NostraD Skrevet Juni 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2010 Siden jeg har feil med førersetets sideairbag og at setet generelt sett er slitt og fælt så lurte jeg på hva som skal til for å skifte ut disse fremsetene med sideairbag i mot noen enkle sportsstoler. Det jeg da lurer på er hva som må gjøres med airbagsystemet eller ecu for at den skal skjønne at det ikke eksisterer sideairbager med de nye setene og kutte ut evnt. feilvarsling for dette. Bilen det er snakk om i dette tilfellet er en 99-modell opel astra 3-dørs. Takker for alle forslag som kan hjelpe. Tips til sportsstoler med vippefunksjon til en grei penge blir også høyt verdsatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daain83 Skrevet Juni 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2010 Litt usikker på hvordan dette fungerer, men vet hvertfall at det finnes noen "dummyplugger" som plugges i kontakten istedet for airbagen. Denne lurer airbagsystemet til å tro at airbagen er der fortsatt. Mulig noe slikt finnes til din bil ? Ville hørt med merkeverksted... Litt usikker her også, men mener utkobling av airbags må registreres hos Biltilsynet. Siter Mvh Dan - 76` Volvo 245 med femmer og hårføner - http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NostraD Skrevet Juni 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2010 Litt usikker på hvordan dette fungerer, men vet hvertfall at det finnes noen "dummyplugger" som plugges i kontakten istedet for airbagen. Denne lurer airbagsystemet til å tro at airbagen er der fortsatt. Mulig noe slikt finnes til din bil ? Ville hørt med merkeverksted... Litt usikker her også, men mener utkobling av airbags må registreres hos Biltilsynet. Takk for tips! Får høre nærmere med BT og det nærmeste Opel verkstedet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas S Skrevet Juni 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2010 - Godkjenn det i vognkort med papirer fra Opel og BT - Koble fra batteriet - En "dummy" plugg/motstand på ledningen som går til airbag - Installer ny stol :) Siter Mitt Galant Sport Prosjekt Mitsubishi Klubben Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NostraD Skrevet Juni 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2010 Vegvesenet var heldigvis kjapp med å svare: "Har undersøkt litt i forbindelse med dette og er kommet frem til at det er mulighet for utkobling/fjerning av sidekollisjonsputer. Når det gjelder utkoblig av disse må det utføres av et godkjent bilverksted, dette må gjøres etter fabrikantens anvisning. Det er etablert en ordning mellom Statens vegvesen / Verksted som går ut på at verksted fyller ut et skjema hvor det beskrives at kollisjonsputer er utkoblet. Bileier tar skjemaet med seg til trafikkstasjon og sørger for å få dette påført i vognkort. (Husk å ta med del 2 av vognkort)." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg