Gå til innhold

Laget egen krets til instrumentbelysningen, men sikringen går med en gang

Ranger emnet


opelduude

Anbefalte innlegg

Jeg har laget egen krets til instrumentbelysningen på bilen min for det er noe galt som gjør at strømmen ikke kommer fram til dashen fra lysbryteren. Problemet er at sikringen ryker med en gang når jeg skrur på bryteren. Legger ved et hjemmelaget koblingsskjema om hvordan det er koblet.

 

Edit: Der jeg ikke har skrevet noe sitte bryteren.

667774.jpeg

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med 5, 10 og 20 ampere sikring, det lyser i 2 sekunder så ryker sikringen. Det er 4 pærer på 5 watt så det blir ikke mye strøm som må til.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ikke et sånn opplegg uten feilsøking, grunnen er at det ikke går strøm ut fra lysbryteren til instrumentbelysningen, det er en dimmebryter der og den er sansynligvis svidd.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i forrige post: Jeg har gjort mitt forarbeid før jeg begynte med dette Så i stedet for å kjøpe ny bryter så har jeg bare lagt egen ledning. Bak ved lysbryteren og bak speedometeret så er det lite rust :P Er loddet på så kontakten er fin.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jordsluttning (kortsluttning) i instrumentpanelet ditt.

 

"ohmer"* du mellom bryteren og jord vil du få liten resistans. (ta ut pærene først)

 

Finn ut hvor kortsluttningen er, og utbedre feilen.

 

*-"ohmer" gjør du med et multimeter (ohm-meter) og det måler resistans (motstand) i kretsen.

 

Forøvrig er lyspærene koblet i parallell og ikke i serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår