Gå til innhold

"mekken" pensum

Ranger emnet


oyvind87

Anbefalte innlegg

Nå er jeg MØKKA lei av å få bilen ødelagt tilbake fra verksteder.

Rust og sot-flekker i setene, riper, lakkskader, bulker rundt jekkfestet oooooog så videre.. De innrømmer jo selvfølgelig ikke dette.

 

Da må jeg lære meg å fikse bilen selv i stedet. Dvs ALT. Kan noe, dvs mindre enkle reparasjoner. Men har mye å lære.

 

Derfor tenkte jeg å ta "mekken-utdanninga" for meg selv hehe..

Hva er normalt pensum for å bli en mekaniker? Hvilke bøker bør jeg lese?

Øve kan jeg gjøre på privatbilen..!

 

Har ingen planer om å jobbe som mekaniker altså, kun bli flinkere til å skru for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haynesbok er kurrant det.. men selvfølgelig lærer du mer av å prøve og feile.. men ikke alt man burde prøve og feile på heller siden det fort kan bli dyrt.. jeg lærte selv mye av å følge med på andre før jeg begynte å jobbe med bil.. og da ble det mer prøving,spørring og feiling..

1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Haynes bok har jeg. Har også hele verkstedmanualen til min bil.

 

Men jeg tenkte mer sånn bilrelevant pensum helt fra scratch.

 

Boken kan hjelpe meg til å skifte det meste, men sier lite om funksjoner og slikt. Kan så lite om hvordan ting henger sammen.

 

Slikt kan jo hjelpe meg i feilsøkingsprosesser osv.

 

Kan f.eks lett skifte coiler selv, men aner ikke hva en coil gjør, og hvordan man ser at den er ødelagt.

Endret av oyvind87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør hinte til teknikk-avsnittet i megastickyen på teknisk. Der finner du blant annet The Car Maintenance Bibles av Chris Longhurst samt AutoZine Technical School

 

Der finner du maaange timer med bilnerding. :bok:

 

PS! http://en.wikipedia.org/wiki/Car er også en uttømmende kilde med de rette søkeordene.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår