Gå til innhold

Billig dekk til S-Max - trygt & sikkert?

Ranger emnet


-JohnDoe-

Anbefalte innlegg

Måtte bytte i fra vinterdekka i dag og selvfølgelig så var sommerdekka bortimot utslitte.. :)

 

Dekkmann skulle ha ca 8900kr for 4 hjul på bil. Dette var da PremiumContact2. Dekk som jeg kjenner godt i fra før. Syntes at det var litt for mye for min lommebok denne måneden.

 

Så jeg tok turen opp til Sharif's og de ga meg et tilbud på ett dekk som jeg aldri har hørt om tidigere, nemlig Nexen CP672 (som er helt nytt i fra Nexen). De skulle ha 2600kr ferdig på bilen. :D Ikke en dårlig pris spør du meg!!

 

Men dette er jo et billig dekk, så det noen som kan forklare meg hvor gode disse dekka egentlig er? Altså de kan umulig være 4 ganger dårligere enn PremiumContact2? Selv om PC2 er nesten 4 ganger så dyrt?

 

På Sharif's så sa de at dette var meget gode dekk, ikke verdens beste, men de ville uten tvil holde til vanlig normal kjøring. De hadde gode egenskaper ved vått føre (vannplaning), de har lite støy og en jevn slitebane.

 

I og med at jeg har en bil som krever "spesielle" dekk pga belastning & høy vektbegrensning så har jeg ikke allverdens beste utvalg i dekk, min dekkdimensjon er: 215/60/R-16 96H.

 

Så hva tror dere om disse Nexen dekka? Jeg har dog kjøpt de, men jeg er litt usikker da jeg vanligvis går for kjente merker til bilen.

Endret av -JohnDoe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har dekka, så er det kanskje heller du som burde fortelle oss hvordan de er :)

 

Erfaring avhenger sikkert litt av bil, dekk versjon/dimensjon m.m.

Har hør om flere som er godt fornøyd med Nexen N3000,

mens svenske Vi Bilägare hadde en test hvor Nexen Classe Premiere fikk karakter "uselt".

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har dekka, så er det kanskje heller du som burde fortelle oss hvordan de er :) --

 

Nå har jeg ikke fått rullet mere enn ca 6 mil med disse i dag, og det er jo en ting som slår meg.. og det er at det lite dekkstøy i fra disse. Nå vet jeg ikke hvordan nødbrems er, eller våttføre fordi det har ikke vært noe regn i dag. Så det kan jeg ikke uttale meg om. :)

 

Liker ikke overraskelser, så jeg hadde håpet noen kjente til disse dekka bedre enn hva jeg gjør.. :) og kunne opplyse litt om svakhetene på disse.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nexen er et like godt dekk som et hvilket som helst annet dekk i samme prisklasse, og det er like godt som dyrere dekk også. Dekkonline har en "tyretest" på siden når du går inn på et enkelt dekk, så vil du se hvilken score det har fått på alle forhold (støy, vinter, sommer, vått underlag osv..)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så sjelden loadindex da...

Om du hadde gått opp til 225 hadde det vært "standard" med lovlig LI.

 

Mener og det er en regel som sier at du kan gå ned på LI og opp på fartsmerkinga også om det er noe alternativ.

 

Men tilbake til saken.

 

Nexen er billigdekk, men de er blant de ok billigdekka og ikke noe å være redd for, man kjører etter forholda uansett.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilbakemelding på dekka.. De virker til å være gode, har fått prøvd dem på både vått og tørt føre.

 

De sitter godt på vått føre, har prøvd nødbrems og det virket slik som det skulle! Har også utsatt bilen for sidekrefter i sving på vått føre.. ikke noe unormalt å melde der heller.. :)

 

Og det som slår meg spesielt er at det utrolig lite dekkstøy på disse! Og det er en stor PLUSS!

 

Det som blir spennende er om hvordan dekka oppfører seg når de begynner å bli nedslitt, det er mulig at det er der man ser forskjellen på billige kontra dyre dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår