northland Skrevet Mai 9, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2010 Hei! Har en T4 Caravelle 91 jeg ikke helt klarer å bli klok på. Litt usikker på hvor jeg skal begynne, men får prøve å ta det fra en ende. For en mnd siden ble det utført et motorskifte på bilen. Jeg er litt usikker på hvordan alt elektrisk fungerte i forkant av dette, da jeg ikke kjørte bilen mer enn noen mil med gammel motor. Etterpå ville bilen ikke lenger starte elektronisk, så jeg skiftet startmotor. Litt usikker på om det virkelig var et kritisk behov, men den gamle var i alle fall ganske dårlig også i forkant. Dette løste ingen problem, da bilen fortsatt ikke startet. På dette tidspunktet ble det også byttet batteri, siden dette skule brukes som russebil og det gamle begynte å bli gammelt. Vet ikke om det var behov, men får tak i batterier til innkjøpspris så det var "greit å ha". Bilen startet nå av og til med tenninga, men mistenkte at denne var dårlig. Så jeg koblet på to kabler til tenninga som jeg "tyvkobler" bilen med. De første dagene med nytt batteri fungerte dette bra, og den startet hver gang. Så begynte den å bli vanskeligere å starte slik. Måtte prøve en god del ganger før de eventuelt tok tak. Det er altså ikke slik at startmotoren går, men dårlig. Den tar ikke/det skjer ikke noe i det hele tatt. Etterhvert kom også en del andre ting på banen. Når jeg slår på batteriet/motoren blinker/lyser det svakt i blinklys. Disse slår ofte også for fort når jeg faktisk blinker. CD-spiller detter inn og ut hele tiden, når den i det hele tatt vil slå seg på. Det er også lagt opp to forsterkere, disse slår seg derimot ikke av. Det er kun spilleren. Dene ene forsterkeren har voltmeter, og dette ligger ganske stabilt på rundt 12v (selvsagt hopper nåla litt ved basslag). Det kan også nevnes at blinklysa i displayet lyser kraftig ved bremsing. Litt usikker på når dette skjedde, men speedometet har sluttet å virke. Kan også nevnes at alle problemene ved enkelte anledninger har gitt seg etter en 10-15 minutters kjøring. Samt at blinklysa som lyser svakt i displayet fungerer normalt med gasspådrag på tomgang enkelte ganger. Er montert trådløs sentrallås, og "alarmen" på denne slår seg av og til på (type nødblink) Vil også legge til at det ikke alltid er noe problem i det hele tatt, og ting fungerer fint. Dog har dette skjedde mindre og mindre i det siste. Har prøvd å lade batteriet med batterilader, er noe usikker på hvor godt denne fungerer da den ikke opererer helt som den skal (viser bla. ikke hvor mye strøm det er på batteriet lenger. Dette er på samtlige biler jeg har prøvd) Noen som har noen ide om hva dette kan være? Eller hvordan jeg bør feilsøke? Skjønner ingenting lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
craxz Skrevet Mai 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2010 For meg høres det ut som jordingsfeil, gammel bil, gamle kabler, hadde litt av samme problemet på en escrot, den startet av og til og innimellom, dro ikke starteren rundt, det ble løst med å dra en ny jord rett fra batteret til blokka! Det går jo ann å prøve hvertfall.. Siter - Volvo S60 2.4 BSR - Volvoen! - Mazda Miata 1.6 - Konebilen X Morris Marina 1.3 Deluxe - SPIKER - X Nissan X-trail 2.2 DCI - DRITTBIL! - X VW Passat 1.8 - SOLGT - X Rover 216 GTi 16v Twin Cam - SPIKER - X Mercedes Benz 209D - Russebilen - SOLGT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
northland Skrevet Mai 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2010 Kan alltids prøve å trekke ny jordingskabel fra batteriet. Men den gamle ser ut til å henge godt i alle fall. Mulig eiring ol. kan være et problem, eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvoexperten Skrevet Mai 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2010 Det virker som flere jodingskabler har dårlig forbindelse mot gods samt tror jeg pluss kabelen til sikrings boksen har en dårlig forbindelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
northland Skrevet Mai 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2010 Takker for svar! Om det er dårlige kabler/dårlig kontakt. Er dette noe jeg kan måle noen steder med et multimeter eller lignende? Eller må jeg rett og slett trekke nye kabler og skjekke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
northland Skrevet Mai 25, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2010 Lurer også på hvor mye jeg kan koble av minuspolen på batteriet? Litt usikker på hvordan alt dette fungerer, men er det noe som er essensielt for hvordan bilen fungerer som er jordet via minuspolen? Utenom "hovedkablene" om noen skjønner hvor jeg vil. Er et samsurium av kabler, og ettermontert utstyr som går overalt under panseret. Så tenkte det kunne vert greit å få bort alt unødvendig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.