Gå til innhold

Solgt bil – kjøperen krever heving

Ranger emnet


ciccio

Anbefalte innlegg

Finnes det andre her som har solgt bil, og senere fått problemer med kjøperen? Selgere som har vært ryddige i ei salgsprosess av bil, men i ettertid blir utsatt for økonomiske krav og mistenkliggjøring fra spekulative bilkjøpere? Kanskje man kunne utvekslet noen erfaringer i forhold til lovverk, argumentasjon og tekniske detaljer. Finnes det også en bilinteressert juristsnok her, så kom gjerne med noen innspill.

 

Min situasjon er forenklet denne:

 

En 12 år gammel bruktbil med relativt kort km. stand er solgt.

Bilen har vært kollisjonsskadet, men har vært rettet opp profesjonelt.

Bilen ble annonsert som kollisjonsskadet, ”solgt som forevist” og kontrakten inneholder klare opplysninger om kollisjonsskade og oppretting.

Bilen er besiktiget og prøvekjørt av kjøper.

Bilen ble solgt til godt under markedsverdi på grunn av den tidligere skaden.

Bilen har etter oppretting vært en pålitelig og god bil i flere år.

 

Kjøperen tilhører kverulantslekta – noen man dessverre ikke kan gardere seg mot før et bilsalg. Han mener bilen er skjev i hjulstilling, og at det skyldes kollisjonsskaden. Han mener også bilen har vært kondemnert. Og vil ha kjøpet hevet fordi den er skjev, og at han ikke var opplyst om kondemnering.

 

La gå. Den er litt skjev i følge NAF. Men jeg vi likevel mene bilen var ok etter oppretting, ellers ville den ikke fått skilter ved godkjenning. Skjevhet i hjulstilling kan ha oppstått i årene som har gått siden kollisjonen med bruksslitasje. Kondemnering er jeg litt usikker på, men: Forsikringsbransjen sier at man ikke må se kondemnering som synonymt med vrak. De sier at kondemnering er et spørsmål om markedsverdi på bilen… Litt forenklet: En 15 år gammel Honda med en skade i ei dør lønner seg ikke lenger å reparere fordi ei ny dør koster mer enn bilens markedsverdi – og det til tross for at bilen ellers er fullt brukbar!

 

Saken min er hos Forbrukerrådet nå, og går til Forbrukertvistutvalget som avsier dom. Ved nederlag kommer jeg til å stevne ham med advokat – fordi det er noe prinsipielt viktig her: Har man opplyst om alt man visste, latt kjøper undersøke bilen, solgt i god tro og solgt bilen ”slik den står” så vil nederlag være temmelig urettferdig og bør prøves rettslig.

 

Så, andre her med lignende historier? Erfaringer om utfall? Tips, råd? Mitt råd så langt er at begrepet ”solgt slik den står” er ikke verdt en dritt om du møter på rette kjøperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et gjentakende tema her på bilforumet, noe et kjapt søk viser: http://www.bilforumet.no/cfmgoogle.php?cx=partner-pub-6411872509083291%3An91v1u-jlz3&cof=FORID%3A11&ie=ISO-8859-1&q=problemer+salg+bruktbil&sa=S%F8k&siteurl=www.bilforumet.no%2Fjuridisk%2F253235-solgt-bil-kjoperen-krever-heving.html#1090

 

Det er noe dritt å selge bruktbil, og folk vil alltid prøve seg. Men kjøpere som klager på småting for å spare noen kroner, kommer sjelden langt med sine krav. De må bevise at du visste om manglene, og bevisst har unnlatt å informere om de. Og dette er vanskelig å bevise...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et gjentakende tema her på bilforumet, noe et kjapt søk viser: http://www.bilforumet.no/cfmgoogle.php?cx=partner-pub-6411872509083291%3An91v1u-jlz3&cof=FORID%3A11&ie=ISO-8859-1&q=problemer+salg+bruktbil&sa=S%F8k&siteurl=www.bilforumet.no%2Fjuridisk%2F253235-solgt-bil-kjoperen-krever-heving.html#1090

 

Det er noe dritt å selge bruktbil, og folk vil alltid prøve seg. Men kjøpere som klager på småting for å spare noen kroner, kommer sjelden langt med sine krav. De må bevise at du visste om manglene, og bevisst har unnlatt å informere om de. Og dette er vanskelig å bevise...

 

Ja, jeg vil tro dette er gjenganger. Takk for linken. Den skal gjennomgåes. Temaet er gjenganger hos Forbrukerrådet også: Sikkert blant "Topp 10 klager". Et tips til de mange som har solgt og ender i tull, eller på motsatt side av bordet som kjøper for den saks skyld er Forbrukertvistutvalgets hjemmesider: http://www.forbrukertvistutvalget.no en nyttig side. Der kan man søke på saker flere år tilbake i tid. Lese gjennom saksforløp, vurdering og dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår