Gå til innhold

Bør jeg importere bilen fra utlandet, når jeg har de forutsetningene, som jeg har?

Ranger emnet


2fast4u86

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Leste en artikkel her nettopp om at det viser seg å være mye gunstigere å importere bil fra utlandet, nå som kronen er så sterk i forhold til euroen. Det kan være snakk om å spare flere titalls tusen, dersom bilen er i det øvre prissjikt.

 

Jeg har nære venner i både Polen og Tyskland, som kan udnersøke og sjekke bilen nøye for meg, dersom jeg velger å kjøpe. I tillegg vil de være behjelpelige med det formelle med tanke på språkforskjeller osv.

 

Hvor mye bør egentlig bilen koste for at det skal lønne seg med import? Har jo forstått det slik at man generelt sett vil få en mye bedre utstyrt bil, dersom man importerer fra utlandet, til samme pris for en bil man kjøper i Norge.

 

Fordelene ved å kjøpe bilen i Norge, er vel at man har bedre klagemuligheter samtidig som at man "vet litt bedre hva man får". Men denne påstanden vil vel bli avfeid for min del, ettersom jeg har personer som kan hjelpe meg med å undersøke bilens historie etc i utlandet?

 

Er det flere ting jeg bør tenke på? Håper flest mulig kan komme med svar.

Har for øvrig hatt Saab 9-3 (diesel), helst i starten av 2000-tallet i sikte. Bør jeg kanskje heller importere en tysk bil mtp at det er større bruktbilutvalg av dette i Tyskland/Polen?

 

Takk.

Endret av 2fast4u86

Die Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du beregne engangsavgifter:

http://tyskland.org/importavgifter.htm

 

Pga. bruksfradraget vil jeg si at bilens alder har større betydning enn prisen. Bare for å nevne et eksempel: Jeg dro til Tyskland for å se på en 1995 Subaru Legacy, som i dette tilfellet ville lønne seg sammenlignet med å kjøpe en norskregistrert bil. Var verre med 1998-modellen.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter i samme bås som deg har en kamerat som jobber for mercedes i hamburg så jeg har store plander om å dra ned for å hente bil til neste år. Planen min er en av de tyske bilene, tyskere er glade i å kjøpe egne biler og pris forskjellen er liten fra en vellutstyrt til en mindre utstyrt bil der nede så det er stor mulighet for å få med mye utstyr utover det man finner her hjemme. Det største hinderet er vel 1 reg datoen og HK+CO2... det er fint mulig å finne en 3-4-5 år gammel bil som har gått lite. Husk at 100 000km i tyskland ikke kan sammenlignes med 100 000 km i norge men det vet vel alle.

 

Så selv på en 2,7 allroad og man kan spare en pen slant med penger + du får med mer utstyr... Så også på BMW 525XD, den har i tillegg lavere co2 så er de så steika dyre her i norge. Sjekk litt på finn.no så ser du hva du får her og finner en samme bil på mobile.de og samenligner priser så ser du hvor mye du kan spare.

 

Så med de kontaktene du har så blir det vel dumt å kjøpe bil i norge... Selv om du har bedre bruker rettigheter her, husk at du kan alltid kjøpe ekstra garranti hos forsikrings selskap eller noen som tilbyr slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår