi. Det er jo forholdsvis "sløve" motorer i begge men det er ikke en problemstilling denne gangen mtp valg av bil. Her er det årsmodell, kmstand og pris som teller.

Ble langt inlegg dette karar men setter pris på litt if and donts for de av dere som har greie på både audi og ford. Syntes prisen på audi var ganske god? Ser på finn at lignende audier ligger ute til rundt 20.000kr mer en hva jeg ble tilbudt.

takker for innspill, svar og meninger.

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett så er 1.6 vanskelig å få solgt og ligger lavt i bruktpris, spesielt om den har lite utstyr. Joda, det var en fin pris, men jeg hadde uten tvil valgt 1.9tdien i stedet for! Pengene du betaler ekstra for en tdi motor får du igjen når du selger den, og den er billigere i drift, og vw/audi sine 1.9 dieselmotorer har rykte på seg for å vare veldig lenge.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg fanatisk tilhenger av Audi, min mening er derfor gjerne noe farget av dette ;)

Uansett mener jeg du burde gå for Audien. Greit nok er det ikke verdens sprekeste motor som står i den, men den bringer deg dit du vil. Er nokså fin på bensinforbruket (alt etter kjørestil), selvsagt dyrere i drift enn tidligere nevnte 1.9TDI. Skal du dra rundt på campingvogn så er dette helt feil motorvalg. Og ja, du får solgt den videre, men da selvsagt ikke til den prisen TDI'ene går for.

Focusen ville jeg styrt litt unna. Karosseri som er flikket på har senere en lei tendens til å være plaget med rust.

Opel lager ikke biler, kun fremkomstmidler. Da er nesten bussen et bedre alternativ ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar..

Har sett på 1.9TDI men jeg er jo ikke i nærheten av budsjettet mitt med den bilen. Har helst ikke lyst på bil eldre enn 2005 og den billigste i hele norge som jeg finner har kjørt 100.000km og har skader/mangler for ca 20.000kr, pris før pruting er 165.000kr.

Hvis jeg hadde fått den bilen for 160.000kr (som jeg sikkert ikke gjør alikavell) Hadde det vært et bedre valg framfor A4 1.6?

Bilen vil aldri bli brukt til henger eller campingvogn. Kun kone, bikkje, pakk og unger!

Er 100.000km mye når man kjøper brukt audi? Bilen jeg har hatt tidligre nå har vært en nissan primera 1998 modell som jeg har kjørt 70.000km på ca 5 år..

Hvilke pristap tenker vi oss hvis jeg hadde fått TDI for 160.000kr og 1.6 for 150.000kr der TDI hadde gått 150.000 og 1.6 hadde gått 135.000 km ved et evt salg om fem år?

Som sagt er det ikke motor som er så viktig her, og siden jeg ser ut til og få denne 1.6 "billig" tenkte jeg også at salgstapet ikke var så voldsomt om en 5 års tid?

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med km-stand er ikke så viktig, her er det viktigst at servicene er fulgt. Helst ingen longlife-olje på motoren, og husket å bytte olje i evnt automatkasse. Bare husk at det er veldig mye lettere å selge en bil med skinninteriør osv enn en helt basic 1.6l. På bilen jeg har nå for tiden (en gammel A4 1.6) ligger prisen for 1.9 eller 1.8t nesten 50% over, desto eldre bilen er desto mindre ønsker folk å koste på den om den i utgangspunktet er verd lite. Basically, en bil med en mer ettertraktet motor holder seg bedre i pris. Du kunne jo evnt gått for Passat 1.9tdi, disse selger de både i 110 og 130hk-versjon, begge drar vesentlig mye bedre enn 1.6en!

Jeg personlig hadde nok valgt en litt eldre bil med en bedre motor, men konen din hadde sikkert blitt fornøyd med denne bilen. God å kjøre, ser tøff ut, føles veldig kvalitet inni. Men om du er litt autofil så blir den fort veldig døll å kjøre, husk at 100 hester ikke er mye når man stapper inni unger og bagasje! :)

Ford Focus vet jeg ikke så mye om, men jeg syntes ikke man kan sammenlikne dem med A4, de stiller nok i en klasse under.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Valgets kval, er ikke lett ass..

Denne 1.6 er jo så du sier en helt basic med værken det ene eller det andre.

Forstår jo hvorfor den selges billig men når jeg ser spranget fra 1.6 til 1.9tdi er det en del mere både på pris og kjørte km.

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er disse to bilene det står mellom så hadde jeg helt klart valgt audien, men det kommer litt an på hvor store eller små skadene på focusen er. Slik du beskriver dem tolker jeg det slik at det er en del riper og pirk som muligens er ganske store/dype og som det lett vil kunne oppstå rust i om noen år, i hvert fall om det kun flekkes. Den lave km standen på focusen trekker selvfølgelig bilen "opp" men fra min sysnvinkel er disse skavankene skummle. Nå er det kanskje bare små riper, men om det kommer rust blir det enten en helvetes jobb å fikse opp i selv, evt. dyrt på et lakkverksted. Om du velger å selge focusen "slik den er" om noen år vil dette trekke en salgspris vesentlig ned i forhold til andre "strøkene" focuser. Men så får du den vel ganske billig nå sett i forhold til km-stand. (nå aner ikke jeg hva en focus ligger på i pris da)

Så jeg ville helt klart valgt audien ettersom jeg ser denne som et "tryggere" kjøp selv om den kan bli vanskelig å få solgt igjen. Men som andre her sier ville jeg vel ha sett på muligheten for å få tak på en 1.9tdi evt med litt flere km på telleverket. Dog så vil det vel alltid være noen i din situasjon når du evt skal selge igjen som VIL ha en audi, men har et budsjett som sier; "da får det bli med liten motor"

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt og snuse på 1.9TDI og 2.0TDI i stede, det er kjøpers marked nå og trur heller jeg koster på meg rundt 40.000kr til slik at jeg havner på 200.000kr..

Ser det er mye bra biler som ligger rundt 220.000-230.000 som jeg har fått ned i 200.000 inkl omreg, f.eks en 2.0TDI A4 2005 modell som har gått 100.000. Fult utstyrt, lå ute til 130.000 så har fått prutet den ned 30.000kr, er også hos en forhandler dette som stiller med bruktbil garanti. Kanskje dette kan være et "smartere" kjøpt enn en basic 1.6 til 150.000kr som har gått 20.000km mindre?

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider