Gå til innhold

Touran Original stereo

Ranger emnet


sebbevanb

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her som har peiling på hvordan høytalere som sitter i Touran originalt? Da tenker jeg på original størrelse sånn at jeg kan kjøpe høytalere som passer rett inn. har en Touran highline 2005 modell. (highline har: 8 høytalere totalt)

 

Takker for alle svar da jeg har prøvd vel og lenge for å finne ut av dette. Og synes det hadde hvert unødvendig å demontere dørtrekkene bare for å sjekke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen tusen takk :) siden det virker som du har peiling, vet du sånn ca hvordan watt det er på de originale høytalerne?

 

Kva skal du med den infoen?

Skal du drive høgtalerene med originalspiller?

Finn deg høgtalere i den prisklassen du vil ha.

Kanskje du har ein bilstereobutikk i nærheiten, so du kan høyre på litt forskjellige høgtalere?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva jeg skal med den infoen er vel likegyldig for deg? :P Er bare litt interessert i hvordan det originale anlegget er i forhold til et evt. nytt et. Har ikke noe lyst til å legge penger i det og nesten ikke merke forskjell, for har ikke tenkt å bruke alt for mye. Derfor er det greit å vite sånn ca hvor mye penger jeg må legge i det for at det skal være verdt jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvor mange watt originalhøyttalerne er på, forteller ingenting om hverken hvor bra de spiller eller hvor høyt de kan spille. Liker du ikke den tonale kvaliteten på originalhøyttalerne, finner man seg heller noen som man synes spiller bedre. Og da hjelper det ikke å se på antall watt de er oppgitt til, de vil uansett måtte drives av en forsterker med X antall watt, og hvor naturtro de høres ut bestemmes av både høyttalernes kvalitet, forsterkerens kvalitet og spillerens kvalitet. Det ska'kke værra så enkelt serru. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg selvfølgelig klar over :) for å gjøre det litt mer konkret da, eks: om jeg bytter til noen 150 watts budsjett høyttalere. (forsterker har jeg fikset så ikke tenkt på det) Vil jeg da kunne spille høyere? og hvordan vil kvaliteten være i forhold til originalt, ønsker ikke dårligere kvalitet bare for å kunne spille høyere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje du spille høgt nok no?

 

Om høgtalerene er på 50, 150 eller 250w har ikkje so mykje å sei.

Som sagt so er det greit å stikke innom ein bilstereobutikk for å høyre på forskjellige høgtalere, slik at du kan velge eit merke du liker lyden av.

 

Viss du ikkje skal bruke altfor mykje på høgtalere, kan du f.eks. kjøpe 2 sett av disse. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=3983&katid=649&mid=m436&id=&vn=736

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg selvfølgelig klar over :)
Tydeligvis ikke, når jeg leser resten av innlegget ditt... ;)

 

for å gjøre det litt mer konkret da, eks: om jeg bytter til noen 150 watts budsjett høyttalere. (forsterker har jeg fikset så ikke tenkt på det) Vil jeg da kunne spille høyere?
Umulig å fastslå!! Som nevnt har ikke antall watt en høyttaler er oppgitt til hverken noe å si for lydkvaliteten eller oppnåelig volum.

 

En 5-watts høyttaler med en følsomhet90db vil spille dobbelt så høyt som en 150-watts høyttaler med en følsomhet på 87dB, når volumet på spilleren holdes konstant. Ergo; skal man spille høyt med kun en spiller-forsterker til å drive høyttalerne, kan det være lurt å velge høyttalere med høy følsomhet, om målet er å spille høyt.

 

og hvordan vil kvaliteten være i forhold til originalt, ønsker ikke dårligere kvalitet bare for å kunne spille høyere
Igjen, umulig å fastslå bare ved å se på noen høyttalerwatt. Lydkvalitet har intet med watt å gjøre, men om hvordan høyttaleren videreformidler lydsignalene fra spillere... og da må man vurdere det meste annet enn nettopp tekniske parametre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for høyttaler leksjonen :) ble litt klokere nå! forresten, har noen her erfaringer med CANLINE 8902 spilleren? virker om en bra spiller, har det meste og en grei innebygd forsterker. Men er litt skeptisk til merker jeg aldri har hørt om og virker umulig å finne noe på nett så virker litt humbug.

 

Her er en link om noen vil se på den: http://www.tireline.no/GPS-BILELEKTRONIKK/Canline-7088/flypage-ask.tpl.html

 

Har noen hvert borti denne type spiller før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår