Gå til innhold

Astraen starter ikke, hvor befinner tennpuggene seg?

Ranger emnet


arnesheim

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har hatt min Opel Astra sport 2000 mod i snart et år, og den har alltid startet uten problemer, men nå tenner den ikke, selv om startmotoren går fint og batteriet er bra, jeg har sett under plast lokket oppå motoren, men kunne ikke finne tennpuggene. Hvor i all verden befinner de seg, må men våre bilmekaniker for å sjekke tennpluggene nå om dagen?

 

Tips mottas med takk:)

 

Mvh

Jan (hobbymekaniker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hvilken motor du har, men jeg vil kanskje anta at det er en med COP (Coil On Plug). Da ligger denne som en svart kassett som skjuler pluggene. Denne ligger naturlig nok mellom kamakslene (under plastdekselet du har fjernet). Har aldri fjernet en sånn en, men det bør bare være å trekke den opp. Den bør i så fall se ca. sånn ut:

http://cgi.ebay.co.uk/VAUXHALL-ASTRA-G-VECTRA-B-ZAFIRA-1-6-16V-COIL-DIS-PACK-/110512123288?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19bb092d98

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket alle tenpluggene og de gnistrer fint mot motorblokka, så da er de i orden.

Jeg har litt lite bensin ca 10- 20 % og det har hvert kalt om natten. Kan det tenkes at det er blitt kondens i tanken?

Er det lurt å fylle litt kondensfjerner, eller fylle på mer bensin, eller kanskje sjekke bensinpumpe eller lignende. Noen forslag folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk kondensfjerner på biler med innsprøytning!Du kan prøve å fylle på litt mer bensin først. Du kan sjekke bensinpumpa ved å skru av den ene slangen som går inn på innsuget, nå er ikke jeg sikker på hvem som er tur og retur men du får prøve deg fram. Kommer det ikke bensin ut fra noen av dem så er det bensinpumpa. Kan også være sikringer eller releet til bensinpumpa.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt på litt kondensfjerner og 5 l bensin, den startet ikke, så tenkte jeg at jeg skulle lade batteriet med en annen bil, mens jeg ladet bilen tenkte jeg å prøve å kinne litt til, kanskje turtallet ble litt høyere, jeg syntes da å høre antydning til tenning, og prøvde å justerre litt på gassen. etter litt STARTET billen, jeg kjørta rett og fylte full tank:)

Reiner med at bilen fungerer fint i morgen til jobb nå.

Takker så MYE til alle som har lest og hjulpet meg:)

:spin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt på litt kondensfjerner og 5 l bensin, den startet ikke, så tenkte jeg at jeg skulle lade batteriet med en annen bil, mens jeg ladet bilen tenkte jeg å prøve å kinne litt til, kanskje turtallet ble litt høyere, jeg syntes da å høre antydning til tenning, og prøvde å justerre litt på gassen. etter litt STARTET billen, jeg kjørta rett og fylte full tank:)

Reiner med at bilen fungerer fint i morgen til jobb nå.

Takker så MYE til alle som har lest og hjulpet meg:)

:spin

 

Hvis bilen er tregstartet kan det være et par ting som kødder det til. Det KAN være kjølevannstemperatursensoren som er ødelagt, og at kaldstartsanrikningen dermed blir feil. Det KAN også være et symptom på defekt kamakselføler, selv om jeg kanskje tror det påvirker varmstart mer enn kaldstart. Se etter om motorlampa lyser.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke innsprøytingsanlegget som ikke liker kondensfjerner, men katalysatoren. Står på noen flasker hvor mye en moderne bil tåler.

 

Og hvorfor skulle ikke katalysatoren tåle kondensfjerner? Det er en lettere jobb for katten å oksydere etanol eller isopropanol enn bensin. Hvorfor skulle en motor eller katalysator ta skade av litt kondensfjerner når det er greit med innblanding av 5% etanol i bensinen?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår