Gå til innhold

Fattigmanns lakkboks

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

Veldig hyggelige tilbakemeldinger, takk for det!

 

Jeg får se å få mykryggen i gir og ta noen bilder etterhvert, sånn at jeg kan oppdatere hovedposten og gjøre den litt mer lettlest og spennende.

 

Skal etterhvert i gang med å bygge en bedre filteranordning til viftene. Har tenkt på en slags kasse med dobbel hønsenetting foran og bak som jeg kan klemme litt bedre filtre mellom og som jeg kan sette viftene inni. Når jeg begynner med det, skal jeg hvertfal poste bilder.

 

Skriv gjerne litt om deres egne erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I dag tok jeg til med å isolere og legge spon på veggene i garasjen. Kommer nok til å ta det veldig pent og rolig med det fordi jeg har mange andre prosjekter rundt om i huset som må gjøres (og som madamen gjerne vil ha prioritert..). Utrolig hvor billig spon og isolasjon er på Byggmax!

 

Dessuten begynte jeg på å lage en filterkasse til viftene. Dette blir en kasse av det jeg hadde liggende av platemateriale. Den består av en ramme av plater som skal ha doble nettingdører på hver side til å feste utskiftbare filtre mellom. Den rommer akkurat de to rutboviftene mine, og ved at den blir firkanta, blir det en del lettere å få det tett rundt den.

 

Legger ut bilder når jeg er ferdig med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, viftekasse.

 

Fant en gammel OSB-platerest som jeg skar ut sidene i kassa fra og satt sammen med lamellkjeks. Det ser kanskje ikke så lekkert ut, men den er hvertfall tett for alle sammenføyninger er tetta med silikon.

 

kasse.jpg

 

Så tok den gamle kjøkkenbenken og skar lister av den med sirkelsag som jeg kappa til og laga rammer av. Sitter sammen i hjørnene med trelim og én dykkert. Disse rammene skal bli dører som jeg skal klemme Biltemas mikrofilter for støvsuger mellom. Derfor trenger jeg fire av disse dørene, men det gikk så fort å lage dem at jeg like greit laget 6. I tilfelle en skulle gå i stykker, ikke passe så bra o.l.

 

På rammene har jeg stifta fast fluenetting fra Biltema og etterpå har jeg smurt silikon over, slik at netter klistrer seg til ramma og blir tett mot den.

 

ramme.jpg

 

Jeg brukte varmluftpistol til å stramme opp nettet litt og samtidig hjelpe herdinga av silikonen i gang. Men jeg la fort merke til at det lønner seg å være forsiktig så man ikke smelter hull i nettingen (se bildet). Bra jeg lagde seks :)

 

Den første ramma spikra jeg fast til kassa. Når de andre har fått tørka litt, skal jeg sette små hengsler på dem så de kan klemmes sammen, en på hver side av filteret. Så skal de festes til kassa med hengsler så denne kan åpnes og lukkes ettersom jeg trenger å bruke viftene andre steder også.

 

Her er vifta som jeg har to av. Begge får plass inni boksen.

 

vifte.jpg

 

Når jeg er ferdig har denne løsninga kosta meg 39 kroner for nettingen, 39 for seks hengsler og 108 kroner for fire filtre. Matrialene ellers hadde jeg liggende. Men viftene kosta jo 300 kroner per stykk da. 788 kroner totalt hvis man tar med dem.

 

Ellers har jeg fått opp isolasjon og spon på deler av en av veggene. Det er dette forerste området jeg stort sett lakkerer i, derfor starta jeg jobben her. Det blir bra etterhvert dette. Gleder meg voldsomt til å få malt alt dette hvitt. Da tenkte jeg bare å finne utendørsmaling av absolutt billigste sort og rulle på.

 

lakkrom.jpg

Endret av Nordhagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at det var på tide å oppdatere hovedinnlegget med de bildene jeg har til rådighet så langt, dessuten fant jeg noen skrivefeil.

 

Viftekassa er ferdig og teltet mitt er snart ferdig rigga for en nye runde med lakkering. Skal se om jeg får gjort noe mer i morgen og tatt noen flere bilder så dere endelig kan få se hvordan jeg har hengt opp presenningene + bilder av den ferdige viftekassa.

 

Snart skal min fars ombygde og custombeisa Epiphone-gitar klarlakkeres. Det gleder jeg meg mest til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd, jeg har lenge hatt lyst til å lage noe liknende selv men har ikke fullt ut planlagt alle løsningen. Supert at du har dokumentert dette for oss andre, takk så mye!

 

Det blir nok å lage noe liknende så snart den nye garasjen er godkjent i kommunen og bygd ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I proffe lakkbokser blir det ikke brukt fuge/tettningsmasser som inneholder silicon

 

Okei, BossCat, siden det kommer fra deg, regner jeg med at det stemmer. Men jeg kan bare ikke tenke meg at det skal være noe problem. Det er en fattigmanns lakkboks jeg lager her, og silikonen sitter fast. Jeg tenker jo også på alt annet jeg har brukt garasjen til og all den varierte forurensninga jeg har bedrevet der inne uten at jeg har hatt problemer før. Vaske slikkelig må jeg gjøre først uansett.

 

I dag har jeg uansett satt opp resten av boksen, og i morgen håper jeg å få sprøyta litt. Jeg tok et par bilder med mobilen, men de ble så dårlige. Tar kanskje noen bedre i morgen.

 

ferdig_kasse.jpg

 

telt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn et par nye bilder i hovedinnlegget.

 

La primer på noen kjøkkenfronter i dag, og løsninga fungerer utmerket må jeg si! Jeg tok disse bildene 2 timer etter at jeg var ferdig med pistolvask. Da lukta det fortsatt kraftig inni boksen, men veldig lite utafor. Det ligger heller ikkeno primerstøv rundt om i grarasjen utafor "boksen".

 

Her er noen andre bilder som ikke helt passa inn i hovedinnlegget:

 

Lakkboks_fra_port.jpg

 

Boksen sett utenfra:

 

Lakkboks_utenfra.jpg

 

Ser for meg at det kan komme til å bli et problem med flyvende primerrester når jeg skal legge lakken:

 

Viftekasse_brukt.jpg

 

Nærbilde av kjøkkenfrontene ikledd primer. Tror det er på tide å ta i bruk en proffere primer etterhvert, for jeg synes ikke Presto flyter så godt. Noen som har noen anbefalinger?

 

Primer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår