Gå til innhold

tungstartet passat....

Ranger emnet


thor_no

Anbefalte innlegg

bilen til fruen ( 130 hk tdi 2003) har blitt noe tungstartet. ikke veldig men den sliter litt. mistanken går for øyeblikket til glødepluggene. har ikke fått noe varsellampe av noe slag men vet fra tidligere erfaring med andre diselbiler at dette kan gi tung start.

 

hvor sitter plugger og laderele på denne bilen?

 

hva slags motstand kan jeg måle og hvor?

 

skulle en varsellampe lyst hvis det var snag på pluggene?

 

er det noe annet å mistenke?

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disel?

når det er snakk om tdi så er vel det drivstoffet ja, og ja jeg vet at det skrives diesel. hadde du noe fornuftig å bidra med?:chairshot

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelen : jeg trokke du ville ha glødeplugger i en bensin bil . *poff* :P hehe men til trådstarter: jeg hadde også tungstartet bil. du kan evt skru ut glødepluggene å måle de. men det enkleste er å nappe av kontakta til temp føler på vannet oppmed motoren .. da slår glødinga seg inn momentat uavhengig av temp ute. . da vet du om de funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tre av fire glødeplugger defekte i min TDI uten at jeg fikk noe lys om det på dashbordet (eller at de fikset det på service, mistenker de hadde vært ødelagt en stund).

 

Pluggene sitter der de må sitte, mao. samme sted som pluggene sitter på en bensinmotor. Dvs. der sitter både glødeplugger og sprøytedysene, glødepluggene er litt mindre og lettere å løsne etc. De kommer til syne når du skrur av plastdekslet på toppen av motoren.

 

Ta av hettene på pluggene og mål motstand mellom toppen og jord. Det skal være noen få ohm, noe mellom 0.5 og 3 tror jeg. Det bør være omtrent det samme på alle pluggene. En ødelagt plugg har gjerne noen titalls ohm eller ingen kontakt.

 

Vær forsiktig hvis du skal skru ut (eller inn) en plugg, det er lett å ødelegge pluggen eller godset. Et triks er å ha varm motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå begynner det å ligne på noe i svarene ja. godt! bilen var på service i fjor høst og jeg regner med at filteret ble byttet da. har skiftet glødeplugger før på mb sprinter og der fortsetter glødelampa å lyse etter start hvis en av pluggene er ute av drift. tenkte kanskje det var noe av det samme her men så er vel ikke tilfelle. skal ta et dypdykk under dekslet snart og måle litt så får vi se hva vi finner....

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår