Gå til innhold

Tre releer på ekstralys og tåkelys - Hvorfor?

Ranger emnet


Denominator

Anbefalte innlegg

Har en nyere amcar hvor det er koblet opp to tusenmetere.

Det er to releer i motorrommet som går til tusenmetere og tåkelys. Tåkelys er ikke koblet opp, så jeg glemmer det releet.

 

Det som forstyrrer meg litt er at dette ikke er koblet på vanlig måte, for det sitter ett tredje rele under dashbordet.

Inn på det tredje releet går det signal i fra "lysveksleren", den du slår fjernlysene av og på med.

Det går en ledning i fra hovedstrømbryteren for fjernlysene inn på dette releet, en ledning fra rellet til en bryter og ut i fra den bryteren går det en ledning til jord og en igjennom brannveeggen til det releet som sitter der. Releet i motorrommet er igjen koblet til strøm, jord og til tusenmeterene.

 

Hvorfor dette tredje releet? Er dette kun et rele til styringsstrømmen av releet til tusenmeterene? Skjønner ingenting!

 

Håper på hjelp! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røsk ut alt og kobl opp på nytt :)

Hent så heller styrestrøm fra fjernlysa, ikke fra noen bryter.

Beste er å koble 2 ekstralys pr. relè, så hvis du har 3/4 ekstralys bør du ha 2 relè'r

Henter du styrestrøm fra fjernlysledningen i motorrommet slipper du å ha ledninger inn i cupen :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra at det KAN vel være greit å ha en bryter på tusenmeterne??

Som det har vært sagt MANGE ganger før her i verden: "If it isn't broken, DON'T FIX IT!!"

Hvis det begynner å kødde, så går det an å feilsøke på det da.

 

Angående det du spør om i utgangspunktet, så kan det virke som om dette er ett rele til styrestrømmen ja. Hvorfor det er sånn, det må du egentlig spørre han som koblet det sånn om. Men jeg veit det er en del biler hvor det ikke er særlig lett å få ting til å lyse som du vil, selv om du kobler etter alle fornuftige regler.

Derfor anbefaler jeg deg faktisk å la ting være som de er, så lenge det virker sånn som det skal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Undersøkte dette litt mer før jeg rakk å sjekke om jeg hadde fått noen svar her, og har vel fått en forklaring jeg kan leve med.

De "lærde" mener at ledningene til lysene på mange amcar's er så underdimensjonert, at dette tredje releet er for å spare det orginale ledningsnettet for overbelastning. Mange hadde visst koblet opp på "vanlig" måte og endte opp med både brente ledninger og brytere. Så da er vel saken grei da, som det sies i posten over denne, if it aint broken, dont fix it :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Undersøkte dette litt mer før jeg rakk å sjekke om jeg hadde fått noen svar her, og har vel fått en forklaring jeg kan leve med.

De "lærde" mener at ledningene til lysene på mange amcar's er så underdimensjonert, at dette tredje releet er for å spare det orginale ledningsnettet for overbelastning. Mange hadde visst koblet opp på "vanlig" måte og endte opp med både brente ledninger og brytere. Så da er vel saken grei da, som det sies i posten over denne, if it aint broken, dont fix it :):)

 

 

Problemet oppstår som regel når en setter inn H4 lamper, da blir lednigsnettet underdimmensjonert, originalt er det jo DOT lykter som står der, og dei krever mindre enn H lamper. Men det kan jo også være noe Norsk opplegg med de releene, er det opplagt med kjørelys på bilen ?

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at det har sine fordeler å ha et eget relè på styrestrøm til ekstralys, sett bortifra de som er nevnt her angående spenningsfall.

 

Hvis du tar igjen en bil i mørket med ekstralysene tent, så har du muligheten for å slå av kun dem, slik at de orginale langlysene fortsatt står på til du er så nært at disse vil sjenere bilen foran.

Videre har det vel liten hensikt å ha en masse lys tilkoblet lyshornet på dagtid, og hvis du demonterer ekstralysene når det er sommer så trenger du ikke å tenke på å koble fra annet enn + og - til lysene.

 

Slik har jeg koblet det på begge mine biler.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det du nevner over her kan du jo gjøre ved montering av kun ett rele også. Har aldri hatt noe annet enn ett rele på mine andre biler, og har da skrudd av og på ekstralysene med bryter uavhengig av bilens standard fjernlys. Så det må nok ha en annen funksjon enn det. Jeg tipper enten pga dimensjonen på de orginale lednignene eller at det er for å veksle polaritet som nevnt over her. Er ikke sikker men lurer på om denne bilen bruker jordingen som styring av signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
...Har aldri hatt noe annet enn ett rele på mine andre biler, og har da skrudd av og på ekstralysene med bryter uavhengig av bilens standard fjernlys....

Så ekstralysene dine vil fortsatt lyse selv om du blender ned hovedlysene..? Glupt?

Har vært borti på amerikansk Ford at strømmen er "reversert", eller at "jordinga" er positiv... H4 pærer BTW... Måtte ha 3 x releer for å få de "normale" ekstralysene til å fungere riktig med styring fra bryter OG langlys... Makes sense..? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår