Gå til innhold

Passat 1,9tdi 4-motion (nødmodus)

Ranger emnet


Hvattum

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen i denne verden som kanskje har et godt svar på dette.

har en passat 1,9tdi (180hk) 2001 mod. turboen kutter ut. er ikke med i fra bunnen når varmt ute, men når det er ett par minus, funker den som bare det.

Bilen hopper over i nødmodus hele tiden. spes i motbakker. ved vanlig kjøring nå, kobles ikke turbo inn før 2500rpm. merkelig:/

har hatt den på diagnose. og det eneste dem fikk opp var noe dem kalte for "overboost". en vakiumgreie for turboen med 3 slanger. den ble byttet ut uten hell. slettet feilkoden. men feilen kommer med engang den får motstand. kan det være wastegaten som ikke er med? henger igjen. sånn at den får en overboost???

spent om noen har noen kloke svar på dette:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har vel slik vnt turbo ..med variable skovler som skal vri seg ved gasspådrag. disse er et problem på vw at tdien kokser igjen og de slutter å vri seg. som igjen gir lavere ladetrykk :) et tips er å skru av egr ventilen å ta en titt inni innsuget ..sikkert svart å fint inni der ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

da var diagnose unnagjort.

17965 - Charge Pressure Control: Postitive Deviation

17552 - Mass Air Flow Sensor (G70) Open or short to Ground

(prøvde å kjøre noen meter uten MAF, så skulle tro feilen kom derifra)

 

Feilkoder slettet.

 

Skiftet N75 og LMM (var visst litt dårlig), ingen endring av sympt.

Nødmodus fremdeles på 4-6 gir, turbo kommer ikke før 2500 rpm.

 

Ny diagnose og samme 2 feil dukker opp. (ser ut til at LMM fungerer riktig under gasspådrag i 3 gir)

 

Hadde vel ikke fått positive deviation med hull på vakumslanger?

(ikke funnet noen hull foreløpig)

Er EGR ventil og turbo neste på programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann...;)

 

jeg har hatt nøyaktig det samme problemet med min, og jeg har løsningen. fikk samme feilkode som deg, overboost. ( for høyt trykk i turbo) det er helt sant det han andre karen her sier , at skovlene slutter å virke, men det er som regel fordi det staget som går fra vakumdåsa på turboen og ned til skovlene, ruster fast og setter seg. i mitt og sansynligvis ditt tilfelle, så har det satt seg fast på for høyt trykk, som gir denne feilkoden. bilen min virket ekstra sprek på slutten før jeg måtte fikse det. slo stadig over i nødmodus. veldig irriterende hehe. endet på visa blei i alle fall totalt turbohavari, som førte til skål tom oljetank på minutter... røykla hele vestagder. grunnen til oljetapet er at når ikke turboen sviver så pøser olja som skal smøre/kjøle turbo ut i forbrenneiga i stede for i retur til motor.

mitt råd til deg er å like godt bytte turbo me en gang, så slipper du å fylle hele systemet me olje å risikere motorhavari også. en kamert av meg var mindre heldig enn meg. motoren tente på olja og ruste seg opp på full trottel i 3-4 minutt til den døde ut å var helt død. for å si det sånn, det er billigere å bytte turbo i forkant hehehe

 

jeg kjøpte min turbo på importex i oslo. den kom fra svensk turboservice me febrikkgaranti for 5200 plus moms. byttet sjøl på 2 kvelder i garasjen aleine. er trangt å jævli men det er helt greit arbeid. pris på møller her i byen var 18.000 for arbeid og deler, å di bruker også fabrikkoverhalt turbo som dn jeg kjøpte...

 

lite tips hvis du skal gjøre det selv, og gjøre det etter at turboen har havarert... husk å tøm intercooleren for olje før du fyrer opp... denne blåste ut for meg og kostet meg ytterligere 1500 spenn og 2 timer i garasjen hehe

 

lykke til iaffal, og tror nok 10 laper for den jobben er det laveste du kommer så sant ikke det er svart arbeid iaffal...;))

tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei igjen alle sammen. nå er turboen byttet uten noe hell. skulle prøvekjøre den etter byttet, men da hoppet intercooler slangen fra egr ventilen av (ved neste skjøt fra intercooler). akkurat som det har bygd seg opp trykk. sitter med sånn klips-system. hmm. alt er rengjort. tatt ut all sot fra egr, innsuget og manifoild. kan det være at intercooler er tett?? dieselfilter er byttet,n75 byttet,turbo byttet,luftfilter byttet. diagnose sier ikke noe feil på luftmengdemåler. er det noen i denne verden som har noe peiling på dette her? setter stor pris på noen bra svar..

noen som forresten er inr i brukt turbo til passat tdi 130hk? var jo ikke denne som var feilen. selges 3000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår