Gå til innhold

Sveiseprimer.

Ranger emnet


Rakapparat

Anbefalte innlegg

Nope, nope, nope. I allefall ikke som hyllevare.

Er snakk om primer som smøres på skjøten før sveising av karosseri. Gjør skjøten 100% tett, og hindrer rustdannelse i sveisefugen. Brukes der du må overlappe. Har sett at Würth har (har hatt), men den koster det hvite ut av øya, og jeg er ikke sikker på om man får kjøpt den som privatperson.

Propeller i innsuget er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta har jeg aldri hørt om faktisk, men så er jeg ingen sveiser heller.

Men angående rustbeskyttelse, så har jeg pleid å spraye på sinkspray på varm sveis etter tips fra litt mere erfarne folk, om det funker vet jeg ikke.

 

Nå var ikke det ett direkte svar på det du lurte på dessverre, men er gjerne interessert i info om sveiseprimeren selv.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er snakk om en fugemasse som ikke koker bort når man punktsveiser? I så fall er dette noe jeg og vil vite.

 

Har sett at i orginale overlappende skjøter så er fugen også inni sprekken, så når bilprodusentene bruker det så må det vel gå ann å få tak i. Men har aldri sett det til salgs.

 

Hvor mye dårligere blir skjøten dersom man bare smører fuge på fuge utvendig etter sveising?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne primeren (på pluggsveising da):

 

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=33&products_id=711

 

Hadde vært interessant å høre om det fantes noe mer som en fugemasse ja. Har forøvrig hørt at det finnes en type lim som du kan lime platene med før du punktsveiser, dette for å gjøre skjøtene stivere.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en gang en sånn sveiseprimer/grunning hos et av disse kjemikalier-for-verkstedet sjappene med omreisende proffselger. Mener det har syv bokstaver i firmanavnet.

 

Hvis den gasolinen er 99,9% zink burde en annen slags merkevare-sinkspray også fungere? Jeg har prøvd kjøkkentemazink etter sveising. Den satt ikke godt fast engang i mitt tilfelle. Så en annen som mente temazinken er noe skvip vs skikkelig zink. Zink? Sink?

 

Skal jeg ha noe på rykende varm sveis måtte det bli Owatrol. Den jobber seg godt inn og stenger ute oksygen fra porene. Også tørker den jo inn og opp og kan overmales. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden kjøpte jeg en boks med noe slikt på Würth, tror den heter Europax. Den kosta ca 500 kr, og jeg tror denne skal smøres på før sveising. Jeg har imidlertid mistet bruksanvisningen, og bare såvidt testet produktet uten og følge opp resultatet. Er det noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er dere inne på noe ja.

Det var/er mulig å få tak i sveiseprimer gjennom Volvo, hadde artikkelnummeret liggende, men har selvfølgelig rotet det bort. Vet ikke om de selger det til private lenger. Spurte ved et stort Volvoverksted, men verksmesteren så ut som om han hadde falt ned fra månen og lengtet opp igjen da jeg stilte spørsmålet (ikke så overraskende forsåvidt). Å sveise karosseriplater med overlapp uten å bruke skikkelig sveiseprimer er bortkastet arbeid, så jeg skulle gjerne hatt mer av den blå gugga til Volvo. Skal lete mer etter lappen med artikkelnummeret. (Würth sine greier har jeg jevnt over dårlig erfaring med)

Propeller i innsuget er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår