Gå til innhold

Det KAN monteres cruise ctrl i 2000 A3, noen som tar jobben?

Ranger emnet


Rofl

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2000 A3 1.8T aut 5 dørs Ambition, og savner cruise control. Etter å ha spurt både her og der fikk jeg napp:

 

SITAT

Yes you can add cruise.

As this is model a3 has no steering control unit then you must directly wire the cruise switch to the engine ecu.

Then enable the engine ecu to allow activation

go to address 01 (engine electrics)

login channel 11

enter 11463

now the engine ecu will allow cruise operation

SITAT SLUTT.

 

Jeg kan om ønskelig opplyse hvor det kommer fra slik at man kan ta kontakt med kilden.

 

Men først og fremst: Finnes det noen som kan påta seg oppgaven?

Jeg bor i Fredrikstad.

 

Kanskje jeg kan slippe å bytte bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia; VAG-COM

 

Det ante meg at det kunne bety noe sånt. Jeg satser ikke på å gjøre noe selv, men leter etter noen som jobber med slikt - på hobby eller proff basis. Håper jeg finner noen, ellers kan jeg godt benytte Møller - men det spørs om de vil gjøre noe som ikke er fabrikk standard.

 

Og som amatør - som jeg er i mitt eget fag - vet jeg at en :magic: amatør går ringer rundt en vanlig proff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye om navigasjon her men i mitt tilfelle gjelder det cruise control.

 

Men jeg er bare ute etter tips om folk eller firma utenom Audi eller Møller som er glupe på slike ting. Jeg vil ha ettermontert cruise på en Audi som jeg alltid har fått høre det ikke er mulig å gjøre det på, men nå har jeg ny info som tyder på at det finnes en måte det kan gjøres på. Og når det handler om ting utenom fabrikkstandard tviler jeg på at Møller vil gjøre det.

Endret av Rofl
Sskriveffeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å ettermontere moderne cruisecontroll på AUDI/VW som har elektrisk gasspedal (ikke wire til forgasser/injection enhet).

 

Elektrisk gasspedal har så vidt jeg vet alle TDI fra midten av 90-tallet.

Bensinbiler har dette om det bokstavene EPC (Electronic Power Control) vises i instrumentpanelet når tenninga skrus på.

 

 

På elder biler, uten EPC, kan det også monteres CC, men betydelig mere leamikk. bl.a. vakumstyrt enhet til forgasser, brytere på clutch/brems m.m.

 

Jeg har selv hatt egenmontert CC på K70 fra 1972 og Jetta 86.

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å ettermontere moderne cruisecontroll på AUDI/VW som har elektrisk gasspedal (ikke wire til forgasser/injection enhet).

 

Elektrisk gasspedal har så vidt jeg vet alle TDI fra midten av 90-tallet.

Bensinbiler har dette om det bokstavene EPC (Electronic Power Control) vises i instrumentpanelet når tenninga skrus på.

 

 

På elder biler, uten EPC, kan det også monteres CC, men betydelig mere leamikk. bl.a. vakumstyrt enhet til forgasser, brytere på clutch/brems m.m.

 

Jeg har selv hatt egenmontert CC på K70 fra 1972 og Jetta 86.

--

 

Det var jo interessante opplysninger! Jeg kan ikke huske å ha sett EPC i panelet, men finner det litt rart om det skulle være wire til gassen. Siden det finnes en dummy bryter for cc på rattet skulle jeg jo tro at det har vært mulig med fabrikkmontert cc på denne modellen, og da ville det også i det tilfelle kreves samme leamikk som du nevner.

 

Men jeg får ta en sjekk - hvis det skulle være som du sier tror jeg ikke det er verdt å gå løs på det.

 

Takker for svaret!

Endret av Rofl
Sskriveffeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye om navigasjon her men i mitt tilfelle gjelder det cruise control.

 

En tredje tråd om dette (på navigasjon til og med) er helt unødvendig, så limte trådene dine sammen.

Og trådtittel kan du endre (via edit -> go advanced) underveis som "prosjektet cruise control" utvikler seg.:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tredje tråd om dette (på navigasjon til og med) er helt unødvendig, så limte trådene dine sammen.

Og trådtittel kan du endre (via edit -> go advanced) underveis som "prosjektet cruise control" utvikler seg.:thumb

 

Helt enig - håper jeg har lært noe;-)

 

Men 'navigasjon til og med': jeg fant ikke noe sted som passet for cc, og det er vel også elektronikk?

 

Men når det gjelder prosjektet - det spørs om det er så enkelt, nå ser det ut til at jeg ikek har elektrisk gasspedal men mekanism med wire, og da må det mere mekanikk til og da ser det straks mere vidløftig ut.

 

Vil nok bli dyrt om det skal gjøres på merkeverksted og selv er jeg ikke kapabel til å gjøre noe. Kan mye rart, men dette er ukjent terreng.

 

Så da får det bli bytte av bil tenker jeg.

Endret av Rofl
Supplert tekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Et lite off-topic spørsmål. Forstår det slik av wikipedia at VAG-COM kan brukes til å lese av og resette feilkoder i systemet til andre bilmerker så lenge de har OBD II interface. Stemmer dette?

 

Siden jeg ikke visste spurte jeg Quattro73 på forumet her, som svarte;

Svaret er både ja og nei. Det kommer an på hvilken protokoll bilens ODB kjører på. Har den CAN-BUS (ISO-15765 ) eller KWP (ISO-14230) så vil det normalt fungere, men har også opplevd at jeg ikke får kontakt med datastrømmen på biler med disse systemene. Har selv brukt VAG-COM på bl.a. Mercedes (med KWP-protokoll) og det fungerte utmerket.[/Quote]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår