Gå til innhold

DY9412 i lukka kasse = 0 trykk. hjelp?

Ranger emnet


Roar89

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Begynte å koble anlegget i bilen i går, begynte med subben, kondensator og forsterker, siden jeg var en smule nyskjerrig på hvordan dette ville låte. Det er en 91 civic sedan dette er montert i.

 

Dette er det jeg har av utstyr.

Alpine CDE-9880R

Hertz HSK130

Dynabel DY9412

Dynabel DY9112

Dynabel BI7378

Dynabel BF1702

Dynabel BF4501

GZPK35

Audison BBC 41P

Audison BBC 41N

 

DY9412 + BF4501 skal jo være en ganske brutal kombinasjon for pengene, av det jeg har hørt i andre sine biler og av det jeg har blitt fortalt.

Så jeg kjøpte meg dette for jeg ville gå litt budsjett på anlegget, men fortsatt få nok "bang for the buck".

Men jeg synes det mangler trykk, synes faktisk det mangler veldig med trykk. Det skrangler og rister veldig i bilen, men det er liksom ikke noe veldig med lyd, man hører at det er en sub der, men man hadde ikke gjettet at det var den kombinasjonen jeg kjører med som sto i bilen.

 

Brodern har 2x 9412 i bilen sin, med en mindre og ustabil forsterker (usikker på merke), men alikevell så klarer han å spille høyere og dypere enn det mitt anlegg gjør.

Oppsettet mitt skal ikke være noe klage på, jeg spiller kun med 320kbps musikk.

 

Typen musikk jeg hører på (dubstep):

http://www.youtube.com/watch?v=__jvNY2Zvfw&playnext_from=TL&videos=AcIom-nrJ0Y

 

For de mer siviliserte folka :p

 

Er det noe mere jeg må skrive opp for å få hjelp, så må dere si fra.

Endret av Roar89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

30liters lukka kasse som er anbefalt av dynabel er det på elementet, det er ikke noe spes med porting inn til coupe, men har prøvd med å felle ned baksetet, ikke spes forskjell etter det.

Polaritet er riktig.

 

Men får besøk av en som jobber på elutstyr (vet ikke om han kaller seg for Rizla på forumet her, men det gjør han vertfall på CHN forumet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekka spenninga inn på forsterkeren? Og har du jorda skikkelig?

 

Dårlig jording og lav spenning ødelegger vanvittig mye for en forsterker, da spenninga under maks-belastning, til tross for kondensator faller svært lavt og du får en veldig dårlig sinus-kurve ut til elementet ettersom forsterkeren kveles.

 

Husk også at det er Viktig med en ekstra og SOLID kabel mellom Batteriets minus-pol og chassi når du monterer basser... i en civic sitter det vel en bitteliten 10m2 kabel orginalt elns, og den er sjeldent særlig frisk etter mange år i tjeneste :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekka spenninga inn på forsterkeren? Og har du jorda skikkelig?

 

Dårlig jording og lav spenning ødelegger vanvittig mye for en forsterker, da spenninga under maks-belastning, til tross for kondensator faller svært lavt og du får en veldig dårlig sinus-kurve ut til elementet ettersom forsterkeren kveles.

 

Husk også at det er Viktig med en ekstra og SOLID kabel mellom Batteriets minus-pol og chassi når du monterer basser... i en civic sitter det vel en bitteliten 10m2 kabel orginalt elns, og den er sjeldent særlig frisk etter mange år i tjeneste :)

 

svaier mellom 13-14v på kondensatoren når den slår inn, kjører med 35mm2 ground zero kabler både på pluss og jording, så skal nok ikke være noe problem på den siden.

Jeg tror nok porta kasse vil gjøre susen her selv, men vi får se hva som kan være feilen når lars ove kommer på besøk en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svaier mellom 13-14v på kondensatoren når den slår inn, kjører med 35mm2 ground zero kabler både på pluss og jording, så skal nok ikke være noe problem på den siden.

Jeg tror nok porta kasse vil gjøre susen her selv, men vi får se hva som kan være feilen når lars ove kommer på besøk en dag :)

 

du kjører 35mm2 på kabel fra batteri til chassi også?

 

og du har ohmet alle jordings-punktene? :) skal være så nærme null som mulig

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kjører 35mm2 på kabel fra batteri til chassi også?

 

og du har ohmet alle jordings-punktene? :) skal være så nærme null som mulig

 

den eneste måten å måle om han har god nok jording er å måle spenningsfall ved belastning.. resistansverdien hans vil bli sansynligvis bli lik 0 om man bare ohmer:-) så om trådstarter måler hvilke spenning det er mellom forsterkers jordingspunkt og batteriets minuspol ved belastning så skal ikke denne verdien overstige 0.1v-0.2v

(ca. verdier! orker ikkeno surving) selvfølgelig er den optimale verdien her 0!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den eneste måten å måle om han har god nok jording er å måle spenningsfall ved belastning.. resistansverdien hans vil bli sansynligvis bli lik 0 om man bare ohmer:-)

 

hvor i all verden har du fått det fra? :S

 

Det må jo være en motstand i kretsen for at spenningsfallet skal være der... og motstanden forandrer seg jo ikke ved å sette spenning på på kablene (Med unntak hvis du kortslutter og øker temparaturen i kablene ekstremt mye).

 

Og det er jo derfor vi ohmer... for å finne denne motstanden før ting ikke funker som det skal.

 

Men er det nevneverdig motstand noe sted, så vil det jo gi utslag på en motstands-måling... og gi ett spenningsfall. U = R x I

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den eneste måten å måle om han har god nok jording er å måle spenningsfall ved belastning.. resistansverdien hans vil bli sansynligvis bli lik 0 om man bare ohmer:-)

 

hvor i all verden har du fått det fra? :S

 

Det må jo være en motstand i kretsen for at spenningsfallet skal være der... og motstanden forandrer seg jo ikke ved å sette spenning på på kablene (Med unntak hvis du kortslutter og øker temparaturen i kablene ekstremt mye).

 

Og det er jo derfor vi ohmer... for å finne denne motstanden før ting ikke funker som det skal.

 

Men er det nevneverdig motstand noe sted, så vil det jo gi utslag på en motstands-måling... og gi ett spenningsfall. U = R x I

 

det er nok der mange kan ta litt feil:-) det er ofte full kontakt, men når det begynner å gå strøm i kretsen er ikke strømføringsevnen til koblingspunktet godt nok.. driver med dette hver dag;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss, snodige greier.

 

Men da kan man vel i utgangspunktet bare måle spennningen Inn på forsterker Med og Uten strøm på anlegget... og differansen mellom strømløst og strømsatt = Spenningsfallet

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ikke med dette hver dag, så dette ble en smule gresk for meg, hehe :P

Men som sagt, jeg får hjelp av han jeg kjøpte utstyret av, såv i finner nok ut hva som blir best å gjøre.

Eneste jeg vet nå er at jeg vil ha sjangsen til å ha det overdrevet om jeg vil eller om jeg vil ha det normalt eller ingenting.

Er også en av grunnene til at jeg kjøpte BF4501 så jeg har mulighet til å justere volumet på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss, snodige greier.

 

Men da kan man vel i utgangspunktet bare måle spennningen Inn på forsterker Med og Uten strøm på anlegget... og differansen mellom strømløst og strømsatt = Spenningsfallet

 

ja, kort fortalt..

men skal jo være belasta da, så må vel vri opp en del før du får nok strøm til å gå igjennom den "dårlige" koblingen..

hvis du måler det slik så får du altså totalt spenningsfall på stereokretsen, både pluss og minuskabelen, så om JEG vil måle kun jordingen min, måler jeg mellom jord på forsterkeren og batteriets jord. ved tung belastning:-)

som du sier selv u=r*i

u=spenningsfall, derfor blir spenningsfallet større jo mer strøm det går i kretsen.

men ikke ta noe av det jeg sier som negativ input, selv blir jeg glad hver gang jeg får ny input.. skjer hele tia det:-P

Endret av quattromaniac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår