Gå til innhold

Trenger meninger fra andre - W124 eller W210 ?


jotii

Anbefalte innlegg

Hei.

Er en snart 16 år gammel gutt med ekte lidenskap for Mercedes, spesielt E-klassen.

Har nå sittet i år etter år etter år og sett på E-klasser til salgs på finn.no, og klarer nå ikke vente lenger, og vil investere i drømmeMERCA .

Eneste problemet mitt er,

burde jeg kjøpe W124 eller W210..?

 

Hvis det er snakk om W124 skal det være en Stasjonsvogn, mens W210 kan det vær både og.

 

Er det noen som har noen synspunkter på hva jeg burde kjøpe, også begrunne det?

Og som alle andre ungdommer, er jeg ikke stinn av penger, så en maxpris på ca 60-70k.

 

Takker for all hjelp og alle svar ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Definitivt 124, og spesielt til den prisen. Da får du enten en skikkelig bra 124, eller en skikkelig dårlig 210.

 

124 har jevnt over bedre kvalitet, og jeg syns de er finere også.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tullprat fra jche, han har tydeligvis ikke helt kontroll på hva han prater om.. betalte 75 000 for en 300 turbodiesel i strøken tilstand som gikk totalt problemfritt i 2 år, MYE bedre bil enn 124 på alle måter utenom akkurat det med rust, men det tar du igjen på godt vedlikehold.

 

Penere, bedre komfort og sprekere.. ville HELT klart gått for en 230e sedan med under 350 000km på telleren f eks.. også påkosta den senk, zito felger og xenon.

 

Da har du perle av en bil som blir grisetøffe.

 

124 ser kjedelige ut og liker litt i ingenmannsland mellom gullutgavene til Mercedes som 123 og 210.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Merce-123, det blir for dumt å si at 210-serien er feilfri bare fordi din var det. Ta et kjapt søk på google, så finner du ut at MANGE sliter med disse bilene, både alvorlige rustangrep og andre alvorlige mangler. Delene er også svindyre og bilene er ikke på langt nær like lettskrudde som 124. Det er ikke bare dårlig vedlikehold som gjør at bilen ruster når halve karosseriet må byttes etter 3 år. Ikke engang en 80-talls corolla ruster like fort som disse bilene. Dette er et velkjent problem, og du er en av de få som er uenig i dette. I tillegg har vi problematisk luftfjæring som får tusenlappene til å fly, og kostbare elektronikkenheter som ryker.

Og siden du mener at dette er tullprat, og at jeg "ikke har kontroll på hva jeg prater om", vel det er bare å se seg litt rundt. Du må ikke tro dette er noe jeg har FUNNET PÅ, det er et velkjent faktum! Noen folk er så opphengt i et merke at de ikke klarer å finne negative sider ved dette. ALLE bilprodusenter har lagd en eller flere dårlige bilmodeller.

 

Trådstarter, les denne: http://www.mbworld.org/forums/e-class-w210/131771-list-common-w210-problems.html

Hvilken bil du liker best kan jo ingen andre bestemme, men sett deg inn i kjente feil med bilen du tilslutt velger. Det kan spare deg for mye penger. Jeg sier ikke at det ikke fins problemfrie 210 E-klasser, men det er jaggu langt mellom dem virker det som...

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg, at JChE er litt inne på noe her..

MEN, jeg synes også at W210 er like fin som W124, det e det som gjør det vanskeligt..

 

Evt, si at jeg skulle kjøpe en W124, hvilken modell burde jeg se på? 220TE - har noen anbefalt meg før.

Hvis W210, så er det enten snakk om en E230 eller E240, eller selvfølgelig, hvis jeg kommer over en E420 til en god penge, selvfølgelig den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg, at JChE er litt inne på noe her..

MEN, jeg synes også at W210 er like fin som W124, det e det som gjør det vanskeligt..

 

Evt, si at jeg skulle kjøpe en W124, hvilken modell burde jeg se på? 220TE - har noen anbefalt meg før.

Hvis W210, så er det enten snakk om en E230 eller E240, eller selvfølgelig, hvis jeg kommer over en E420 til en god penge, selvfølgelig den..

 

220-motoren er jo den mest moderne motoren du kan få i en 124, så jeg ville også gått for den. Da får du 150hk og moderat bensinforbruk. Ville gått for en utgave etter faceliften i '93, det må du uansett for å få denne motoren.

 

Og skal du kjøpe w210, så kjøp for guds skyld en etter faceliften i 2000, og kjøp den mest rustfrie du kan finne. Sjekk dette GRUNDIG, så kan du få en grei bil...

 

Det er forøvrig viktig å sjekke 124-serien grundig også, de begynner å bli gamle.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, smak og behag, kjenner seriøst ikke til EN ENESTE person som har hatt problemer med rust på w210, gikk/går flere slike i nærområdet.. så jo, det er noe merkerlig der..

 

ikke kom med det idiotiske utsagnet om at jeg er opphengt i merket eller noe sånt, jeg er ALLTID ærlig i forhold til alle slags merker, rett og slett fordi jeg liker alle bilmerker..

Mercedes har feila masse.. rust som du sier på en del w210(som pussig nok jeg aldri har vært borti selv om det går mange her)

-w211 el-problemer

-w123/w124 nivåregulering driiitet osv

 

Syns faktisk Nissan Laurel er tøffere enn alle mercedeser utenom w123, som er like tøffe etter min mening.

 

Poenget mitt er at w124 er en kjedelig bil, det er for mange av dem, i likhet med e30, 200sx osv, de blir brukt som ungdomsbiler av alle og ergo kjeeeedelig, derfor jeg solgte de jeg hadde..

 

w210 er det faktisk ikke så mange av som det var før.. nettopp det er hovedgrunnen, samt MYE penere utseende med litt småtteri enn w124(subjektivt)

 

Så er det feil det du sier at man bør kjøpe en ETTER facelift, det er jo pre-face som ruster minst i følge min og en to bekjente sine erfaringer som har jobba henholdsvis 3 og 24 år på B.O.S Lier..fronten er penere på pre-face mens baklampene er finære på faceliften, så de må selvsagt byttas ut.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening, bruk tid og finn en bra 124, altså en med godt vedlikehold, få, og voksne eiere, og ikke minst med lite rust.

124 ruster litt under snittet, og plassene de ruster er som oftest: forskjermer, dører(Dørbunner, bak sakko og noen gangerinnenfor gummilist, førerdør alltid verst), bakluke på stasjonsvogn og facelift sedan, jekkfester, hjulbuer bak, innerskjermer foran og bak, fremre traversfester bak, samt fremre travers.

Rust i gulv forekommer også, men er vel ofte det letteste å fikse da de ruster rundt manglede gummipropper.

 

Dette hørtes sikkert skremmende ut, men dette er de plassene de ruster oftest, og det man bør sjekke, prøvde å ta verstingplassene først.

210 kan ruste midt på en A-stolpe mot døra der det ikke er noen yttre påvirkning.

 

Ellers bør motor være lettstarta, svive fint og jevnt, dra godt(ikke 200D), ikke bruke olje og ikke ha noen ulyder, de har ofte rassling/klappring i reimstrammer, det er som oftest en demper til noen usle 100-lapper som kan skiftes ut, på diesel må man også følge med på reimstrammervugga, som kan bli slarkete og skeiv.

På bensin bør oljetrykket ligge over 2 på tomgang, men det går greit iallefall ned mot 1, grensa MB har satt er vel 0,5 tror jeg, på diesel kan det ligge litt lavere, og på turbodiesel er det ikke uvanlig med 1 bar på tomgang.

 

Girkasse bør gire fint, kontant og uten sluring, det er helt vanlig, og korrekt at de skal være litt harde, uten at det er ett dårlig tegn om de girer perfekt, de pleier og å være humørsjuke.

 

Bilen bør være god å kjøre, ikke rykke eller dra til siden ved giring, være stabil på styring.

De bør ikke slite dekk, men litt på innsiden bak er vanlig, verre med senk.

 

Bak er det en drøss med stag, 5 på hver side, vil si 10 "foringer" som blir slappe med årene og når det blir så ille at det slarker, blir bilen ekkel å kjøre, spesielt ved giring.

 

Foran er det bærekuler som kan være utslitte uten at noen merker det, men du merker det når det står nye på, og det kan bli kostbart om de ryker.

 

Fjærbrudd er en sykdom hos MB, knekker en halv runde i bunnen av gangen, de fornuftige kapper de likt på hver aksel, og kjører med det inntil neste brudd eller mangel, de med godt råd kjøper nye.

Senkefjærer ser ikke ut til å slite med dette i den grad merkelig nok.

 

Når det gjelder S124, bør man sjekke opp at servolukking funker, at bakrutevisker funker, at den føles fast og komfortabel i bakhjulsopphenget, og ikke minst skiltlys, det utenom bakhjulsopphenget kan tyde på ledningsentt i bakluke, og gir prutningsmonn, men kan også være separate feil.

 

Sjekk at alle varsellamper tenner ved tenning på, untatt brekk og fjernlys, SRS skal slukke etter 10 sekunder, gløding etter ca det samme avhengig av temp, og resten skal fortsette inntil ladelampe slukker ved start.

 

 

124 er ingen perfekt bil, men det er ett trygt valg, en god bil er din beste venn, en vanskjøttet bil er din verste fiende, så sørg for å styr unna de dårlige bilene.

Bra biler ligger fra 20 og oppover, avhengig av utstyr, og attraktivitet, en dårlig bil finnes det i alle prisklasser, men det er en grunn til at 210 har sunket under 124-priser allerede.

 

Noe annet som er verdt å tenke på, er at 210 er full av følsom elektronikk, og bilene begynner å bli så gamle at man må påvente trøbbel med dette, 124 har en del elektronikk den og med litt utstyr, men ting er så grovbygd at det holder, kan fikses og at delene kan brukes fra en annen 124, noe det ikke alltid kan på nyere biler.

 

Pass og opp for ledningsnett på biler fra ca `93 på motor, bensin er mest utsatt, emn diesel har probelemene de og, man merker dem bare ikke siden det er lite elektronikk i bildet.

 

210 er ikke en dårlig bil, men de ruster, er ikke videre lekre, og det er mye mere elektronikk, teknisk er de veldig like 124, og om mulig mere lettskrudd.

 

Deler er billig til begge deler om man bruker litt vett og ikke bestiller orginalt.

 

Jeg har iallefall ikke noe problem med å anbefale en velholdt 124.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 210 sunket under 124? da lærte jeg noe nytt..

 

syns 220cdi w210 f eks holder seg veldig godt i pris, holdt seg på samme nivået i 3 år faktisk..det er nå mi mening.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener og du bør gå for en W124. Hør på Einar her.

 

Siste Mercedesen som kom på markedet var W124. I 94/95 forandret Mercedes seg totalt og ble som alle andre bilmerker.

 

Det er en god grunn til at folk kaller W124 for "The last over engineered Merc"

 

Har du kjøpt deg bil forresten?

Mercedes-Benz 300E - Cruisetøsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjelden man finner 124 som er prisa oppover mot 100.000, og blir solgt for det(se bort fra Nøtterøy), og det er heller ikke så sjeldent man finner 210 ned mot 30.000, selvfølgelig er det masse variabler som gjør at man ikke kan sammenligne slik, men det er ikke å legge skjul på at prisnivået på 124 ligger veldig stabilt, og faktisk har økt litt, mens 210 bare synker i pris, 123 har og stigd veldig for bra eksemplarer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"skyter litt fra hofta" her :)

 

men, har hørt at siste årskullet av 124 (95/96) og 210 er laget av resirkulert stål...???

 

arrester meg gjerne hvis jeg tar feil... :)

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"skyter litt fra hofta" her :)

 

men, har hørt at siste årskullet av 124 (95/96) og 210 er laget av resirkulert stål...???

 

arrester meg gjerne hvis jeg tar feil... :)

 

Var vell en del s124 som ble laget i 1996 siden det tok ca. 6 mnd før 210 stv kom på markedet.

'90 Mercedes 300e

Tysk stål med 180 gamp knuser deres riskokere=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår