Gå til innhold

Fattigmanns lakkboks

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

Ikke for å tømme en oljekanne i noens unnsugsfilter, men jeg er en lakkerer på hobbybasis med gode resultater uten lakkboks til 80.000 og oppover. Jeg har kun 3 års erfaring på hobbybasis, men jeg har lakkert både biler, kjøkkenfronter og møbler med både interiørmaling, emaljelakk (Quick/Benga), møbellakk, lastebillakk og billakk. Dette er en tråd om å finne et sted å lakkere og jeg har noen råd jeg tror er interessant for de mange stå-på-villige, glade amatørene der ute som ikke har noe å tape.

 

Selv bor jeg i rekkehus i et tett bebodd område, så mitt eneste utendørs fristed er en rekkehusgarasje med én 16A kurs og åpning under taket mellom hver seksjon. Bilromet er 6x2,5 meter, så jeg kan ikke drive med hellakkering der, men jeg har lakkert fangere og dører. Jeg bruker også garasjen til møbelsnekring, fresing i MDF mm. Kombinasjonen krever mye nøyaktig vasking. Men for å si det sånn, hvis det finnes en løsning hjemme hos meg, kan alle klare det.

 

Min garasje:

 

garasjen.jpg

 

EDIT: Jeg har begynt jobben med å isolere og legge sponplater på veggene for å kunne kontrollere, støv inn og lakkstøv og varmegrader ut litt bedre. Lakkeringsområdet foreløpig:

 

lakkrom.jpg

 

Innkapsling

Den absolutt billigste løsningen for meg er også den beste. Hvite presenninger, lastestrikker, kroker og borrelåsbånd fra Biltema. Jeg husker ikke prisen på alt, men jeg tipper at totalen for det jeg trenger til lakkrom i halvparten av min garasje er omkring 250 kroner. Jeg fester kroner i veggene og fra disse strekker jeg lastestrikker for å henge opp presenningene. Denne løsningen gjør det mulig å henge presenninger i spenn, slik at de er rette og stramme, og for all del ikke detter ned på verst tenkelige tidspunkt. Jeg har også presenning på gulvet

 

Lakkboks_fra_bod.jpg

 

Min primære bekymring er naboenes garasjer og det som eventuelt måtte stå parkert i dem. Derfor har jeg strukket et stor presenning under skinnene til garasjeporten som innvendig tak. På sidene og foran og bak har jeg enda flere presenninger, og alle delene er festet til hverandre med selvklebende borrelåsbånd. Det blir ikke vanntett, men lufttett nok. Jobber man lenge nok med dette er det fullt mulig å lage et rom i rommet som du har temmelig god kontroll på med tanke på luft inn og ut.

 

EDIT: Hang opp "boksen" min igjen i dag, og det viser seg at borrelåsbåndet ikke holdt mange riggingene. Det falt av. Men jeg fant noen fine miniklyper i metall på Biltema som jeg bruker istedet, og egentlig fungerer det bedre.

 

I fjor sommer lakkerte jeg en Golf på så mange steder at jeg måtte finne en annen løsning. Da kjøpte jeg PP-rør, bends og T-stykker på Biltema og bygde et telt som jeg pakka inn med plast og satt dette utafor garasjen med hele bilen inni. Det er fortsatt litt rødere foran min garasje enn de andre sin, men selve jobben gikk fint. Men jeg hadde ikke gjort det på den måten igjen, for et telt av den størrelsen er ganske vanskelig (og faktisk dyrt) å få stivt nok. Og kommer vinden har du store bekymringer.

 

Hadde jeg hatt tomt, hadde jeg nok heller bygget noe av planker og vindsperreplast, men det får bli en annen gang.

 

Luft

Da tenker jeg ikke på kompressor, for kortversjonen der er at du trenger en sværing. Jeg har denne 90-literen fra Moe & Co. Den duger akkurat, men den må jobbe hardt når jeg bruker slipemaskiner og den største sprøyta:

 

kompressor.jpg

 

Jeg tenker heller på luft inn og ut av "boksen". Jeg har basert meg mye på Bilforumet i forhold til teori på dette området, og kjører en løsning med overtrykk, uten avtrekk. Jeg har ingen eksplosjonssikre vifter, og jeg er for nervøs av meg til å sette hva som helst til å suge lufta ut. Istedet har jeg to sånne og en gulvstående vifte fra Biltema. De fra Clasern er Honeywell turbovifter, og de er veldig effektive for størrelsen (Jeg har rengjort dem skikkelig nå :)).

 

vifte.jpg

 

Disse to har jeg festa i taket utenfor "boksen" og de blåser inn gjennom hull i presenningen, og har Biltema mikrofilter for støvsugere på baksiden. Gulvvifta blåser inn på samme måte på midten. I andre enden har garasjeporten 40-50 cm åpning for å slippe lufta ut og alle viftene peker på denne åpningen.

 

Lys

Lys er så vanvittig viktig, at selv om det er sagt av alle andre overalt på dette forumet, nevner jeg det igjen. Jeg har to svære arbeidslamper fra Biltema til 700 kroner og to sånne og det er alt for lite. Jeg trenger minst seks av de miste jeg har i tillegg, så de kommer etterhvert. For meg handler det om å kunne fange reflekterende lys i overflaten på det jeg lakkerer fra så mange vinkler som mulig.

 

Disse er fine å ha mange av overalt:

 

Lamper.jpg

 

Kompressorluft

Lufta fra kompressoren er fuktig og forurenset, så et filter er en god investering, og her duger IKKE Biltema. Jeg har først dette og deretter dette. Det var det billigste jeg fant. Siden har jeg sett at Jula også har noen tilsvarende produkter ganske billig, men jeg har ikke prøvd dem. Jeg har montert mine slik:

 

panel.jpg

 

Du trenger også et manometer som sitter på pistolen. Kanskje Biltema sitt er bra nok, men jeg synes det er veldig vanskelig å justere, så jeg har kosta på meg Devilbiss sitt digitale pistolmanometer.

 

Til slutt kan jeg anbefale å investere i en luftslange i gummi av bra kvalitet. Denne må være motstandsdyktig mot løsemidler og denne bruker du kun til lakkering. Jeg bestilte en fra Tools som kosta meg 800 med kuplinger. Gummi er mer fleksibelt enn PVC og derfor er de lettere å drasse rundt på og de havner ikke så lett oppi lakken.

 

EDIT: Coop Obs har nydelige gummislanger fra Gryts i 5 og 10 meter som ikke koster like mye som den jeg kjøpte.

 

Oppvarming

Personlig har jeg liten mulighet til å holde på varmen der jeg holder på, så det blir lite lakkering vinterstid, men fra omtrent april til oktober klarer jeg å varme opp garasjen til 15 grader eller mer med en standard 2KW byggtørker til 400 kroner, men av sikkerhetsmessige årsaker tør jeg ikke la denne gå mens jeg sprøyter. Ønsker meg en promanvarmer siden går ganske mye raskere.

 

Verneutstyr

Bruk engangs nitrilhansker, som disse, en lakkdress som denne, og ikke minst åndedrettsvern. 2K-produkter er som regel polyuretanbaserte, så les dette! Vanlige kullfiltermasker er bra, men ikke nok. Heldigvis lager Sundström rimelige masker i god kvalitet, som kan utstyres med isocyanatfiler for korttidsbruk. Disse er beregna på akkurat sånne som oss, som gjør dette en gang i mellom. Blir det butikk ut av prosjektet ditt, bør en av de første investeringene du gjør være helmaske med frisklufttilførsel og filtermoduler til denne.

 

Og mens vi er inne på sikkerhet... I mitt tilfelle må jeg også ta hensyn til at jeg i praksis deler lufta i garasjen med 5 andre. Da er de viktig å være oppmerksom på at kanskje ikke alle synes det er like stas med tjukk løsemiddeldamp på sin eiendom, så pass på timingen. jeg pleier å jobbe såpass sent at jeg er alene og alt er borte innen neste morgen.

 

Eksplosjonsfare er også et veldig relevant tema i denne sammenhengen. Samtidig er det viktig å ikke overdramatisere. Skal du hellakkere en bil, bruker du kanskje opp 2 liter base og 3 liter klarlakk på halvannen time. DET er er en stor eksplosjonsfare. 3 strøk tettlakk på en støtfanger er et ganske annet omfang, og det ser det ut til at noen glemmer her inne. Det betyr ikke at du skal gi F. Jeg og kompisene svei av en verna 100 år gammel eik på et jorde fordi vi ikke tenkte over at det var en dårlig idé å lage bål i stråhytta vi laga inntil stammen. Da var jeg 8 år, men jeg husker enda følelsen, og jeg trenger det ikke en gang til. Derfor holder jeg større marginer enn jeg tror jeg trenger når det gjelder brannfaren. Jeg har brannslukningsapparat i garasjen, og jeg bruker kun lavenergilamper og skrur av ovner mens det er løsemidler i lufta. Forøvrig har jeg også opplevd å tilkalle 3 røykdykkerbiler til en barneskole på lillejulaften fordi jeg lakkerte kjøkkenfronter i sløydsalen. Da var det konsentrasjonen av løsemiddeldamp i lufta som fikk alarmen til å gå, så det er verdt å huske på også. Det viktigste er å vite om disse farene og være bevisst på hva du driver med.

 

Skal man lakkere et sidespeil med sprayboks, kan man fortsatt bli møtt med kommentarer om at man trenger en proff lakkboks med EX-vifter hvis man vil unngå å svi av halve nabolaget. Det er noe av grunnen til at jeg ville skrive dette innlegget. Utstyret mitt er en 90-liters 1-fas kompressor med kobberrør og nevnte filter og slange. Dette bruker jeg på DeVilbiss- og Luna-pistoler. Jeg har med andre ord lagt en del penger i denne delen av utstyret og for meg har det vært gode investeringer.

 

Dette er pistolene jeg bruker. Fra venstre: Luna med 2,5mm dyse til grunning og møbellakk (og interiørmaling hvis jeg må), DeVilbiss GTi Pro med 1,3mm dyse til base, klar og tettlakk (grundig rengjøring påkreves), og til slutt DeVilbiss SRi Pro med 1.0mm dyse til spotlakkering.

 

pistoler.jpg

 

Når det kommer til "boksen" min har jeg brukt under 1000 kroner og jeg er veldig fornøyd med resultatene jeg får. Ja, du må takle noe mer støv og mindre forutsigbare temperaturer. Muligens også må du gjøre mer etterarbeid på lakken til slutt. Men hvis du er typen som liker å snu deg etter bilen din og være stolt av jobben du sparte 1000lapper på, vil jeg du skal vite at det er håp for deg også.

 

Lykke til!

Endret av Nordhagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du skal ha honnør for dette innlegget! Kunne kanskje ha supplert med noen bilder?

 

Jeg handlet mye fra Jula da jeg rigget opp min white-trash lakkboks i fjor høst. Men det er jo i grunn same shit som Biltema :) Brukte samme prinsipp som du beskriver med presenninger.

 

DSCF1968.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg hadde av bilder liggende. Noe av dette finnes andre steder på forumet også.

 

Først ett av garasjen. Jeg har lagt Mega Flis flytstøp på gulvet og to strøk Biltema gulv-epoxy oppå. Lettvaska garasjegulv til 1800 kroner. Det hjelper veldig siden jeg driver med mye sliping og sånt inni her også. Legg merke til de to svarte viftene i taket som jeg nevnte i det opprinnelige innlegget, samt den guloransje lampa bakerst. Disse er de dyreste på Biltema, men de er veldig gode.

 

garasjen.jpg

 

Her er ett fra motsatt vinkel fra en gang jeg lakkerte en sliten Mercedes bakfanger. Dette var før jeg fikk det nye gulvet.

 

bakfanger.jpg

 

Her er filterpanelet som er i enden av røropplegget fra kompressoren. Øverst er vannutskiller og oljeutskiller. Nederst er dreneringskran, vannutskiller og tåkesmører. Til venstre ser dere limpostolen min..

 

panel.jpg

 

Her er et bilde fra det første lakkeringsprosjektet jeg gjorde (det i sløydsalen); kjøkkenfronter. Lakkdress: check!, åndedrettsvern: Check!, Ventilasjonsanlegg:øøøhh...??, Vinduer: stort sett lukket, det var jo dritkaldt!, isocyanatfilter: Aldri hørt om.. Hva, brannalarmen??

 

fronter1.jpg

 

...men resultatet ble fint i det minste:

 

fronter2.jpg

 

Neste lakkprosjekt var min egen Passat. Jeg ble veldig fornøyd med lakken, men jeg lærte et par ting om å ikke slurve med sliping og guide coat. Jeg lakkerte begge disse dørene + den bakre hjulbuen. Egentlig har jeg lyst til å slipe dette ned og gjøre det omigjen.

 

passat1.jpg

 

...og denne døra

 

passat2.jpg

 

Flere bilder har jeg ikke, men skal se om jeg kan få tatt noen neste gang jeg setter opp "boksen" min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to bilder fra et relativt nytt prosjekt. Bygget en hems til guttungen og trengte en sengehest. Dette er 12mm MDF som er kutta, slipt, grunna med cellulosegrunning og sprøyta med Quick. Den dritten bruker jeg aldri igjen for å si det sånn. Flyter jo ikke ut i det hele tatt og sitter dårlig fast.

 

sengehest1.jpg

 

sengehest2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig innlegg!

Veldig flott at du tok deg tid til å skrive. Er som du sier, ikke alle som har råd til å kjøpe lakkboks, evt sette bort massevis av lakkjobber.

 

Håper på flere bilder, da det letter lesingen litt. Kom gjerne også med flere erfaringer som du gjør deg under vegs.

 

Hvor kjøper du lakken din f.eks? Og hva er "normale" priser på base og klarlakk?

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd.

 

Hvorfor koster du ikke på deg isolasjon i garasjen? Får du tak i B-vare glava evt. brukt koster det ikke mange kronene (koster egentlig ikke mange kronene i A kvalitet heller). Bare å pakke inn, plaste og ha på gipsplater (evt sponplater).

 

Jeg har vært inne på tanken mange ganger og kanskje jeg også gjør det en dag. Men et poeng er at garasjen faktisk er såpass liten at jeg hadde merka forskjell i armslag der inne dersom jeg hadde kledd veggene. Men jeg gjør det nok en dag, og det blir i så fall herlig å få slette, lyse vegger der! Gips tror jeg går fort i oppløsning i min garasje, så det må bli spon.

 

Lakk kjøper jeg hos Bjørvik Malerservice (Fargerike) i Sandefjord, hvor jeg bor. De er veldig dyktige på Monopol og Glasurit, selv om de har litt merkelige anbefalinger om hvordan ting bør gjøres og hylla med bilprodukter ser ut som de alltid har opphørssalg. Betaler rundt 500 kroner halvliteren for det meste unntatt primer, som er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin tråd dette, ble fint det gulvet i garasjen. vurdere og gjøre det samme jeg også, rengjøring blir jo 10 ganger lettere.

 

Go for it! Jeg takker meg selv daglig.. Rengjøring? Tenker du på lett blåsing med kompressorluft, så ja det er ganske mye lettere :)

 

Jeg brukte 800 på flytstøp og 1000 på to burker med Biltema 2K gulvmaling, så det var en billig investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd, den viser at det går an å få til ting uten å ruinere seg på spesialutstyr og -verktøy :)

 

Takker for tommelen opp fra en moderator:) Var litt bekymra for at dette kanskje kunne tolkes som en vel sterk oppmuntring til å bedrive giftig og eksplosjonsfarlig arbeid i tett nabolag. Det er det jo forsåvidt også, men hvertfall ikke helt uten advarsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår