Gå til innhold

Er forsterkeren min sprengt?

Ranger emnet


kjetilbm

Anbefalte innlegg

EDIT: Testet andre høyttalere, og lyden var like dårlig. Ergo, det er sannsynligvis forsterkeren min som er ødelagt.

 

Lyden er skurrete og fæl, men det er fortsatt litt bass igjen. Litt bass og masse skurring. Dette kan vel kjennetegne ødelagt forsterker (sprengt høyttalerutgang på forsterkeren)??

 

Her er en video som viser lyden av basskassa. Skurrelyden på videoklippet er sånn det høres ut i virkeligheten også.

th_MOV00320.jpg

 

Er dere enige i at det er forsterkeren min som må være ødelagt, eller har dere noen andre meninger?

 

Er det mulig å reparere forsterkeren, eller må jeg ha ny? Og hvilket merke burde jeg gå for? Hvor stor forsterker trenger jeg for å dra 2x 10" KICKER basselementer?

 

Takker på forhånd, mvh Kjetil. :)

Endret av kjetilbm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Nå har jeg testet en annen basskasse på forsterkeren min, og der var det bass, men også kraftig skurring. :(

 

Testet også basskassa på hjemmekinoforsterkeren min, og der var det ikke antydning til skurring. :)

 

Kan det rett og slett være høyttalerutgangen på forsterkeren min som er sprengt?

 

edit: Førsteinnlegget er nå redigert.

Endret av kjetilbm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info om forsterker og korleis innstillingane er, hadde vært fint. (kanskje eit bilde av innstillingane)

Kva slags spiller har du og korleis har du innstilt volumet på spiller mot forsterker?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller: Pioneer. Kun 4-5 mnd gammel. Har SD-kortleser, USB og AUX. Gir 4x 40W.

Forsterker: Blaupunkt GTA 200 Flash - 350W

 

Bilde av innstillingene på forsterkeren:

blaupunkt.png

 

Litt vanskelig å se hva de står på, så here it comes:

 

"LEVEL" -> Helt til høyre, altså 100mV

"BASS" -> Helt til høyre, altså 18dB

 

X-OVER

.."LOW PASS" vriknappen -> midten, altså 100

.. bryteren er dyttet helt til høyre, altså "HIGH PASS 100Hz"

 

Er det noe av dette som burde vært skrudd ned kanskje? Dette er innstillinger jeg ikke har tenkt på siden jeg kjøpte forsterkeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

High pass er til lyse frekvenser (diskant)

Low pass er til lave frekvenser (bass)

Penger som ikke durer er død kapital
Bor du i Østfold eller i nærheten, og har lyst på bilder av bilen din? Ta kontakt!
1993 Toyota 4Runner 3.0TD - 1977 Audi 82 LS - 1986 Yamaha XT350
x: 1997 Volvo V70 2,5TDi - 1991 Audi 80 1.8 Russebil Edition - 2000 Audi A3 1.8T Quattro - 1976 Volvo 244 1,9DL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

High pass betyr at toner/frekvenser under den gitte verdien filtreres bort mens de som er høyere slipper gjennom, eller passerer.

Så bryteren skal stå på low pass når den skal drive en subb. Da vil også den justeringen som nå står på 100 ha noe å si.

Det er ikke så farlig å kjøre lyse toner på en subb, men som du har erfart, høres det ikke bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være forsterkeren min som er på tur, for jeg syns jo det dere sier, gir mening. Men det hørtes absolutt best ut, ved å ha den på HIGH PASS av en eller annen grunn.. og nei, man hørte ikke melodi/vokal e.l. fra subben, kun basstonene som skulle være der.

 

Så kan godt være forsterkeren min som er litt på tur. :)

 

Men hvor stor forsterker må jeg minimum ha, for å kunne drive basskassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å reparere forsterkeren min, eller må jeg ha ny?
Det er ikke nødvendigvis anlegget det er noe galt med, men du som hverken har peil eller hører på råd når du får dem her... ;)

 

Hvorfor har du Level på 0,1 volt når linjeutgangen fra Pioneer'en er på 2 volt? Level er ikke nødvendigvis en volumkontroll, den skal også tilpasse forsterkeren mot spiller. Bass på forsterkeren settes på 0(!), den er for å fintrimme lyden når alt annet er riktig, og skal ikke stå på 18 bare fordi du liker bass. Filteret SKAL stå på LowPass når forsterkeren driver en basskasse, enkelt og greit, og 100Hz er en grei begynnelse på filtreringspunktet. Generelt sagt: her er det ganske enkelt overstyring av det meste på de fleste måter.

 

Justér innstillingen slik som nevnt før her, og hør hvordan det blir. Eventuelt så holder vel InstallBay.no på i Tønsberg, kjør innom og spør om de har tid til å hjelpe deg litt med grunninnstillingen av anlegget, så du ikke ødelegger noe med fortsatt mishandling av anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis anlegget det er noe galt med, men du som hverken har peil eller hører på råd når du får dem her... ;)

 

Hvorfor har du Level på 0,1 volt når linjeutgangen fra Pioneer'en er på 2 volt? Level er ikke nødvendigvis en volumkontroll, den skal også tilpasse forsterkeren mot spiller. Bass på forsterkeren settes på 0(!), den er for å fintrimme lyden når alt annet er riktig, og skal ikke stå på 18 bare fordi du liker bass. Filteret SKAL stå på LowPass når forsterkeren driver en basskasse, enkelt og greit, og 100Hz er en grei begynnelse på filtreringspunktet. Generelt sagt: her er det ganske enkelt overstyring av det meste på de fleste måter.

 

Justér innstillingen slik som nevnt før her, og hør hvordan det blir. Eventuelt så holder vel InstallBay.no på i Tønsberg, kjør innom og spør om de har tid til å hjelpe deg litt med grunninnstillingen av anlegget, så du ikke ødelegger noe med fortsatt mishandling av anlegget.

Innrømmer gjerne at jeg ikke har peiling på bilstereo. Men angående det du sier, at jeg ikke tar i mot råd; Før virket anlegget helt greit, og nå virker det ikke lenger. Derfor konkluderte/trodde jeg at forsterkeren var ødelagt, og at det ikke var noe vits i å prøve å endre på innstillingene, nå som skaden allerede er skjedd.

Men kobler gjerne til forsterkeren igjen, og prøver å stille på den for å se om det hjelper.

 

Stikker ut å prøver det dere har sagt, og gir tilbakemelding på hvordan det gikk senere i dag.

 

Takker uansett for alle svar. Lærer mye av det dere sier. Så selv om denne forsterkeren kanskje er ødelagt, tar jeg med meg det dere har sagt videre, slik at jeg slipper å ødelegge en eventuell ny forsterker/annet utstyr.

 

edit: Liten tilleggsopplysning: På den nye basskassa er elementene koblet sammen, i 2 ohm... Hvis det på noen måte har noe å si.

Endret av kjetilbm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har jeg fått testet litt. Stilte inn forsterkeren slik:

 

"LEVEL" -> Stilt til ca 2V

"BASS" -> stilt til 0dB

 

X-OVER

.."LOW PASS" vriknappen -> står fortsatt på midten, altså 100

.. bryteren er dyttet helt til venstre, og står nå på "LOW PASS"

 

Dette hjalp litt i starten, men det gikk litt opp og ned. Noen ganger spilte det OK, men langt fra bra, og av og til ble lyden helt forvrengt og stygg.

(* LANGT (!) fra bra, skurelyden var der fremdeles, men vesentlig bedre.

 

Det spilte bra i starten, og så ble det plutselig helt jævlig. Gikk inn og tok meg noe å spise, og når jeg kom tilbake spilte det bedre igjen.

 

Virker nesten litt som, at jo varmere forsterkeren er, jo verre er lyden...? Eller?

 

Testet også med en annen CD spiller, men samme resultat da.

 

Så da står jeg igjen med to mulige alternativ:

- forsterkeren er defekt. Lønnsomt å reparere? Kjøpe ny?

- kan det skyldes dårlige strømkabler/dårlig jording e.l? Hvis jeg skal kjøpe nye strømkabler, hvor tykke må de være? De jeg har nå er 8 mm2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp en ny forstreker og invester i større strømkable/jording! (greit at de er samme strl..) finn ett GODT jordingspunkt.. (slip av med vinkelsliper og slipeskive så det blir bra!) så skal det her gå bra det her vettu.. :P bare pass på at den nye forsterkeren din funker på 2 ohm (de fleste gjør det) og kjøp en med litt størrelse på så da har du noe å gå på da du blir lei de subbene dine.. hehe..

Prøvd mye rart, men ingenting slår bakhjulstrekk med sperre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår