Ser den men staten får mindre i skatt siden jeg har fradrag på bilen, så dersom jeg kjøper en varebil til f.eks 1 mill kr vil jeg få trekke fra 200 000,- før jeg skatter i tillegg til annet så da har jeg teoretisk sett mulighet til å holde skatten svært lav, bilen vil til slutt komme meg til gode da jeg kan sette i setene og beholde den privat. men nok om det, ser godt hva du mener...
Det har vært mye snakk om såkalte miljøvenlige varebiler som posten ønsket å bestille 5000 stk av men de er ikke godkjent i norge så ved å endre på reglene kutter de ut fordelen med å ha en senere mulighet til å gjøre en varebil til personbil. etter min mening så er staten i stand til å gjøre noe slikt. Og heler tvinge firma til å anskaffe anskaffe vanlige biler som firmabiler som de ansatte må skatte av. da blir det vel mer kroner i kassen.
http://www.dagsavisen.no/bil-trafikk/article400638.ece
Jeg tror du missforstod meg litt ang 10 års regelen, pr i dag er det slik at man kan registrere en varebil med grønne skilt få med seter bak som kan settes inn de første 9 årene mot avgift det 10 året er jo som sagt gratis. Mens som sagt jeg har bare hørt rykter av en kolega at de nye reglene vil gjelde fra 1 november 2010 og skal ikke ha tilbakevirkende kraft altså alle bilene som er registrert før den dato vil gå under de gamle reglene...