Øyvind Ryeng Skrevet Februar 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2004 Lyden, altså. Er det merkbart? Og er de allergiske mot for mye varme (i. e. montere de langt fremme)? Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilteknikeren.com Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Lyden, altså. Er det merkbart? Og er de allergiske mot for mye varme (i. e. montere de langt fremme)? lyden går i bølger fra 25hz til 300hz (4syl(antall svingninger pr sekund)). og et gjennomgangsløp vil dempe i et vidt spekter av registeret, men jo kortere den er jo mindre av det f.eks så vil du høre at den demper mindre på tomgang, en på høyere turtall, fordi antall svingninger som dempes er mindre på lavere turtall en på høyere :) Siter Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Februar 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Jeg sjønte ingenting av det du skrev, prøv å forklare det litt bedre? Her er det teoretisk sett snakk om en 2.2 liters 5-sylindra turbomaskin, og diameter på eksosrøret = 3". Er lite interressert i mørk, grom, brummende lyd, men heller passe høyfrekvent tærelyd. Trenger da en lyddemper som demper lave frekvenser mye, og demper høye frekvenser lite. Er det en demper i verden som har slik karakteristikk, eller er det avhengig av rørdiameter? Rørlengde? Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilteknikeren.com Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Jeg sjønte ingenting av det du skrev, prøv å forklare det litt bedre? Her er det teoretisk sett snakk om en 2.2 liters 5-sylindra turbomaskin, og diameter på eksosrøret = 3". Er lite interressert i mørk, grom, brummende lyd, men heller passe høyfrekvent tærelyd. Trenger da en lyddemper som demper lave frekvenser mye, og demper høye frekvenser lite. Er det en demper i verden som har slik karakteristikk, eller er det avhengig av rørdiameter? Rørlengde? demping av lavfrekvente lyder skjer som regel i bakpotta, hvor det endres på retningen inne i potta. som f.eks i lange tuneller, så er det en sving i hver ende, dette for å hindre den lavfrekvente brommingen som skapes i tunellen. jo lengere røret er jo kraftigere vil brummingen bli. Blåseinstrumenter fungere på samme måten, derfor så får du lyse toner i blokkfløyter som bare er en rett rør, mens tubaer har mange bøyninger.. slike svar kan stilles på hjemmesiden min ;) Siter Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Februar 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Så for "kvass" lyd er det beste å bare kjøre røret rett ut forskjermen? :) Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilteknikeren.com Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Så for "kvass" lyd er det beste å bare kjøre røret rett ut forskjermen? :) hehe :D her er oppskriften. drit i fremre demper, bruk rettest mulig rør. Og på enderøret så bør du ha 2 stk 1 3/4 tomms rør.. hehe Siter Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Originally posted by Bilteknikeren.com demping av lavfrekvente lyder skjer som regel i bakpotta, hvor det endres på retningen inne i potta. som f.eks i lange tuneller, så er det en sving i hver ende, dette for å hindre den lavfrekvente brommingen som skapes i tunellen. jo lengere røret er jo kraftigere vil brummingen bli. Blåseinstrumenter fungere på samme måten, derfor så får du lyse toner i blokkfløyter som bare er en rett rør, mens tubaer har mange bøyninger.. slike svar kan stilles på hjemmesiden min ;) Først skriver du at rett rør skaper brumming, så skriver du at tubaen brummer pga mange bøyer. Deretter skriver du at blokkfløyta lager lyse toner pga rett rør. Og tilslutt skal folk besøke siden din for å stille svar... Det går jo ikke an å dra en eneste fornuftig konklusjon av dette. På tide å få fornyet resepten kanskje... Øyvind Ryeng: Slike dempere demper lyden ganske bra i forhold til motstanden de lager. Brukes billige dempere vil nok dempeulla i demperen brenne bort tilslutt. Ett triks for å få litt skarpere lyd ved pådrag er å kjøre røra fra wastegaten rett i bakken. På denne måten vil lyden på tomgang og normal kjøring være moderat, mens under pådrag vil lyden bli lite dempet. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilteknikeren.com Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Originally posted by Larsern Først skriver du at rett rør skaper brumming, så skriver du at tubaen brummer pga mange bøyer. Deretter skriver du at blokkfløyta lager lyse toner pga rett rør. Og tilslutt skal folk besøke siden din for å stille svar... Det går jo ikke an å dra en eneste fornuftig konklusjon av dette. På tide å få fornyet resepten kanskje... var vel litt vanskelig å forstå for deg, som vanlig... hvor har jeg skrevet at rette rør skaper brumming??? motoren lager brummingen.. og dempere med gjennomgangsrør har en tendens til å dempe bra på turtall, men ikke på lavere turtall grunnet at det tross alt dreier seg om hvor mange frekvensslag som dempes.. Siter Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Februar 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Originally posted by Larsern Øyvind Ryeng: Slike dempere demper lyden ganske bra i forhold til motstanden de lager. Brukes billige dempere vil nok dempeulla i demperen brenne bort tilslutt. Ett triks for å få litt skarpere lyd ved pådrag er å kjøre røra fra wastegaten rett i bakken. På denne måten vil lyden på tomgang og normal kjøring være moderat, mens under pådrag vil lyden bli lite dempet. Takk for lettfattelig svar! ...Men om man kjører WG-røret rett i bakken, vil ikke det bli en høy 2'er på EU-kontrollen? Ellers høres det jo ut som en kjempeidé! :) Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 W/G røret vil være stengt på tomgang, eller sålenge det ikke finnes ladetrykk, så det tror jeg nok skal gå bra. ;) Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Offtopic: Originally posted by Bilteknikeren.com hvor har jeg skrevet at rette rør skaper brumming??? Originally posted by Bilteknikeren.com som f.eks i lange tuneller, så er det en sving i hver ende,dette for å hindre den lavfrekvente brommingen som skapes i tunellen. :rolleyes: Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilteknikeren.com Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Originally posted by Larsern Offtopic: som f.eks i lange tuneller, så er det en sving i hver ende,dette for å hindre den lavfrekvente brommingen som skapes i tunellen. :rolleyes: nå får du gi deg :mad: du kan jo ikke sammenligne et rør med en tunnel.. grunnen til at jeg tok fram dette, var fordi de bruker fjellets masse til å dempe brommingen, ved å lage en sving i enden av tunnellen slik at lyden returnerer tilbake og ikke ut i naturen ... er enig i at det ser rotette ut det jeg skrev, men hadde håpet at det var mulig å forstå... Siter Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Det er ganske stor forskjell i lyden/ dempingen i "rett igjennom potter" også.... Har brukt endel Simons billig potter og de har en tendens til å bli mer brommete med tiden(demper lave frekvenser dårligere) uavhengig om den sitter langt fremme eller bakerst. Ville satset på på en potte med litt mer kvalitet, feks en Apple Racing potte. Ellers så har jeg blitt fortalt at det blir mer skarp lyd av rustfrie eksos anlegg pga. at rørene er stivere. Dette er ikke noe jeg har hatt gleden av å erfare selv ennå( det var denna prisen på rustfritt da...) EDIT: går motoren fett og soter så vil også potta dempe mindre etter en stund. Wastegate ut i det fri gir en fri-eksos lyd når den åpner- høres ikke bra ut i mine ører:ass Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Originally posted by Bilteknikeren.com demping av lavfrekvente lyder skjer som regel i bakpotta, hvor det endres på retningen inne i potta. som f.eks i lange tuneller, så er det en sving i hver ende, dette for å hindre den lavfrekvente brommingen som skapes i tunellen. jo lengere røret er jo kraftigere vil brummingen bli. Blåseinstrumenter fungere på samme måten, derfor så får du lyse toner i blokkfløyter som bare er en rett rør, mens tubaer har mange bøyninger.. slike svar kan stilles på hjemmesiden min ;) øøøøh.... Bare så du vet det, så er "tyngre" horninstrumenter bøyd pga rørlengden, det er upraktisk med en 20 meter lang tuba på trikken ;) Det er lengden på røret og dets konisk ekspanderende form som gir den dype lyden og ikke bøyene. Topic; Det rustfrie anlegget jeg hadde på min X bil hadde en ganske "snerrete" lyd ved fult pådrag. Ingen vanlige stål anlegg som jeg har hatt tidligere har laget denne lyden. Den er vistnok karakteristisk for rustfrie rør. Simons varer ett år eller 2 så er de "utslitt" og bråker så mye som de passer de ;) Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Februar 10, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2004 Aha! Dette var jo oppklarende! Hvilken godstykkelse bygger man helst eksosanlegget i da (rustfritt)? Og hvilken stålkvalitet? 304? 316? 321? Hvem selger disse Apple-demperne? Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.