Gå til innhold

kardang olje

Ranger emnet


volvo 745

Anbefalte innlegg

åssen olje burde je bruke på kardangen til en volvo 745 tic???

takk for all hjelp : )

 

helt std mineralsk 80-90W GL-5 olje.

Det er egentlig forskjellig olje på diffen Med og Uten Diffbrems (ekstrautstyr, selv på Turboutgaven, de færreste har dette)...dvs det er Limited Slip tilsetninger for akslinger med Diffbrems.

 

MEN, du kan FINT bruke olje med LS-midler på en aksling uten diffbrems også...så kjør på med en olje for Diffbrems, så får du ikke gjort noe galt.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ska itte helle ålje ti kardangen! Dæ sa min mor.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kardang

 

Skru ut fyllepluggen eller speedogivern og se om du ser fire små tannhjul i midten eller bare en stor hermetikkboks. Er den lukket har du nok en LSD. Hvis du ikke har så ny bil at du har en 1041 aksel med sånn ... ehh slyngdiff. Da vet jeg ikke åssen olje den skal ha.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da, bare bruk 80-90 LS-olje, så får man ikke gjort noe galt!! Om du har Diffbrems, slyngdiff eller åpen diff...bruker du overnevnte olje, ærru trygg! :) ENKELT OG GREIT! :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo helt rett i det du sier Radial, men jeg vil tørre å påstå at det er litt unødvendig å kjøpe en dyrere girolje enn det som behøves. Riktignok ikke dobbelt så dyrt for LS, men en god del mere. :)

 

Ihvertfall på en Volvo hvor det går på opptil flere liter i diffhuset. :D

 

Better safe than sorry, though.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvilke priser dere har i hedemark, men her i lillestrøm-traktene koster feks Valvoline 80-90W LS GL5 119kr liter'n.. Uten LS koster'n 109kr. (Torshov Bilrekvisita)

 

Diffhuset tar 1,2 liter =)

 

Det som derimot koster penger, det er Jeep'en jeg kjører nå...Automat-olja er spesial-olje til 220kr liter'n... og jeg har måttet kjøpe 9 liter for å bytte all olja... den svir litt egentlig :P

Glad det er lenge til neste gang! :P

 

Løp å kjøp

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk : )

 

da håper vi at det vil sperre bedre:D

 

Det kjiipe er at dersom det ikke sperrer nå, så vil en LS-olje ha motsatt virkning :)

LS-tilsetningene får "sperra" til å "slippe"...derav navnet Limited Slip :)

Heller du olje UTEN LS-midler på en sperre-diff, så har du ganske nærme 100% sperre hele tiden :)

Det er hvertfal min erfaring fra Jeep'en min...der var det ikke LS-olje på..og det var 100% sperre, ett helvete på jord å kjøre små rundkjøringer med, siden bilen veier 1800kg og har 60% av vekta på Bakakselen :P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radial: Sikker på at du ikke har en automagisk locker-diff? :)

 

hehe, ganske sikker på det... på jeep'en sitter "Track-Lock"... en diff som bremser 30% ved stort hjulspinn, men jeg hadde 100% sperre hele tiden...hoppa og spratt i svinger.

Bytta ut med 75-140W olje + ekstra LS tilsetninger, og nå funker'n knall :)30% er dog ikke noe å kjøre veldig offroad med, men for meg fungerer bilen kun som trekkbil pga 3500kg Kulevekt :)

 

Måtte ha av diff-lokket bak for å tappe av olja...så da slik ut

 

http://www.facebook.com/photo.php?pid=10576412&l=d7f9e14458&id=691415467

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår